BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Saturday, October 11, 2008

Mudahkan, Mudahkan, Mudahkan

Prinsip yang Nabi SAW ajar, hendaklah kita memudahkan, jangan menyusahkan. Jadi, apabila kita menulis, hendaklah kita memudahkan pembaca.

Pembaca pertama tulisan kita adalah editor atau penyunting. Oleh itu, seorang penulis mesti set dalam mindanya untuk memudahkan kerja editor yang akan menyunting tulisannya.

Misalnya, waktu menulis berita untuk diserahkan ke meja editor, pastikan berita itu ada tajuk, lengkap dan betul fakta 5 W 1 H-nya, ‘shortlist’kan gambar-gambar yang ada dan sediakan keterangan gambar. Anggap bahan berita itu belum siap sepenuhnya selagi belum ada keterangan gambar.

Tulislah bahan untuk orang baca. Oleh itu, mudahkan olahannya. Mudahkan orang tahu apa yang kita hendak cerita atau sampaikan dari intro sampai penutup. Mudahkan orang baca ayat ke ayat, paragraf ke paragraf. Pecahkan paragraf. Jangan biarkan tulisan kita itu tanpa paragraf atau terlalu panjang paragrafnya. Keretapi pun dipecahkan kepada gerabak-gerabak untuk memudahkan ia bergerak!

Memang bahan yang kita tulis itu editor akan sunting. Tapi apa salahnya kita memudahkan kerja editor. Buat self-editing dulu. Tengok balik fakta. Tengok balik intro. Tengok balik ejaan, tanda bacaan dan binaan ayat. Apabila kita sudah puas hati, barulah serahkan bahan itu kepada editor. Jangan serahkan bahan yang sebenarnya masih ‘mentah’.

Ibarat kita menghidangkan makanan yang masih mentah atau separuh masak, tentulah orang tidak berselera untuk makan. Oleh itu, kalau penulis menyerahkan hasil kerja yang statusnya masih ‘mentah’, tentu editor tidak berapa seronok untuk membacanya.

Kita mungkin bertanya: “Habis, kalau kita serah bahan yang sudah ‘perfect’, apa pula kerja editor?”

Hal ini samalah seperti kita menyoal: “Kalau sudah tidak ada orang buang sampah merata-rata, nanti apa pula kerja tukang sapu sampah?”

Kita jangan kisah sangat orang hilang kerja, kerana kalau setiap orang menyempurnakan kerjanya dengan baik, masih ada bermacam-macam jenis kerja lagi yang boleh dibuat oleh manusia untuk memakmurkan bumi Allah ini!

Sebenarnya, kalau penulis dapat menyerahkan bahan tulisan yang sudah diedit sendiri dengan baik, kerja editor akan menjadi lebih ringan dan lebih cepat diselesaikan. Dengan itu, lebih banyak bahan dapat disunting dalam relatif waktu yang lebih singkat.

No comments: