BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Thursday, July 21, 2011

Novelis Berjiwa Murabbi

Cikgu Khairi Tajudin antara novelis GISB yang baharu. Beliau mengajar di sebuah sekolah agama rakyat di utara tanah air. Beliau mengikuti bengkel asas penulisan novel remaja Islami yang saya kendalikan pada Mac lalu dengan membawa cita-cita yang membara untuk menghasilkan novel Islami.

Sewaktu bengkel, beliau duduk di barisan paling depan. Sebagai peserta, beliau memberi kerjasama yang sangat baik dalam menyiapkan latihan yang diberi dan membentangkannya apabila diminta berbuat demikian secara sukarela.

Selepas berakhir bengkel, beliau tidak membiarkan momentum semangat yang diperolehi surut begitu saja. Beliau terus menulis, bermula dengan menghantar proposal kepada Editor Perolehan (Novel) Sdr Amir Abd Hamid. Proposalnya dinilai dan surat tawaran die-melkan kepada beliau yang menyatakan persetujuan GISB untuk menerbitkan novelnya dan memberi tempoh tiga bulan kepada beliau untuk menyiapkan karyanya, sebuah novel tarbiah awal remaja.

Pengalaman menjadi jurulatih pasukan bola di sekolah tempat beliau mengajar membantu beliau menyelami dunia awal remaja dengan baik. Beliau menulis mengenai dunia yang dekat dengannya, seperti yang saya selalu pesankan dalam bengkel saya.

Alhamdulillah, tiga bulan selepas bengkel, novel sulung beliau diterbitkan oleh GISB. Bermakna, beliau dapat menyiapkan karyanya lebih awal daripada tarikh yang disasarkan. Maka lahirlah Tariq United - cerita mencuit hati mengenai semangat budak-budak sekolah agama rakyat untuk menjadi juara bola sepak.

Bagi seorang penulis baharu, menghasilkan karya sulung yang secantik itu adalah satu permulaan yang cukup baik. Mudah-mudahan Allah memberkati niat dan hasrat beliau seperti yang diluahkannya di dalam blog, "Mudah-mudahan, ia akan menjadi titik tolak kepada saya untuk terus berkarya dan yang lebih penting ... sebagai MURABBI."

Tuesday, July 19, 2011

Dari Novel Ke Kaca TV

Apabila novel dijadikan drama, ia mungkin memberi impak yang baik dari segi strategi jualan, tetapi tidak demikian halnya apabila drama dijadikan novel.

Berdasarkan pengalaman Galeri Ilmu, apabila sesebuah novel diangkat menjadi drama bersiri, jualan novel itu mampu meledak di pasaran. Ini berlaku pada novel Stanza Cinta karya Nurull Halawati. Novel ini diterbitkan oleh GISB pada Mac 2010. Dalam masa setahun ia telah dicetak sebanyak tiga kali. Baru-baru ini apabila musim tayangan drama bersiri Stanza Cinta di TV3 bermula, permintaan untuk novel ini di pasaran naik mendadak. Malah, ketika drama bersiri ini baru saja diiklankan, ramai yang sudah mula mencari novelnya di pasaran. Permintaan datang menderu-deru.

Dalam masa beberapa minggu kebelakangan ini, ia diulang cetak sebanyak dua kali dengan jumlah cetakan 5,000 naskhah bagi setiap kali cetak. Ini menjadikan jumlah keseluruhan cetakan novel ini hampir 20,000 setakat ini dan dijangka meningkat dalam waktu terdekat.

Hal yang sama tidak berlaku apabila drama bersiri dijadikan novel. Drama bersiri Hani yang mendapat rating tinggi sewaktu ditayangkan di TV3 (lebih 2 juta penonton seminggu), tidak begitu hangat sambutannya apabila dijadikan novel. Permintaan kepada novel Hani terbitan GISB agak baik tetapi masih dalam lingkungan biasa-biasa. Jangkaan yang boleh dibuat adalah, sekiranya drama bersiri ini ditayangkan semula di kaca televisyen, jualan novel Hani akan mendadak naik.

Hal yang sama juga tidak berlaku kepada novel yang dijadikan drama satu episod atau telemovie. Misalnya, apabila novel Surat Ibu Dari Penjara karya Ummu Hani dijadikan telemovie, tayangan telemovie itu tidak memberi impak kepada jualan novelnya.

Apabila orang membaca novel, mereka membina visual atau 'teater' di dalam minda. Apa yang diimaginasikan oleh penulis untuk novelnya, diterjemahkan oleh pembaca ke dalam mindanya berdasarkan imaginasi masing-masing. Sudah tentu visual yang terpapar di layar minda setiap pembaca berbeza-beza antara satu sama lain. Bagaimanapun, apabila visual itu diterjemahkan ke kaca televisyen atau ke layar perak, pembaca ghairah untuk menontonnya. Mereka mahu tengok sendiri 'visual sebenar' yang mereka baca sebelumnya.

Keadaannya berbeza apabila penonton menonton drama. Mereka sudah melihat visual ceritanya dengan jelas, maka mereka tidak teruja lagi untuk membina visual di minda masing-masing berdasarkan imaginasi sendiri dengan membaca cerita itu dalam bentuk novel.

Oleh itu, antra formula yang baik untuk melonjakkan jualan novel adalah dengan menerbitkannya dalam bentuk drama bersiri.

Lagi Ulasan Peserta Bengkel

Seorang lagi peserta bengkel penulisan buku motivasi yang saya kendalikan baru-baru ini mengulas begini dalam e-melnya:

1 Komen Keseluruhan Bengkel

Keseluruhan penilaian adalah sangat baik. Saya sememangnya dari dulu lagi bercadang mahu menulis Buku Motivasi Islami namun tidak tahu bagaimana untuk bermula dan selalu merasakan saya tidak mempunyai kelayakan untuk berbuat demikian. Dengan mengikuti bengkel tersebut, saya mendapat panduan yang berguna dan membuatkan saya lebih 'terarah' untuk memulakan penulisan saya.

Yuran yang dikenakan terlalu murah berbanding dengan apa yang kami perolehi. Saya andaikan pihak GISB hanya mengenakan kos operasinya untuk hari tersebut sahaja.

2 Cadangan untuk memantapkan Program Akan Datang
Saya cadangkan diberikan terus contoh 'proposal' untuk buku motivasi Islami semasa bengkel tersebut diadakan agar sebarang soalan, jika ada, dapat diajukan terus oleh peserta. Walau bagaimanapun syabas saya ucapkan. Bengkel tersebut telah melangkaui 'expectation' saya sendiri.



Monday, July 18, 2011

Ulasan Peserta Bengkel Saya

Tiga minggu berturut-turut yang lalu saya mengendalikan bengkel penulisan. Pertama, bengkel asas penulisan novel remaja Islami, yang kedua, bengkel asas penulisan berkesan (untuk 35 orang guru sebuah rangkaian sekolah-sekolah Islam seluruh Malaysia) dan yang terakhir, bengkel asas penulisan buku motivasi Islami. Di bawah ini adalah ulasan seorang peserta bengkel yang terakhir:

"Saya memanjatkan kesyukuran pada Allah kerana telah memberi dorongan untuk mengikuti Bengkel Penulisan tempoh hari. Memang telah lama berhasrat untuk menulis, tetapi kekangan masa telah membuatkan saya mengabaikan niat murni itu.

"Secara keseluruhannya, saya amat berpuas hati dengan modul pengisian bengkel. Ini merupakan bengkel penulisan pertama buat saya. Jadi, saya benar-benar bernekad untuk mengambil manafaat dan tidak mahu terus menunggu untuk menterjemahkan hasrat menulis buku.

"Kerja rumah yang di beri memang mencabar kerana tempoh masa yang pendek. Namun, dengan sedikit tekanan ini, saya yakin peserta bengkel boleh mengaplikasikan fahaman tentang halangan seorang penulis yang dibentangkan di dalam bengkel.

"Pengalaman yang dikongsi penulis 'Senyumlah' (buku motivasi Islami terbitan GISB tulisan Syed Alwi Alatas - Zakaria) telah dapat menyuntik semangat untuk menulis. Kalau dia boleh, kenapa tidak saya? Kerja berkumpulan untuk merangka buku sangat berguna. Itulah cara yang saya telah gunakan untuk merangka proposal. Jumlah yuran yang di kenakan berpatutan, jauh lebih murah dari ilmu yang di bawa pulang.

"Tahniah pada Galeri Ilmu yang tidak pernah kenal penat lelah dalam usaha untuk mertabatkan budaya ilmu. Hanya Allah yang mampu membalas usaha kalian."

Peserta ini, dan dua peserta lain, telah menghantar 'kerja rumah' mereka kepada saya iaitu proposal buku motivasi Islami masing-masing. Manakala dua peserta yang lain sudah menghubungi saya, membayangkan cadangan buku mereka yang belum sempat mereka turunkan di atas kertas. Dan saya yakin, beberapa orang peserta lagi akan berbuat demikian dalam waktu terdekat ini.

Apa yang dapat saya katakan, kesemua proposal buku yang saya terima setakat ini mempunyai kekuatan tersendiri dan ada potensi untuk diterbitkan.


Wednesday, July 13, 2011

Belajar Menulis Semalaman?

Saya tertanya-tanya, apakah ada buku yang mampu mengajar seseorang menjadi penulis dengan cepat. Misalnya, dengan mengikuti panduan daripada buku itu, seseorang dapat menjadi penulis dalam masa semalaman. Menjadi penulis 'segera'.

Memang ada teknik menulis yang dinamakan Sistem FAST, satu kaedah menulis pantas selaju berfikir. Melalui Writing FAST: How to Write Anything with Lightning Speed, Jeff Bollow mengajar kaedah sebagaimana yang diceritakan oleh tajuk buku itu sendiri - menulis apa saja sepantas kilat. FAST adalah singkatan kepada empat tahap penulisan.

Walaupun ada kaedah yang mengajar seseorang menulis dengan pantas, saya percaya tidak ada kaedah untuk melahirkan penulis segera. Untuk menulis secara konsisten dan menghasilkan tulisan-tulisan yang diterbitkan, ia memerlukan bakat dan kemahiran. Tidak ada jalan pintas untuk menjadi mahir menulis melainkan melalui latihan. Novelis bestseller Dean Wesley Smith mengungkapkan begini:

... the more you write, the better your skills become. With each story, each novel, you are telling better and better stories.

It’s called “practice” but again, no writer likes to think about that evil word.

Beliau bercakap dalam konteks novel, tetapi situasinya sama untuk semua jenis kerja menulis.

Oleh itu, untuk menjadi penulis, seseorang perlu banyak menulis. Untuk dapat menulis dengan pantas, kaedahnya boleh dipelajari tetapi ia masih memerlukan latihan. Dengarnya seperti klise tetapi tidak ada perkataan yang lebih sesuai daripada itu. Berlatih menulis. Memang mustahil untuk mahir menulis semalaman.

Dalam istilah agama, amalan yang dilakukan secara berterusan dipanggil amalan istiqamah. Allah menyukai amalan yang sedikit tetapi berterusan. Kalaulah kerja menulis diniatkan sebagai kerja baik 'kerana' Allah, maka berlatih menulis secara istiqamah adalah kerja yang terpuji di sisi-Nya.

Allah bukan menilai sejauh mana impak tulisan itu kepada pembaca tetapi Allah menilai proses menulis itu sendiri. Misalnya, Allah bukan menilai sejauh mana tulisan kita mampu memberi hidayah atau kesedaran kepada pembaca kerana itu kerja Allah. Allah menilai usaha kita menulis untuk memberi kesedaran dan membawa pembaca kepada-Nya.

Tuesday, July 12, 2011

Mahu Tulis Apa?

Saya teringat untuk menulis satu perkara, tetapi saya lupa perkaranya. Ya, ketika saya sudah duduk untuk menulis perkara yang saya mahu tulis, tiba-tiba saya terlupa apa perkaranya.

Baiklah, terlanjur saya sudah duduk menulis, ada satu perkara yang saya boleh kongsikan yang ada kaitan dengan apa yang berlaku pada saya. Buku nota ialah dompet penulis, dan pena ialah duitnya. Seperti orang yang hendak mendapatkan satu-satu barang di kedai, dia akan mengeluarkan dompet dan mengeluarkan duit dari dompet. Jika hanya ada dompet dan duit tetapi tidak dikeluarkan, dompet dan duit tidak akan berguna untuk mendapatkan barang itu. Itulah yang terjadi pada saya.

Saya memiliki buku nota dan pen, tetapi apabila terlintas idea dalam fikiran, saya tidak terus mencatatnya. Saya fikir, ah tidak mengapalah, nanti saya tulislah terus di komputer. Sekarang ketika saya hendak menulis, saya sudah lupa apa yang saya hendak tulis itu.

Mungkin pernah saya kongsikan, apabila idea yang datang tidak ditampung, berkemungkinan besar ia akan hilang untuk tidak kembali. Sekarang saya merasai betul kebenarannya.

Ya Allah, Maha Suci Engkau yang tidak tidur dan tidak lupa.

Monday, July 11, 2011

Kita Diuji Dengan Apa Yang Kita Tulis

Semalam pertama kali saya mengendalikan bengkel penulisan buku motivasi Islami. Dalam satu sesi ketika menerangkan mengenai motivator sebagai murabbi (pendidik), saya menyenaraikan lima perkara. Salah satu daripadanya, "Penulis diuji dengan apa yang ditulisnya."

Spontan seorang peserta, penulis yang telah menghasilkan tiga novel bersama Galeri Ilmu, merespons. Dia bertanya kenapa saya menulis begitu, kerana ia selari dengan apa yang dia sendiri alami. Sewaktu dia menulis mengenai satu perkara baik, dia terasa Allah mengujinya. Seolah-olah Allah menegurnya secara langsung, sebagaimana yang Allah firmankan, "Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan." (As-Saf: 2-3)

Kebetulan dua hari sebelumnya saya berkongsi perkara itu dengan sifu saya, Sdr Pahrol Mohamad Juoi. Seperti biasa, lokasinya ialah sebuah restoran di sekitar Lembah Klang. Kami solat Asar di masjid dan kemudian menuju ke restoran berdekatan untuk minum petang sambil berbincang.

Satu ketika Sdr Pahrol tertanya-tanya kenapa setiap kali dia menulis mengenai satu-satu kebaikan, Allah mengujinya dengan perkara baik yang ditulisnya itu. Misalnya, apabila dia menyarankan satu-satu perkara baik melalui tulisan, terasa Allah semacam uji dia sama ada dia sendiri mampu buat perkara itu atau tidak.

Akhirnya dia menemui satu kesimpulan. "Apabila kita mengingatkan orang lain melalui tulisan kita, Allah mengingatkan kita balik."

Oleh itu, saya mengingatkan diri saya dan peserta bengkel saya, agar menulis perkara baik yang kita sudah buat, sedang buat atau akan buat. Sekurang-kurangnya walaupun kita belum mampu buat, kita ada cita-cita untuk melakukannya.

Memang kita perlu bimbang kalau-kalau firman Allah di atas terkena pada diri kita. Sebab itu, seorang yang berasa dirinya ada bakat menulis, patut mengembangkan bakatnya dan melatih kemahiran menulisnya bersama niat dan tujuan yang jelas. Kerana, bersama bakat dan kemahiran yang Allah berikan itu ada tanggungjawab dan amanah yang perlu ditunaikan.

Friday, July 8, 2011

Bakat, Minat dan Kesungguhan

Selalu saya tekankan dalam bengkel-bengkel saya bahawa seseorang itu tidak akan tahu dia ada bakat menulis atau tidak selagi dia belum menghasilkan tulisan - artikel, cerpen, novel atau buku. Hanya setelah tulisannya siap dan dia kongsikan tulisan itu dengan orang lain, barulah dia akan mendapat keyakinan diri dan menerima maklum balas berhubung dengan bakat penulisannya.

Bakat (talent) kadang-kadang hanya disedari oleh empunya diri pada lewat usia. Namun, ramai yang mula menyedarinya pada awal usia remaja lagi dan mempunyai masa yang panjang mengembangkan bakat itu. Semua bergantung pada sama ada bakat itu dilahirkan dan digilap atau tidak.

Enid Blyton hanya mula produktif menulis novel kanak-kanak dan remaja pada awal usia 40-an. Sebelum itu beliau menulis novel dewasa tetapi tidak menjadi. Bermakna, beliau hanya menyedari bakatnya menulis novel remaja dan kanak-kanak pada usia agak lewat, tetapi beliau gunakan baki usia untuk menulis sebanyak mungkin novel.

Dengan bakat, seseorang itu cepat belajar dan kuasai satu-satu kemahiran. Tinggi, sederhana atau rendah bakatnya menentukan cepat atau lambat dia menguasai bidang kemahiran itu.

Dengan hanya bakat menulis, penulis mampu mengolah tulisan dengan baik dan menggunakan bahasa yang tersusun. Bagaimanapun, penulis memerlukan bakat lain untuk menulis karya-karya fiksyen umpamanya. Misalnya, untuk menulis novel, penulis memerlukan bakat bercerita. Untuk menulis novel kanak-kanak atau novel remaja, penulis memerlukan bakat untuk bercerita kepada kanak-kanak dan remaja.

Penulis yang mempunyai bakat yang cukup tinggi mampu menulis dengan baik dalam semua genre. Bagaimanapun, dengan bakat menulis yang biasa-biasa saja pun, seseorang itu boleh menulis dengan baik apabila dia memfokus pada satu-satu genre penulisan. Dia hanya perlu kepada tiga perkara: tujuan yang jelas, minat yang mendalam dan kesungguhan.