BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, October 21, 2008

Menangani Titik-Bengik Menerbitkan Majalah

“Dengan kapasiti biasa, berapa tenaga yang diperlukan untuk menerbitkan sebuah majalah?” tanya seorang rakan penulis melalui sistem pesanan ringkas.

Setelah bermenung sejenak, saya pun membalas sms rakan tadi. Berdasarkan pengalaman saya bersama majalah ANIS, untuk menerbitkan sebuah majalah, tenaga asas yang diperlukan adalah seorang editor, seorang penolong editor merangkap penyelaras, seorang penyunting merangkap pembaca pruf, dan seorang wartawan merangkap jurufoto.
Dengan empat orang tenaga kerja ini, kerja menerbitkan sebuah majalah agak selesa.
Berdasarkan pengalaman saya juga, kerja penerbitan majalah tidak boleh dicampur-aduk dengan kerja penerbitan buku. Oleh itu jikalau sebuah penerbit buku misalnya, hendak menerbitkan majalah, penerbit ini hendaklah membentuk tim editorial yang baru. Tim editorial buku tidak boleh diusik.

Kerja menerbitkan majalah juga mesti ditangani oleh tenaga-tenaga sepenuh masa. Lebih-lebih lagi apabila melibatkan tugas-tugas penting seperti merancang isi, mengadakan sesi ‘brainstorming’, mengagihkan tugasan kepada penulis dan wartawan, ‘mengejar’ kolumnis dan responden, menyaring kemasukan bahan (gatekeeping), menyemak bahan, menyelaras bahan dan membina ‘jambatan’ dengan bahagian rekaletak. Ini belum dikira sesi post-mortem yang perlu dilakukan apabila majalah siap diterbitkan dan diedarkan. Semua rutin ini memerlukan kerja secara kolektif untuk ditangani dengan berkesan.

Jika tugas-tugas rutin ini tidak dapat ditangani dengan konsisten oleh bilangan tenaga yang mencukupi iaitu sekurang-kurangnya tiga orang tenaga editorial sepenuh masa, ia pasti menjejaskan jadual penerbitan.

Menangani sebuah buku setebal 200 halaman memang meletihkan. Namun, menangani sebuah majalah setebal 100 halaman dengan puluhan ruangan (kolum) yang mempunyai gaya penulisan dan konsep yang berbeza-beza, jauh lebih meletihkan lagi.

Ada seorang rakan yang melakukan kerja penerbitan untuk sebuah buletin agensi kerajaan negeri setebal 24 halaman yang terbit empat kali setahun. Untuk kerja penerbitan yang ringan seperti itu, dia mampu melakukan pelbagai kerja (multi tasking) dengan hanya dibantu oleh isterinya.

Bagaimanapun, keadaannya berbeza dalam menerbitkan sebuah majalah bulanan setebal lebih 96 halaman. Saya tidak fikir seorang tenaga sepenuh masa dan seorang tenaga separuh masa misalnya, sudah memadai bagi menerbitkan majalah seumpama ini. Walaupun andainya 80-90 peratus bahan di dalam majalah itu diisi oleh penulis luar atau kolumnis, masih banyak kerja rutin yang tidak akan ‘menang tangan’ untuk disempurnakan oleh tenaga yang sangat minimum itu. Kalaupun boleh, hasilnya tidak akan sempurna.

Oleh itu, bilangan tenaga kerja yang terlalu minimum tidak memadai untuk penerbitan majalah yang ‘nature’ kerjanya mempunyai banyak titik-bengik. Titik-bengik itu pula mungkin berbeza-beza dari bulan ke bulan penerbitannya. Bulan ini masalahnya lain, bulan berikutnya lain pula.

Sekadar contoh, apabila beberapa orang kolumnis gagal memenuhi ‘deadline’ untuk satu-satu keluaran, masing-masing dengan sebab tersendiri, editor terpaksa membongkar ‘bank artikel’ untuk mencari bahan gantian. Atau, editor sendiri yang harus mengisi kekosongan bahan itu. Mungkin pula ada artikel sumbangan kolumnis yang kurang sesuai untuk disiarkan dan terpaksa juga dicarikan gantinya. Agihan mukasurat juga memerlukan ubah suai pada saat akhir untuk disesuaikan dengan panjang pendek artikel-artikel yang sampai di meja editor. Gambar yang sesuai untuk sesebuah artikel juga mungkin sukar diperolehi. Ini belum dikira masalah mencari tajuk yang sesuai untuk setiap artikel dan tajuk-tajuk ‘blurb’ pada kulit majalah.

Hal-hal seumpama ini merupakan antara titik-bengik yang harus ditangani oleh tenaga editorial majalah. Ia merupakan sebahagian daripada ‘nature’ kerja penerbitan majalah yang perlu ditangani oleh tim tenaga kerja yang komited yang bekerja sepenuh masa, bukan separuh masa.

No comments: