BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, September 9, 2009

Legasi Asri Ibrahim

Hampir empat minggu berlalu sejak Ustaz Asri Ibrahim bersemadi di alam istirahatnya. Apabila menjenguk ke blog yang ditinggalkannya, kita akan menemui ratusan kata-kata takziah atas pemergian Allahyarham. Dalam entri terakhir di blog beliau bertarikh 18 Mei 2009 (beliau tidak sempat mengemas kini blog dalam tempoh agak lama), 356 orang sudah meninggalkan jejak dalam ruangan komen sejak tarikh beliau dipanggil pulang oleh Allah pada 13 Ogos lalu hingga ke hari ini.

Minggu lalu saya menjenguk semula blog beberapa orang sahabat yang menulis tentang Allahyarham. Lantas segera teringat kepada Ustaz Ghazali, adik Allahyarham, orang pertama yang saya hubungi sebaik-baik mendapat khabar pemergian Allahyarham tempoh hari. Saya lebih mengenali Ustaz Ghazali berbanding adik-beradik Ustaz Asri yang lain, mungkin kerana kami sama-sama penulis. Apabila teringat kepada Ustaz Ghazali selepas membaca blog sahabat-sahabat itu, saya terus menghubungi beliau bertanya khabar.

“Allah … terima kasih atas ingatan. Ana pun sampai sekarang masih terasa pemergian arwah. Tengah kumpul kekuatan untuk siapkan buku kisah arwah. Dah nak siap, tapi bila arwah dah tak ada, nak kena susun semula kisah dan penceritaan. Doa-doa moga ana dapat siapkan,” beritahu Ustaz Ghazali.

“Moga Allah bantu dan mudahkan Ustaz. Kebaikan arwah akan terus disebut-sebut dan dikenang, lebih-lebih lagi apabila keluar buku nanti,” balas saya.

Dalam blognya, sahabat saya Pahrol Mohd Juoi menulis perbualannya dengan seorang sahabat lain, “Saya rasa orang baik dirasakan mati cepat kerana orang yang masih hidup belum puas menikmati kebaikannya!”

Allahyarham Ustaz Asri bukan penulis, tetapi beliau sudah ‘menulis’ banyak kebaikan dalam hidupnya. Oleh itu, selain meninggalkan legasi dalam dunia nasyid, beliau meninggalkan legasi dalam bentuk kebaikan yang banyak. Legasi itu akan terus 'dinikmati' oleh sesiapa saja yang mengenali dan pernah berdamping dengan beliau.

Ini ialah ‘wasiat’ Allahyarham yang ditinggalkan pada kata-kata aluan blognya dan disiarkan semula oleh majalah SOLUSI:

“Aku adalah pengejar syurga akhirat, bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat. Aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.

“Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja, syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat, dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas. Ke mana pun dan sampai bila-bila pun, syurgaku selalu bersamaku…”

Al-Fatihah.

No comments: