BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, July 31, 2009

Pengenalan Diri Di Hujung E-mel

Apabila penulis mengutus e-mel kepada editor, ada baiknya dia meletakkan ‘signature’ atau pengenalan dirinya di hujung setiap e-melnya. Ini akan memudahkan editor.

Pengenalan diri ini mungkin terdiri daripada satu baris saja, iaitu nama pengirim. Ada penulis yang menambah identiti lain pada baris kedua ‘signature’ e-melnya. Misalnya daerah tempat tinggalnya. Ada yang menyertakan nombor telefonnya untuk dihubungi jika perlu.

Ini satu contoh ‘signature’ salah seorang penulis GISB:

Mazni Md.Ramly
Menulis dari Nadya's Cottage
Kota Kemuning, Shah Alam

‘Signature’ ini boleh di’key in’ pada butang Options pada e-mel kita supaya kita tidak perlu menaipnya setiap kali hendak menghantar e-mel. Ia muncul secara automatik di dalam mesej setiap kali kita menekan butang Compose.

Selain itu, untuk memudahkan editor juga, penulis (terutamanya penulis baru yang editor belum begitu kenal) harus menyebut nama karyanya di dalam e-mel. Misalnya apabila penulis mengutus e-mel kepada editor bertanyakan perkembangan karyanya yang sedang dinilai, ada baiknya dia menyebut judul karya itu. Dengan itu, editor akan tahu bahawa penulis itu merujuk kepada karyanya yang berjudul sekian-sekian. Editor tidak akan tertanya-tanya, ‘Karya yang mana satu?’

Hal ini benar apabila di tangan editor ada berbelas-belas manuskrip dan berpuluh-puluh sinopsis yang sedang dinilai.

2 comments:

abuyon said...

siapa makan lada, dia rasalah pedasnya :)

Zayu Hisham said...

Email juga sepucuk surat.Cuma kita tidak perlu bersetem.Tapi ia pantas dan mudah.