BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Sunday, June 10, 2012

Mata Pena Seorang Guru

Saya diminta menjadi speaker dalam satu seminar untuk warga pendidik yang akan diadakan dua minggu akan datang. Saya berhati-hati, malah agak was-was juga, untuk  mengatakan "ya" kepada jemputan itu kerana bidang pendidikan bukan bidang saya. Apa yang saya ada untuk dikongsi dengan warga pendidik? Terasa diri kerdil untuk bercakap di depan khalayak guru-guru yang sangat besar jasanya kepada masyarakat. 

Namun, saya akhirnya menyatakan persetujuan apabila dimaklumkan bahawa perkongsian yang diharapkan daripada saya adalah perkongsian input mengenai perkembangan kerjaya guru dalam penulisan. Di situ saya melihat ada sedikit sumbangan yang dapat saya berikan, iaitu membangunkan 'jiwa penulis' dalam diri guru-guru. 

Guru dan bidang penulisan bukanlah asing. Malah di negara kita, ramai guru yang menjadi penulis. Kalangan guru yang menjadi penulis ini sama-sama memberi sumbangan kepada suntikan pemikiran kepada umat Melayu khususnya, seperti juga kalangan wartawan. Nama tokoh pendidik dan penulis Za'aba (Zainal Abidin Ahmad) sama dikenali dengan nama tokoh wartawan, A. Rahim Kajai, A. Samad Ismail dan A. Samad Said yang giat menulis pada zaman sebelum Perang Dunia Kedua. 

Mari lihat apa maklumat yang kita boleh perolehi melalui Google mengenai penglibatan guru dalam penulisan. Kita akan temui nama Sultan Idris Training College atau SITC (kini Universiti Pendidikan Sultan Idris atau UPSI) sebagai lubuk tempat lahirnya ramai penulis, khususnya sasterawan satu ketika dulu. Ramai guru dari SITC yang menulis novel, cerpen, sajak dan kritikan sastera. Kegiatan penulisan ini menjadi pesat apabila Pejabat Karang Mengarang SITC dibentuk pada 1924 (dua tahun selepas penubuhan SITC) dan Za'aba menjadi Ketua Pengarang dan Penterjemah Kanan di situ. 

Kita temui nama-nama guru seperti Harun Muhamad Amin, Abdullah Sidek, Ahmad Bakhtiar, Ahmad Murad Nasaruddin, Ahmad Kotot, Muhammad Yassin Makmur dan Muhammad Rakwi Yusof yang giat menghasilkan novel. Beberapa orang daripada mereka juga giat menulis cerpen dan sajak, seangkatan dengan rakan-rakan guru seperti Kamsani Haji Arif, Mohd Yusof Arshad, Abdullah Yahya, Melati Serawak, Mahmud Arshad, Yusof Adil, Ibrahim Haji Yaakub, Muhammad Yassin Makmur (Pungguk), Embong Yahya (Ngumba), Muhammad Yusof Awang, Mahmud Ahmad dan Yusof Harun. Dalam bidang kritikan sastera, kita temui nama-nama guru seperti Keris Melayu, Muhammad Yusof Arshad dan Ngumba.

SITC juga melahirkan penulis berkaliber seperti Mokhtar Yassin, Awang Had Salleh, Masuri S.N, Mohd Nor Long, Suratman Markasan, Sahmad Malaya, Arman Sani, Kemala, Othman Putih dan banyak lagi.

Hingga kini, ramai guru dan bekas guru yang aktif menulis dalam pelbagai genre. Namanya terlalu banyak untuk disebut. Di peringkat global juga, ramai figur guru yang lebih dikenali  sebagai penulis daripada sebagai pendidik. Enid Blyton misalnya, adalah bekas guru yang tulisannya sangat berpengaruh dan sangat meninggalkan kesan di hati pembaca. Ketika beliau meninggal dunia pada 1968 dalam usia 71 tahun, beliau telah menghasilkan kira-kira 700 judul buku yang hingga kini masih terus diulang terbit dan diulang cetak dalam pelbagai bahasa. 

Fakta-fakta ini menunjukkan, maktab perguruan dan sekolah adalah tempat yang kondusif untuk melahirkan penulis. Faktornya banyak. Cukup kalau kita katakan, apabila seorang guru itu benar-benar berjiwa pendidik, dia mempunyai aset yang sangat besar untuk menulis dengan berkesan. Dia boleh mendidik dengan sangat baik melalui tulisan, sebagaimana dia berjaya mendidik melalui lisan. Guru yang berjiwa pendidik ini hanya perlu membangunkan 'jiwa penulis' di dalam dirinya. Apa yang diperlukan adalah minat, kesediaan untuk meneroka dan ketekunan. 

1 comment:

Anonymous said...

Ass'kum. Mungkin seorang guru yang namanya tertinggal dan banyak berjasa semasa berkhidmat di SITC ialah Datuk Muhammad Yusof Ahmad (ag=dik Za'ba). Beliau keitka itu bertugas sebagai Penoolong Pengetua SITC.