BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, October 17, 2008

Mengubah Suai ‘Rumah’ Yang Sudah Siap

Mana-mana calon novelis yang hendak menulis novel untuk Galeri Ilmu dimestikan mengajukan sinopsis novelnya terlebih dahulu. (Nota: Untuk mengetahui sebabnya, sila klik di sini.) Sinopsis adalah rangka kasar atau ‘outline’ bagi jalan cerita novel yang hendak ditulis.

Bagaimanapun, ada juga saya menerima manuskrip novel yang sudah siap. Oleh kerana statusnya sudah siap, manuskrip ini tidak boleh diusik berlebih-lebih. Maklumlah ibarat rumah yang sudah siap, kerja menukar material pintu, menukar kedudukan tingkap, menukar saiz bilik tidur, menukar lantai jubin dan sebagainya bukanlah mudah. Tetapi langkah itu perlu supaya rumah itu benar-benar sesuai untuk diduduki dan memenuhi kriteria yang dikehendaki oleh tuan rumah.

Apabila editor mencadangkan beberapa ubah suai pada manuskrip yang sudah siap, penulis akan berasa kepayahan melainkan jikalau penulis itu memang bersedia untuk membuat ubah suai. Malah sanggup pula melakukan ubah suai besar-besaran jikalau perlu, selepas mendengar cadangan balas editor.

Berdasarkan pengalaman membaca dua manuskrip novel yang sudah siap yang penulisnya tidak mengajukan sinopsis terlebih dahulu, saya telah mengenal pasti beberapa ‘nilai tambah’ yang tercicir. Nilai tambah itu berupa elemen-elemen tambahan yang dapat menguatkan dan meningkatkan nilai komersil sesebuah karya itu.

Dua manuskrip novel yang saya terima itu mempunyai kekuatan tersendiri. Kedua-duanya mempunyai aliran cerita yang kemas cantik. Kreativiti penulis-penulisnya sangat tajam dalam melukiskan suasana dan watak serta membina jalan cerita. Apabila elemen-elemen tambahan yang saya kenal pasti ini dapat dimasukkan, saya rasa novel-novel itu akan lebih mantap. Nilai komersilnya dapat ditingkatkan. Elemen-elemen tambahan itu adalah:

1. Memanfaatkan fungsi dialog
Apabila orang membaca novel, orang suka membaca dialog. Pembaca, lebih-lebih lagi yang remaja, sukakan cerita yang banyak dialog. Dialog turut membawa fungsi bercerita. Pembaca mengikuti cerita dan mendapat maklumat melalui dialog. Dalam surah Yusuf, surah yang pada ayat ketiganya didahului dengan kalimah bermaksud “Kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik…”, 86 peratus daripada 111 ayat adalah ayat dialog. Ini berdasarkan kajian sifuPTS Puan Ainon Mohd.

Saya telah mengenal pasti banyak tempat dalam kedua-dua novel yang saya jadikan kes kajian ini, yang akan menjadi lebih menarik jikalau diselitkan dialog, atau dipindahkan kepada bentuk dialog.

Contoh berikut adalah ayat naratif tanpa dialog:
Sempat juga Abang Azahar mengingatkan Mimi supaya berhati-hati takut terkotor lengan baju sekolahnya. Mimi sememangnya sudah lebih berhati-hati dengan kerjanya, ini bukan pertama kali Mimi melakukan kerja sebegini.

Apabila diselitkan dialog, ayat tadi mungkin jadi begini:
Sempat juga Abang Azahar mengingatkan, "Hati-hati Mimi, nanti terkotor pula lengan baju sekolah Mimi."
Mimi hanya tersenyum.
"Susah hendak dihilangkan bekasnya kalau terkena sambal," kata Abang Azahar lagi.
"Iya, Mimi hati-hatilah ini," balas Mimi, masih dengan senyum. Ini bukan pertama kali Mimi melakukan kerja sebegini.

Kehadiran dialog menjadikan halaman demi halaman lebih mudah dan laju dibaca. Kadar 'readability'nya lebih tinggi. Ayat naratif semata-mata menjadikan sesuatu halaman novel agak lambat/perlahan dibaca.

2. Membanyakkan pendekatan ‘showing’
Pendekatan ‘showing’ (menunjukkan) lebih ‘hidup’ dan menarik daripada pendekatan ‘telling’ (memberitahu). Novel perlu membanyakkan pendekatan ‘showing’ ini. Melalui pendekatan ‘showing’, kita menggambarkan insiden yang berlaku, aksi watak dan juga dialog yang dituturkan oleh watak, bukan sekadar memberitahu pembaca apa yang berlaku seperti dalam pendekatan ‘telling’.

Contoh berikut adalah ayat naratif yang menggunakan pendekatan TELLING – sekadar memberitahu pembaca apa yang berlaku:
Akhirnya Tanamera telah diseksa oleh para algojo di dalam istana.
Dalam ayat di atas, penulis hanya memberitahu tanpa cuba menggambarkan apa yang berlaku. Apabila penulis mengubahnya kepada pendekatan SHOWING dengan dimasukkan dialog, ayat tadi mungkin jadi begini:
Para algojo istana berada di kiri kanan Tanamera. Mereka memegang Tanamera dengan kasar. Tidak ada lagi penghormatan kepada seorang wazir. Mereka membawanya ke satu ruang dan mengikatnya.
Tanamera tidak langsung melawan. Bukan kerana tenaga tuanya telah lemah tetapi kerana hatinya telah diserahkan sepenuhnya kepada Tuhan.
Seorang algojo bertubuh sasa kemudian menghayunkan rotan ke batang tubuh Tanamera. Sekali, dua kali, tiga kali... berkali-kali.
“Bagaimana rasanya, Tanamera? Siapa yang akan menyelamatkan kamu? Apakah Tuhanmu akan datang menyelamatkan kamu dari seksaanku?” soal Tutankamen dengan sinis.
Puas dirotan, Tanamera ditinggalkan sendirian.
Keesokannya dia masih disitu, tidak diberikan air, tidak diberikan makan.
Tutankamen datang mendesaknya, “Tinggalkan kepercayaan karutmu, Tanamera!Tinggalkan tuhanmu, nescaya aku akan menyelamatkanmu.”
Tanamera tidak menjawab, tapi mulutnya kumat-kamit menyebut sesuatu. Dia tidak putus-putus menyeru nama Allah.
Pendekatan ‘showing’ memberi lebih ruang berimaginasi kepada penulis. Pendekatan ini juga menjadikan manuskrip novel lebih tebal.

3. Memasukkan kesan ‘Oh’
Salah satu kekuatan pada karya fiksyen adalah adanya unsur ‘unpredictable’. Apa yang pembaca ramal akan berlaku, berlaku pula sebaliknya iaitu perkara yang tidak dijangka sama sekali. Unsur ini boleh cuba dimasukkan di mana-mana tempat yang sesuai. Apabila ada unsur ini, pembaca akan menerima kejutan dan menimbulkan kesan, "Oh...", bukan sekadar kesan, "Dah agak dah". Ini mengelakkan penceritaan daripada menjadi mendatar.

4. Menyelitkan nilai Islam
Apabila penulis mahu melahirkan novel berunsur Islam, aspek yang amat penting adalah menyelitkan nilai Islam atau nilai didikan yang dapat mengajak pembaca secara tidak langsung atau secara halus kepada membesarkan Allah dan syariat Allah.

Seperti doktor menyuntik ubat kepada pesakit, penulis boleh menyuntikkan nilai Islam ini mengikut ‘dos’ yang dirasakan wajar. Contohnya:

a) Wujudkan konflik yang membuatkan satu-satu watak itu rasa amat dekat dengan Tuhan. Misalnya, digambarkan satu watak bangun solat malam waktu alami kesedihan. Boleh dimasukkan elemen doa sebagai penghubung hamba dengan Tuhan, sebagai pengakuan lemahnya si hamba dan sebagai mekanisme membina kekuatan diri dengan memohon kepada Yang Maha Perkasa. (Drama bersiri Mutiara Hati banyak memainkan elemen doa ini termasuklah melalui watak sekecil Nabila.)

b) Atas tujuan mendidik, elok juga di tempat-tempat tertentu penulis meletakkan satu-satu watak dalam situasi 'helplessness' hingga waktu itu dia benar-benar rasa dia hanya perlukan Tuhan saja. Dalam novel-novel yang tidak Islamik, situasi 'helplessness' itu hanya mengundang simpati pembaca semata-mata. Novel Islamik harus dapat membangunkan jiwa pembaca melalui contoh pergantungan yang kuat dengan Tuhan. Biar pembaca dapat rasakan, di hujung ikhtiar adanya pertolongan Allah bagi hamba yang mahu mengadu dan memohon pada-Nya.

c) Selitkan elemen mendidik hati, misalnya melalui satu watak yang pada ketika-ketikanya digambarkan agak panas baran. Di situ boleh dimasukkan monolog misalnya, di mana watak itu berusaha memujuk hatinya supaya sabar dan tidak sakit hati. Membaca cerita orang yang sabar (atau berusaha untuk sabar) dapat mendorong pembaca untuk cuba menjadi penyabar.

d) Masukkan unsur 'shariah-compliant'. Rasakan kepada pembaca pentingnya membesarkan syariat Allah. Misalnya, pembaca boleh diajak secara bersahaja agar memahami bahawa berpegangan tangan lelaki-perempuan yang bukan mahram itu salah, begitu juga tidak menutup aurat. Dalam novel remaja Aku Mahu Popular (Ain Maisarah, PTS), watak dua kawan baik digambarkan tidak bertudung dari awal cerita tetapi ‘ditudungkan’ di hujung cerita. Penulis mencipta insiden-insiden – ada yang lucu – yang menjadi penyebab mereka akhirnya mahu bertudung.

e) Selitkan juga kefahaman tentang adab-adab Islam. Misalnya jangan biarkan ada ayat yang begini:
Burger tadi tidak sempat tiba di rumah, dia makan semasa sedang sibuk berjalan dan berfikir pada masa yang sama.

Tetapi berilah sedikit ‘dos’ nilai adab Islam dengan ditambah ayat seumpama ini:
Tidak terfikir pula olehnya bahawa makan sambil berjalan itu bukan satu kebiasaan yang baik, malah tidak sesuai dengan adab Islam.

Nilai-nilai Islam ini jika dapat disuntikkan secara bersahaja dengan ‘dos’ yang wajar, akan memberi nilai tambah kepada sesebuah karya untuk bacaan pembaca Islam. Karya itu nanti akan dapat menjadi ‘harta’ bukan saja dalam bentuk royalti tapi juga amal jariah.
Sesungguhnya mengubah suai manuskrip yang sudah siap banyak memerlukan kerjasama penulis.

No comments: