BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, March 13, 2009

Dialog Kasar Dalam Novel

Akhir Februari lepas, saya memberitahu 14 orang peserta Bengkel Penerapan Nilai Islam Dalam Novel yang saya kendalikan, “Besarkan dialog, aksi dan perilaku yang positif. Pinggirkan dialog, aksi dan perilaku watak yang negatif.”

Saya menambah, “Dialog yang negatif, yang kasar dan kurang adab hendaklah seboleh mungkin diminimumkan.”

Lalu saya memberikan tiga contoh dialog yang saya maksudkan. Bagi saya, dialog-dialog itu boleh dilembutkan atau dipindahkan kepada cakap pindah.

Seperti yang saya jangka, beberapa peserta memberikan pandangan balas. Saya mendengar dengan lapang dada setiap pandangan balas itu. Pandangan-pandangan balas itu dapat saya rumuskan begini:
- Cerita akan jadi kurang hidup (tak ‘real’) jika tiada dialog kurang adab bagi menggambarkan realiti.
- Pembaca remaja akan merasakan novel itu ‘skema’ (istilah remaja sekarang mengenai sesuatu yang terlalu ‘rigid’) jika dialog-dialog biasa di kalangan mereka tidak digunakan.

Benarkah dengan memaparkan dialog-dialog yang kasar dan kurang adab maka cerita akan jadi lebih hidup? Benarkah apabila tiada dialog seperti itu dalam sebuah novel remaja, sesebuah karya akan dianggap ‘skema’ oleh pembaca?

Berdasarkan pengalaman saya membaca novel-novel yang baik, khususnya novel-novel Islami termasuk karya-karya Hamka dan Habiburrahman El-Shirazy, saya tidak melihat timbulnya isu cerita kurang hidup apabila penulis mengelakkan dialog-dialog yang kasar dan tidak beradab.

Di dalam novel-novel klasik Hamka, saya tidak menemui dialog-dialog kasar dan kurang adab yang merosakkan mood tarbiah novel itu. Hamka lebih cenderung menggunakan gaya al-Quran bercerita dan gaya hadis berkisah.

Di dalam novel Ayat-ayat Cinta, seingat saya, dialog negatif dimuatkan dengan cara sangat selektif. Antaranya dialog yang dituturkan oleh seorang rakyat Mesir dalam nada menghina kepada watak Fahri ketika sama-sama naik metro. Dialog itu selektif, dimuatkan dalam ‘dos’ sekadarnya. Tidak berlebih-lebih.

Bagaimanapun, dialog begitu amat minimum digunakan oleh Kang Abik dan ia relevan dengan cerita. Watak yang menuturkannya kemudian insaf akan kekasarannya dan meminta maaf.

Di dalam beberapa novel remaja ‘bestseller’ terbitan PTS One juga, saya tidak menemui dialog-dialog kasar dan kurang adab termasuk dalam novel-novel penulis ngetop Ain Maisara. Dialog-dialognya tidak ‘skema’ dan tidak pula kasar keterlaluan.
Paling penting adalah kreativiti penulis, terutama apabila kita hendak mengajar remaja kita bercakap dengan bahasa-bahasa yang beradab.

Perhatikan contoh paragraf dari sebuah novel yang bakal diterbitkan oleh GISB ini:

Setelah itu aku tidak mendengar apa lagi yang diperkatakannya. Telingaku tepu. Aku hanya membiarkan dia terus memaki-hamun diriku dan memuaskan hatinya. Tiada gunanya aku menghabiskan suara bertekak dengan orang sepertinya. Ibarat menjirus air di atas daun keladi.
Dalam paragraf di atas, dialog maki-hamun ‘dia’ tidak dimuatkan tetapi hanya diberitahu kepada pembaca melalui cakap pindah.

Namun, jika penulis merasakan dialog kasar dan kurang adab perlu juga dimuatkan di tempat tertentu kerana ia dirasakan sangat relevan dengan perjalanan cerita, misalnya untuk menggambarkan satu watak tidak berakhlak yang kemudiannya akan mengalami tranformasi (hijrah) menjadi baik, ia harus ditimbang dengan bijaksana. Perlu selektif dan perlu tahu ‘dos’ yang sesuai.

Thursday, March 12, 2009

VT dan Ayat-ayat Cinta


Hilal Asyraf. Satu nama baru dalam dunia penulisan tanah air. Namun, nama ini bukan asing di kalangan komuniti alam siber. Hilal Asyraf (foto) adalah pemilik laman web LangitIlahi.Com, wadah baru yang menggantikan blog langitillahi.blogspot.com yang sudah menerima lebih 60,000 hit. Sekarang beliau menuntut di Tahun Pertama dalam bidang Usuluddin di Universiti Yarmouk, Jodan.

Saya kenal Hilal melalui alam siber sejak Oktober 2008. Kebetulan kami sama-sama orang Johor. Kebelakangan ini kami kerap berbalas e-mel kerana Galeri Ilmu Sdn. Bhd. bakal menerbitkan buku dan novel beliau – buku motivasi Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita dan novel VT.

Novel VT adalah novel paling tebal yang saya terima setakat ini untuk kami terbitkan. Melihat pada kekuatan garapan dan nilai Islami pada novel ini, saya membawa usul supaya novel ini diangkat menjadi ‘lead product’ GISB untuk Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009. GISB menempah empat gerai untuk pesta buku tersebut.

Saya memberi penghormatan kepada bekas pensyarah saya, Dr. Amida Abdulhamid untuk menyemak manuskrip novel ini. Dr. Amida yang saya panggil Kak Anis, memberi ulasan awal selepas menyemak separuh bahagian VT dengan berkata, “Subjek luar biasa dan sentuhan Islami yang berkesan.”

Kak Anis juga berbisik kepada saya bahawa novel ini boleh bersaing dengan Ayat-ayat Cinta! Katanya, sentuhan Islami novel ini “tidak hanya di permukaan tetapi mendalam”. Ini ditambah dengan gaya penceritaan Hilal yang bijak. Walaupun tanpa watak perempuan, seperti kebanyakan novel remaja lain, Kak Anis seronok membacanya “sampai tak tidur malam”.

Untuk mengenali Hilal Asyraf lebih dekat sebagai penulis novel Islami, saya telah menemubual beliau melalui e-mel pada hari ini. Saya kongsikan temubual itu di sini:


ZAKARIA: Bila dan apa yang mendorong saudara mula menulis terutama fiksyen?

HILAL ASYRAF: Saya mula terdorong untuk menulis semenjak tingkatan empat. Ketika itu, senior saya bernama Ali Irfan mula rajin menulis makalah untuk santapan rohani kami di sekolah. Semangat saya tambah membara untuk menjadi penulis, apabila saya membaca karya-karya Faisal Tehrani. Saya minat rekaan ceritanya yang sebenarnya adalah fantasi, tetapi nampak macam realiti. Akhirnya, dengan hajat hendak menyampaikan ISLAM dalam perimeter yang lebih luas, saya terjun ke medan penulisan ini.

Bagaimana saudara menajamkan pena untuk menulis? Pernah ikut mana-mana bengkel atau kursus penulisan? Atau ada dapat bimbingan dari sesiapa tentang teknik, prinsip dan kaedah menulis?

Saya sebenarnya masih merasakan penulisan saya ini tumpul. Tetapi dari segi menambah pengalaman, saya akui saya membaca karya-karya orang lain untuk itu. Saya membaca beberapa buku Faisal Tehrani, juga membaca novel karangan Hlovate dan Ramlee Awang Murshid. Bengkel atau kursus? Saya berhajat, tetapi saya tidak pernah mendapat peluang mengikutinya.

Berkenaan bimbingan, saya pernah bertemu dua mata dengan Puan Hajah Maskiah Masrom, penulis Johor. Dia banyak mengajar saya bagaimana hendak menjadi seorang novelis yang realistik dan baik ketika perjumpaan itu. Saya juga menyertai GKLN (Grup Karyawan Luar Negara) untuk menambah ilmu. Tetapi sebenarnya, yang banyak membimbing ini tidak lain dan tidak bukan adalah ajaran-ajaran guru bahasa Msaya di MATRI, yakni Datin Halimaton binti Hussein, atau mesra dengan gelaran Ummi.

Apa idealisme yang saudara bawa dalam penulisan saudara dan apa misi saudara melalui VT?

Idealisme? Saya berusaha membawa ISLAM kepada masyarakat, dengan menyatakan bahawa sistem hidup ini masih relevan dalam kehidupan insan. Saya hendak manusia merasakan bahawa, sistem ISLAM inilah yang relevan dalam apa jua hal. Misi saya melalui VT adalah, saya inginkan pembaca melihat bahawa ISLAM itu indah jika diamalkan, dan yang mengamalkannya sentiasa bahagia walau berhadapan kesusahan. Pokoknya, saya hendakkan pembaca saya, dan juga diri saya sendiri, tersentuh dengan ISLAM.

Novel VT menjadi harapan saya untuk mengangkat sukan sebagai ibadah, dan mengajak manusia untuk melihat sukan sebagai salah satu wasilah dakwah dan tarbiah. Novel ini juga akan mengajak manusia untuk tawazun, dan mempelajari mengutamakan apa yang utama. Novel ini juga menyelami perasaan pelajar-pelajar yang bermasalah di sekolah.

Untuk menulis VT dan novel lain, selalunya bagaimana persediaan atau penyelidikan yang saudara buat?

Biasanya, apabila saya mempunyai idea untuk membuat satu cerita, maka saya akan membaca terlebih dahulu bahan-bahan yang berkenaan cerita yang hendak saya bawa itu di internet. Saya akan cari bahan-bahan yang berkaitan dan menyalinnya (copy and paste) di dalam komputer saya untuk rujukan. Oleh kerana di Jordan ini tiada bahan rujukan Melayu, maka internet menjadi tempat saya mencari ilmu. Untuk pengisian diniah, selain berbekalkan ilmu yang dituntut di MATRI dahulu, saya sentiasa memberi perhatian kepada setiap ajaran pensyarah-pensyarah di Yarmouk, dan jika ada isi yang boleh membantu jalan cerita novel saya, maka saya akan catat dan memasukkannya ke dalam cerita.

Berapa lama ambil masa untuk siapkan VT dan buat 'self-editing'? Adakah perlu beruzlah untuk siapkan novel ini?

VT saya mulakan di penghujung bulan Disember 2008 dan siap pada hujung bulan Januari. Kemudian saya hantarkan kepada syarikat GISB (Galeri Ilmu Sdn. Bhd.) dan menunggu komen dari Encik Zakaria. Selepas mendapat komen, saya meminta masa tiga hari untuk melihat semula, dan merubah apa yang patut. Beruzlah? Tidak juga. Saya bukan jenis boleh berfikir jika lama sangat duduk seorang diri. Saya tetap bercampur dengan sahabat-sahabat. Selalunya, saya atur jadual saya untuk menulis ini agar ada keseimbangan dalam kehidupan saya. Jadi, saya dapat menulis, dan hubungan saya dengan sahabat-sahabat juga tidak terganggu.

Watak-watak dalam VT adalah adaptasi watak sebenar. Boleh cerita sikit tentang perkara ini?

Em... Watak-watak VT memang diadaptasi dari watak-watak yang sebenar. Warden, jurulatih, pemain-pemain, senior-seniornya, pelajar-pelajarnya, guru-gurunya. Cuma watak pemain-pemain lawan bukanlah diadaptasi dari watak sebenar. Sebenarnya, pada tahun 2008, saya dan kumpulan bola tampar MATRI berjaya memenangi kejohanan MSSPs dengan mendapat emas. Itu adalah pertama kali dalam sejarah MATRI, pasukan bola tampar berjaya mendapat emas. Justeru, kehadiran watak-watak adaptasi ini adalah sebagai penghargaan dan kenangan atas segala kesukaran yang dilalui bersama.

