BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, June 8, 2010

Tentang Royalti

Antara pertanyaan yang sering ditanyakan oleh calon penulis kepada penerbit adalah tentang kadar bayaran royalti kepada penulis.

Royalti adalah kaedah bayaran berdasarkan peratus jualan dan berkonsepkan perkongsian keuntungan. Selagi buku terjual, selagi itu penulis akan menerima royalati daripada jualan bukunya. Ia berbeza dengan bayaran secara honorarium iaitu saguhati yang dibayar sekali sahaja (lump sum).

Penerbit-penerbit buku menetapkan kadar bayaran royalti yang berbeza-beza. Galeri Ilmu Sdn Bhd (GISB) menetapkan kadar royalti 10 peratus daripada harga runcit jualan, seperti yang tertera di kulit belakang buku. Bermakna, jika harga yang tertera adalahRM10, kadar royaltinya adalah RM1 bagi setiap unit buku yang terjual.

GISB juga menetapkan tempoh matang enam bulan untuk layak dibuat kiraan royalti bagi satu-satu buku yang diterbitkan, dan kiraan dibuat dua kali setahun iaitu berdasarkan tarikh akaun ditutup pada 30 Jun dan 31 Disember.

Katalah buku A diterbitkan (dicetak) pada bulan Mac 2010, maka untuk kiraan royalti pada tarikh akaun ditutup 30 Jun 2010, kiraan royalti untuk buku A tidak akan dibuat kerana belum cukup enam bulan ia diterbitkan. Kiraan royalti untuk buku A hanya akan dibuat mengikut tarikh akaun ditutup 31 Disember 2010.

Bayaran royalti akan dikira berdasarkan jumlah kutipan jualan, bukan berdasarkan jumlah cetakan, untuk sesebuah buku pada tarikh akaun ditutup. Katalah sesebuah buku dicetak tiga ribu naskhah, tetapi jumlah kutipan jualannya pada tarikh akaun ditutup adalah 1,200 naskhah, maka bayaran royalti akan dikira berdasarkan jumlah 1,200 itu.

Selepas kiraan dibuat, biasanya GISB akan membuat bayaran dalam tempoh tiga bulan dari tarikh akaun ditutup.

2 comments:

WZWY said...

ALhamdulillah.Penerangan yang cukup jelas.

Anonymous said...

terima kasih atas penerangan ini. Saya ingin bertanya samada peratusan royalti ini ada dinyatakan di dalam surat setuju terbit atau tidak?
terima kasih :)