BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, June 23, 2009

Surat Maya Penulis-Editor

Apabila penulis menghantar proposal atau manuskrip bukunya kepada penerbit, dia tentulah berhasrat agar karyanya itu dinilai oleh editor sama ada sesuai atau tidak untuk diterbitkan. Atau sama ada penerbit berminat atau tidak untuk menerbitkannya. Maka hasrat ini hendaklah dijelaskan dengan terang dan jelas melalui surat iringan (cover letter).

Sekiranya proposal itu dikirim melalui e-mel, maka e-mel itu sendiri berfungsi sebagai surat iringan. Ia harus mengandungi hasrat penulis supaya karyanya dinilai. Disebutkan judul karya itu dan genrenya (misalnya novel remaja Islami). Jika penulis baru pertama kali berhubung dengan penerbit berkenaan, dia perlu memperkenalkan diri terlebih dahulu sebelum memperkenalkan karyanya untuk dinilai. Dia juga perlu menyertakan nombor telefon untuk dihubungi jika keadaan memerlukan.

Semua maklumat ini akan memudahkan kerja editor yang ‘inbox’ e-melnya sentiasa dijengah bermacam-macam proposal dan manuskrip. Walaupun maklumat itu mungkin sudah dimuatkan di dalam proposal, editor akan terkesan dengan mukadimah yang dinyatakan di dalam e-mel.

Malah surat iringan (walaupun sekadar surat elektronik) seperti ini akan mudah menarik perhatian editor, berbanding dengan e-mel kosong atau e-mel yang terlalu ringkas yang hanya mengandungi ‘attachment’ karya tanpa pengenalan diri penulis.

Mungkin ini kelemahan surat elektronik – ia kadang-kadang menghilangkan formaliti. Oleh kerana ia bukan surat fizikal, kadang-kadang tatacara surat-menyurat seperti tidak terpakai apabila berutus e-mel. Tidak ada taaruf dan basa-basi komunikasi … cuma ada kata-kata singkat untuk memberitahu.

Tuesday, June 9, 2009

Tempoh Berehat Untuk Mencari Tempo Menulis

Dr. Nazhatul Muna sedang duduk di sisi komputer riba dan sebuah buku ketika kami menziarahinya di Wad Obstetrik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia. Lucu juga mengenangkan bagaimana petugas di kaunter depan wad itu menyangka kami mencari doktor bertugas apabila kami bertanya tentang Dr. Muna untuk mengetahui lokasi katilnya.

Selalunya Dr. Muna bertugas di Jabatan Kecemasan, hospital yang sama. Tetapi sejak sebelas hari lalu, beliau duduk di wad sebagai pesakit. Kedudukan uri bayi di dalam kandungannya bermasalah, lalu Dr. Muna ditahan di wad untuk menunggu waktu bersalin yang dijangka pada 20 Julai depan. Satu tempoh yang lama. Malah cukup lama bagi seorang yang biasa aktif.

“Sedang kemaskini blog?” tegur rakan editor Puan Suraiya.

Dr. Muna, isteri Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, tersenyum. Apabila duduk di wad, tanpa tekanan tugas dan ‘gangguan’ anak-anak, dia terfikir untuk banyak menulis. Tetapi suasana di wad rupanya tidak begitu membantu. Lalu dia lebih banyak mengisi masa dengan membaca.

Saya tidak pelik, kerana kadang-kadang penulis perlu berehat daripada menulis untuk memberi ruang kepada aktiviti membaca, merenung, memerhati, bermuhasabah dan berfikir. Semua itu adalah sebahagian daripada proses menulis. Pada hari ketiga beliau ditahan di wad, Dr. Muna menulis di dalam blognya: “Terlalu banyak perkara untuk saya muhasabah. Ini mungkin suatu permulaan bagi satu perjalanan yang lebih panjang.”

Saya jadi teringat kepada kata-kata sasterawan Marsli N.O.: “Bagi saya peribadi, jika sedang tidak berasa terlalu tergoda untuk menulis, lebih baik saya melakukan sesuatu untuk meraikan bahagian lain di dalam diri saya. Melakukan sesuatu yang sama sekali lain yang dapat meredakan rasa tegang dan gelisah di dalam diri saya.“Saya tidak menjadi terlalu gelisah kerana sedang tidak menulis kerana bagi saya, saya berasa saya sebenarnya masih tetap berada di dalam porses untuk menuliskan sesuatu sebenarnya.“Saya katakan begitu kerana ketika saya sedang bersantai-santai atau melakukan sesuatu yang lain itu, saya sedar di dalam kepala saya sesekali saya juga sedang berfikir mengenai sesuatu yang terasa mengganggu hati dan perasaan seni saya.”

Tuan Marsli menulis lagi di dalam blognya: “… menulis itu bagi saya adalah suatu proses yang panjang. Proses itu tidak bermula ketika saya sedang menghadap papan kekunci, tetapi ianya sebenarnya bermula tatkala hati dan perasaan saya tersentuh oleh sesuatu, sama ada peristiwa yang saya lihat, dengar, baca atau alami sendiri. Ketika saya sedang bersanta-santai dan melakukan sesuatu yang lain yang tiada kena-mengena dengan menulis, otak saya sebenarnya ikut dan sedang aktif berfikir juga mengenai sesuatu yang nanti boleh saya kembangkan menjadi sebuah tulisan yang utuh.”

Saya juga teringat pengalaman novelis ‘bestseller’ Habiburrahman El-Shirazy ketika beliau terlantar sakit kaki di rumah dan tidak produktif selama berbulan-bulan. Kalau tidak silap saya, waktu itu beliau belum begitu lama pulang ke Indonesia setelah menamatkan pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir.

Dalam tempoh berbulan-bulan menanggung sakit kaki akibat kemalangan itu, minda dan jiwanya bergolak tetapi tidak ada apa-apa yang ditumpahkannya di atas kertas. Rupa-rupanya dalam diam, dalam tempoh itu, tanpa beliau sendiri sedari, beliau memeram cerita untuk novel fenomenanya, Ayat-ayat Cinta. Beberapa bulan kemudian, beliau tiba-tiba dirangsang semangat menulis yang luar biasa. Berbekalkan komputer lamanya yang dibawa pulang dari Kaherah, beliau mula tenggelam dalam mood berkarya.

Begitu ‘tenggelam’nya beliau dalam dunia fiksyen itu, hingga ibunya sendiri risau. Apa sudah jadi dengan anak terunanya? Rutinnya setiap hari mendadak berubah. Siang malam mengetik papan kekunci, hanya berhenti untuk makan dan solat. Bicaranya hanya yang perlu-perlu saja. Setelah berbulan-bulan dalam proses memeram idea cerita, Ustaz Habiburrahman menyiapkan novel sulungnya itu dalam tempoh sebulan lebih.

Begitulah yang anehnya tentang proses berkarya. Kadang-kadang seseorang penulis itu mendapati dirinya hanya disibukkan dengan aktiviti membaca, berfikir dan merenung tetapi tidak juga mula tergerak untuk menulis. Apabila dia sudah betul-betul menemui tempo menulis, barulah dia akan serius menulis, malah mungkin ‘tenggelam’ dalam keasyikan menulis.

Walaupun Dr. Muna baru sekadar menulis di blog, dari gaya penulisannya, saya fikir beliau ada bakat. Dan beliau juga mempunyai aset yang berharga untuk ditumpahkan ke dalam tulisan – pengalaman hidup yang unik dan kefahaman Islam yang baik. Mungkin tempoh beliau duduk di wad ini adalah tempoh beliau menyiapkan diri untuk lebih serius menulis, sekurang-kurangnya selepas beliau melahirkan cahaya mata keempatnya dan habis berpantang.

Saturday, June 6, 2009

Memahami Citarasa Pembaca Remaja


Anak perempuan saya yang berusia 17 tahun dan belajar di sebuah sekolah menengah yang menggabungkan pengajian tahfiz dan akademik, meluahkan, “Nadia suka baca buku motivasi tetapi Nadia tidak suka baca novel yang banyak ayat motivasi.”

Dia berkata lagi, “Nadia suka dialog novel VT kerana dialognya tak ‘skema’ walaupun ayat dialognya menggunakan bahasa yang kemas. Tazkirahnya pendek-pendek tapi maksudnya mendalam.”

VT adalah salah sebuah novel yang saya bawa pulang untuk mengisi jadual pembacaan anak-anak pada musim cuti sekolah ini.

Anak remaja saya itu menambah, “Nadia tak suka novel X (dia menyebut judul sebuah novel Islami yang turut saya bawa pulang), tazkirahnya panjang-panjang.”

Tidak sukar untuk mengesan citarasa anak-anak remaja dalam membaca novel. Walaupun kita tidak sepenuhnya harus menyuakan apa yang mereka mahu berbanding dengan apa yang mereka perlukan, kita juga harus cuba memahami citarasa mereka dalam usaha kita memberikan apa yang mereka perlukan itu. Untuk menyuruh remaja membaca novel Islami, kita harus juga mengkaji trend di kalangan mereka.

Oleh kerana remaja lebih berminat membaca novel berbanding membaca buku motivasi, novel adalah salah satu medium yang sesuai digunakan untuk mendakwahi dan mendidik mereka. Sebagai alternatif kepada novel-novel yang tidak sesuai untuk remaja Muslim, kita harus menyuakan novel-novel Islami yang sesuai untuk mereka baca.

Bagaimanapun, kita tidak boleh memaksa seseorang menyukai sesuatu yang dia tidak suka. Kita tidak boleh menarik minat seseorang kepada sesuatu yang dia tidak minat, melainkan dengan meniti di atas apa yang dia minat. Oleh itu, melahirkan lebih banyak novel Islami untuk bacaan remaja saja tidak cukup. Kita harus melahirkan novel Islami yang mereka suka baca.

Novel-novel bagaimana yang remaja suka baca? Tidak susah untuk menjawabnya. Dapatkan saja novel-novel remaja yang laris di pasaran. Itulah novel-novel yang remaja suka baca.

Remaja membaca novel untuk menghayati cerita. Mereka tidak suka membaca novel apabila mereka sedar novel itu akan mengajar-ajar mereka. Mereka suka mengambil nilai didikan daripada novel yang mereka baca itu secara santai. Secara yang tidak dipaksa-paksa. Apabila mereka menemui ayat-ayat ‘mengajar’ dalam novel, mereka akan cepat menolak.

Ini soal citarasa. Kita tidak dapat menafikan citarasa. Memahami trend dan citarasa mad’u (orang yang didakwahi) ini termasuk dalam kaedah dakwah itu sendiri.



Thursday, June 4, 2009

Mengarang Menggunakan Pensel dan Pen

Beberapa minggu sebelum masuk bulan Ramadan tahun lalu, Galeri Ilmu Sdn. Bhd. (GISB) berpindah ke bangunan sendiri di Seksyen 8, Kota Damansara. Talian internet belum ada, yang ada cuma talian telefon. Saya belum menggunakan broadband waktu itu, maka saya akan kerap turun dari tingkat tiga bangunan Astana Karya untuk berjalan ke kafe siber di blok berhampiran. Membuka dan membalas e-mel. Membaca proposal daripada penulis dan menge-melkan maklum balas.

Saya membayangkan, bagaimana agaknya bagi seorang pengarang yang bukan saja tidak mempunyai capaian internet, malah tidak memiliki komputer. Kemudian saya teringat, ada seorang rakan penulis yang sering menghantar artikel untuk majalah satu ketika dulu dengan hanya menulis tangan di atas kertas kajang. Walaupun kami mensyaratkan penulis hanya menyumbang tulisan yang siap bertaip, dia terkecuali.

Saya pernah terbaca, Ernest Hemingway menulis novela klasiknya The Old Man and The Sea dengan menggunakan pensel. Ramai lagikah penulis yang menulis tangan karya-karya mereka? Saya membuat carian di internet, rupanya ramai juga. Bukan kerana mereka tidak mampu untuk membeli mesin taip atau sekarang komputer, tetapi kerana mereka lebih selesa mengarang dengan tulisan tangan.

Berikut adalah sebahagian nama penulis ‘bestseller’ luar negara yang memilih berkarya dengan tulisan tangan:
- Jeffry Archer (Kane and Abel, Not a Penny More, Not a Penny Less)
- Clive Barker (The Thief of Always, Abarat)
- Jeff Abbott (Panic, Fear, Collision)
- Donna Tartt (The Secret History, The Little Friend)
- Neal Stephenson (Snow Crash, Quicksilver, Anathem)

Saya tidak pasti apa rahsianya mereka lebih selesa mengarang dengan menggunakan pensel atau pen. Ulama-ulama silam yang meninggalkan kepada kita kitab-kitab besar, termasuk ulama-ulama Nusantara abad ke-20 dan ke-19, memang mengarang kitab dengan tulisan tangan.

Saya rasa memang ada rahsia di sebalik keselesaan mengarang menggunakan pensel atau pen ini, berbanding mengetik papan kekunci. Kalau tidak, masakan Stephen King pun mencuba mengarang menggunakan tulisan tangan untuk novelnya Dreamcatcher.

Saya teringat pengalaman seorang penulis ‘bestseller’ Barat (saya lupa namanya) yang pada satu ketika menandatangani autograf novelnya tanpa henti selama lebih tiga jam. Ada seseorang bertanya, tidakkah dia berasa lenguh tangan? Penulis itu menjawab, “Tidak, saya sudah biasa mengarang novel berjam-jam dengan menulis tangan.”

Mahu mencuba?

Wednesday, June 3, 2009

Mencari Mood Menulis

Benarkah menulis memerlukan mood?

Berdasarkan pengalaman saya sendiri dan beberapa orang rakan penulis, menulis memang memerlukan mood terutama apabila menulis karya fiksyen.

Siang tadi, Saudara Zabidi Mohamed singgah di meja saya. Dia berkongsi pengalamannya dalam memenuhi deadline menulis skrip drama.

“Walaupun kita sudah tetapkan sasaran untuk siapkan skrip, kadang-kadang seminggu yang pertama itu ana tak buat apa-apa. Ana akan buat benda lain dulu. Terutama kalau baru selesai menulis satu skrip, sebelum tumpu pada skrip lain, ana akan buat perkara lain untuk lupa-lupakan dulu karya itu. Selepas itu ana akan ambil masa sikit untuk dapatkan mood semula,” beritahunya.

Seorang rakan penulis yang juga penerbit drama, mengakui turut mengalami perkara itu.

Rakan penulis di GISB Saudara Roslan Kassim juga menghadapinya ketika saban bulan menulis artikel utama untuk majalah ANIS, perkara yang sama yang saya sendiri alami satu ketika dulu.

Walaupun mencari-cari mood menulis ini satu fenomena biasa, penulis yang berpengalaman selalunya tahu mengatur masanya supaya dapat memenuhi deadline yang editor sudah tetapkan.

“Selalu apabila mood menulis sudah datang, ana akan pulun untuk ‘cover’ balik hari-hari yang ana tak menulis itu,” kata Saudara Zabidi.

Tuesday, June 2, 2009

Memahami Kriteria Novel Islami

Apakah yang membezakan novel Islami dengan novel bukan Islami?

Persoalan ini saya kongsikan dengan 14 orang peserta Bengkel Penerapan Nilai Islam Dalam Novel di Galeri Ilmu Sdn Bhd (GISB) pada Sabtu lepas. Saya menyenaraikan lima kriteria novel Islami yang GISB mahukan.

Apa yang saya senaraikan sebagai kriteria novel Islami ini mungkin tidak tepat sepenuhnya, tetapi ia dapat memberi sedikit suluhan. Niat yang murni dan matlamat yang jelas saja tidak memadai dalam menghasilkan novel Islami (novel awal remaja, novel remaja, novel dewasa, novel sejarah dan genre lain).

Supaya proses berkarya diterima sebagai ibadah oleh Allah, selain niat dan matlamat mesti jelas kerana Allah, karya itu mesti diberi wajah dan sentuhan Islami yang jelas serta menghasilkan natijah yang baik.

Berikut adalah lima kriteria novel Islami yang GISB mahukan:

1. Watak Yang Mendidik
Watak yang diangkat menjadi watak utama di dalam novel Islami adalah watak yang dapat menjadi ikutan. Watak yang secara fitrahnya disenangi oleh pembaca. Watak yang ada ciri-ciri keperibadian yang para pembaca suka untuk salin pada diri mereka. Watak yang menampilkan dakwah lisanul hal (melalui perbuatan) mahupun lisanul maqal (melalui kata-kata). Pembaca akan ingat dan terkesan dengan ketinggian peribadi watak ini.

Dalam banyak-banyak watak yang menghidupkan cerita, watak yang dijulang ialah watak yang memiliki banyak ciri kesempurnaan atau berkembang ke arah itu. Watak itu mungkin bukan watak protagonis utama, tetapi ia berfungsi sebagai ‘mentor’ kepada watak utama. Apabila satu-satu watak itu tersesat jalan dan menjadi lemah, watak mentor ini tampil menguatkan.

Watak yang harus dijulang juga ialah watak yang ada daya tahan dengan ujian dari Allah, bukan watak yang lemah atau mudah putus asa dari rahmat Allah. Watak ini juga bukan watak yang ‘anti-shariah’, lebih-lebih lagi yang kaki maksiat (seperti sesetengah watak hero dalam banyak novel Barat). Sebaliknya, watak ini mengangkat tinggi syariat.

Novel Islami juga harus didominasi oleh watak yang faham Islam atau berkembang ke arah itu. Sifat lapang dada dan pemaafnya lebih menonjol daripada sifat irihati dan dendam. Dia didendami tetapi dia tidak berdendam. Apabila datang rasa dendam, ada usaha watak ini untuk melawannya atau ada watak lain membantu menguatkan jiwanya.

Dalam novel Islami tidak ada tempat istimewa untuk watak tipikal yang perengus, baran, miang, pendendam, dan sebagainya yang tidak dapat dijadikan contoh. Apabila ada watak begitu dalam novel Islami, ia diletak terpinggir, tidak dominan dan kalah.

2. Dialog Yang Positif
Dialog positif (sopan dan berakhlak) lebih dominan daripada dialog kasar dan biadab. Jika ada sedikit dialog kasar atau biadab, ia mesti diletakkan kena pada tempatnya dan mesti diiringi dengan banyak dialog lain yang sopan dan berakhlak. Dengan kata lain, dialog negatif jika pun perlu dimasukkan, harus disukat ‘dos’nya supaya pembaca lebih ingat dan terkesan dengan dialog-dialog positif.

Misalnya dialog positif yang membawa kepada rasa bertuhan dan sifat hamba, dialog yang mencerminkan sifat pemaaf, penyayang, belas kasihan, berlapang dada dan sebagainya.

3. Babak dan Aksi Yang Selektif
Babak dan aksi positif lebih dominan. Akhlak dan adab Islam diselitkan di mana-mana tempat yang sesuai. Perangai buruk atau perilaku jahat tidak ditonjolkan sangat atau berlebih-lebihan.
Babak yang mengheret watak kepada situasi ‘powerlessness’ (habis ikhtiar) harus dimanfaatkan untuk menyuntik nilai tauhid – penyerahan diri dan pergantungan pada Allah. Bukan sekadar menyedapkan cerita dengan elemen suspens.

4. Naratif Yang Seimbang
Penceritaan tentang latar tempat dan situasi dikawal supaya seimbang, supaya tidak berlebih-lebihan dalam menceritakan yang negatif. Misalnya, penceritaan tentang kelab malam (jika perlu) tidak berlebih-lebihan. Tidak ada gambaran suasana tempat maksiat yang terlampau terang gambarannya. Begitu juga penceritaan tentang perangai buruk sesuatu watak, tidak berlebih-lebihan.

Penceritaan tentang alam sentiasa dikaitkan dengan kebesaran dan kebijaksanaan Tuhan.

5. Natijah Yang Baik
Impak novel Islami kepada pembaca harus positif, bukan sebaliknya. Sentuhan Islamnya harus mampu mengesankan jiwa/hati dan akal, seperti juga sentuhan yang mampu diberikan oleh dakwah dan tarbiah melalui cara lain. Kesan ini akan dirasai secara sedar atau di bawah sedar.

Novel Islami harus dapat memberi pengalaman rohani yang mengesankan kepada pembaca. Kesan itu harus dapat dirasai oleh hati, kerana hati ialah ‘suis’ kepada perubahan peribadi. Ia harus dapat membawa pembaca dari satu takah kepada satu takah yang lebih baik. Misalnya:
- dari rasa jauh kepada rasa dekat dengan Allah
- dari ‘meminggirkan’ Allah kepada membesarkan Allah.
- Dari memandang remeh syariat Allah kepada meninggikan syariat Allah.
- Dari keluh-kesah dengan ujian kepada redha dan berlapang dada.
- Dari menafikan nikmat kepada bersyukur dengan nikmat.
- Dari kecewa dan berputus asa kepada menaruh harap kepada rahmat Allah.
- Dari terbiasa melakukan larangan Allah kepada ghairah untuk taat.
- Dari bersifat pendendam kepada bersifat pemaaf.
- Dari tidak faham Islam kepada faham Islam.
- Dari iri hati kepada berlapang dada.
- Dari cinta dunia kepada cinta akhirat.