Walaupun tanpa watak perempuan, VT mampu menarik minat pembaca perempuan. Malah Dr. Amida Abdulhamid mengatakan novel ini membawa "subjek luar biasa dan sentuhan Islami yang berkesan". Apa yang memungkinkan saudara dapat menggarap VT sedemikian?

Saya menggarap VT dari pengalaman, dan tarbiah yang saya lalui dari MATRI, serta kehidupan dalam fikrah Islami yang dididik oleh guru-guru saya di sana. Berkesan atau tidak berkesan, sebenarnya bukanlah di tangan saya yang menentukannya. Justeru, jika VT ini mendapat sambutan, hakikat sebenar bukanlah kerana bagaimana garapan saya. Faktor sebenarnya adalah kerana pembaca sudah jatuh hati kepada Islam itu sendiri sehingga mereka tidak kisah jika tiada adegan cinta dan jiwang di dalamnya.

Beberapa tahun akan datang, mungkin selepas berumah tangga, apakah saudara akan teroka subjek yang lebih 'dewasa' dalam novel-novel saudara?

Hajat saya, saya akan terus menulis walaupun sudah berumah tangga jika diizinkan Allah, dan saya amat berminat untuk meneroka subjek 'baitul Muslim' yang berkisar berkenaan hubungan suami isteri, dan tarbiah anak-anak dalam rangka pembetukan satu keluarga yang diredhai Allah. Saya fikir, masyarakat perlukan kisah-kisah yang tidak menunjukkan manusia-manusia sempurna, tetapi mewakili kehidupan manusia yang sebenar, yang realitas agar mereka boleh menjadikannya sebagai contoh untuk diterjemah dalam kehidupan insan.

Saya berikan penghargaan tertinggi saya kepada semua yang menyumbang, baik semangat, idea mahupun doa kepada saya, terutama rakan-rakan blogger, sahabat-sabahat, guru-guru, keluarga besar dan ibu bapa saya. Saya akan terus berusaha dalam menyampaikan Islam kepada masyarakat. Semoga Allah menerima penulisan saya sebagai salah satu dari amal-amal soleh, dan menjadikannya sebagai saham akhirat saya.


Tuesday, March 10, 2009

Hajah Rohani dan Dunia Penulisan

Pada akhir tahun 2001, saya bertamu di pejabat Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir di Ampang untuk melamar beliau menulis di dalam Anis.

Hajah sangat senang hati dengan tawaran itu. Memang beliau suka untuk menyumbang kepakarannya dalam bidang kewangan Islam kepada seramai mungkin umat Islam.

Waktu itu Hajah belum biasa menulis. Oleh itu, di peringkat awal, saya menyediakan soalan-soalan untuk Hajah jawab. Jawapan-jawapan beliau itu saya olah menjadi artikel. Tulisan pertama beliau muncul dalam majalah Anis keluaran Januari 2002 dengan tajuk Berbelanja Lepas Raya. Antara lain beliau menulis:

“Surirumah yang sepenuh masa di rumah boleh membantu meringankan tanggungjawab suami menyara keluarga dengan menambah wang masuk. Ini bergantung pada kreativiti, minat dan kepandaian yang dimiliki.”

Selepas artikel pertama itu, Hajah sudah menemui sentuhannya dalam menulis. Saya hanya perlu memberikan beliau cadangan-cadangan topik setiap bulan. Beliau akan menyiapkan artikel untuk ruangan Tip RM dalam majalah Anis itu mengikut jadual. Dan selepas beberapa lama, pena beliau semakin tajam. Beliau sudah boleh menulis secara bebas mengenai pelbagai isu kewangan keluarga yang sesuai untuk pembaca Anis.

Kini sudah tujuh tahun Hajah Rohani bersama majalah Anis. Ruangannya terus diminati. Bukan saja kerana Hajah memang pakar dalam bidang perancangan kewangan keluarga berlandaskan Islam, tetapi juga kerana beliau menulis dengan gaya bahasa yang santai dan begitu bersahaja. Gaya tulisannya ‘mesra pembaca’. Kakak-kakak dan mak cik-mak cik mudah faham. Saranan-saranannya praktikal. Konsep-konsep kewangan yang sukar pun beliau mampu jelaskan dalam bahasa yang senang difahami.

Hajah Rohani muncul dengan buku pertamanya Cukup Wang Hati Tenang pada 2005. Kini beliau tampil dengan buku keduanya, Ke Mana Wang Anda? terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd.

Buku kali ini lebih khusus membicarakan pengurusan kewangan keluarga, termasuk tip-tip menambah pendapatan dan melabur untuk masa depan keluarga. Buku ini memang sesuai sangat untuk para pembaca Anis yang sebahagian besarnya adalah surirumah.

Hajah Rohani adalah contoh penulis yang menulis dalam bidang yang beliau benar-benar minati dan kuasai. Beliau menulis tentang sesuatu yang dekat dengan dunianya sendiri. Beliau adalah juga contoh penulis yang mampu merendahkan tahap bahasa dalam tulisannya untuk memudahkan pembaca faham apa yang beliau sampaikan. Ini menjadikan tulisannya berkesan.

Hajah Rohani dan dunia kewangan Islam bukanlah asing. Lulusan Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Perakaunan) dari Universiti Sydney, Australia ini mempunyai pengetahuan luas dalam pengurusan kewangan Islam. Beliau banyak membentangkan kertas kerja seminar, forum dan persidangan di dalam dan luar negara. Beliau juga banyak mengendalikan bengkel dan program latihan kewangan serta menjadi panel dalam program bual bicara di radio dan televisyen. Pernah juga beliau berbicara tentang kewangan Islam dalam wawancara di Radio BBC London.

Sekarang beliau ialah Pengerusi Eksekutif dan Ketua Perunding di Hijrah Wealth Management Sdn. Bhd., firma pengurusan kewangan Islam yang beribu pejabat di Kuala Lumpur.

Monday, March 2, 2009

Kupohon Ampun Kepada Allah

"Aku meminta ampun akan Allah dari dosa perkataan yang tidak diiringi dengan amalan, kerana hal itu sama dengan mencari keturunan dengan cara berkahwin dengan orang yang mandul.
"Dosaku terlalu berat, kerana aku menyuruh engkau melakukan kebaikan tetapi aku tidak melaksanakannya. Dan aku menyuruh engkau supaya istiqamah (tetap pendirian) tetapi aku sendiri belum tetap pendirian."

Ini adalah bait-bait indah yang terkandung di dalam qasidah Burdah, himpunan syair-syair yang memuji-muji Rasulullah SAW nukilan Imam al-Bushiri (608-696H), yang diterjemahkan dengan terjemahan yang juga indah oleh Tuan Guru Hj. Ahmad Fahmi bin Zamzam (tuan guru Maahad Tarbiah Islamiah, Pokok Sena, Kedah).
Saya ingin mengajak diri saya sendiri dan para penulis lain untuk merenung diri. Maka bait-bait syair itu saya salin semula begini:

"Aku meminta ampun akan Allah dari dosa TULISAN yang tidak diiringi dengan amalan, kerana hal itu sama dengan mencari keturunan dengan cara berkahwin dengan orang yang mandul.

"Dosaku terlalu berat, kerana aku menyuruh engkau (para pembaca) melakukan kebaikan melalui TULISANKU tetapi aku tidak melaksanakannya. Dan (melalui TULISANKU) aku menyuruh engkau supaya istiqamah (tetap pendirian) tetapi aku sendiri belum tetap pendirian."

Mari kita menempelak diri kita sendiri, sebelum tiba masanya Allah menempelak kita. Kerana amat besar kebencian Allah apabila kita mengatakan (menulis) apa yang kita sendiri tidak laksanakan dalam kehidupan.

Astaghfirullah... Astaghfirullah... Astaghfirullah...