BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Saturday, October 15, 2011

Menulis Pada Waktu Puncak

Setiap penulis mempunyai waktu yang dirasakan serasi untuk aktiviti menulis. Waktu yang serasi ini bukan hanya melibatkan waktu yang dapat dilapangkan untuk menulis, tetapi juga waktu yang mana kreativiti dirasakan mengalir lancar. Ia adalah waktu 'puncak' bagi sang penulis untuk kerja yang melibatkan kreativiti - kerja menulis.

Ramai penulis yang menulis pada waktu malam sebelum tidur. Ada yang selesa menulis selepas solat Maghrib. Ramai pula yang memilih waktu dinihari, sekitar pukul tiga atau empat pagi menjelang fajar. Saya sendiri suka memilih waktu dinihari apabila terlibat dalam projek penulisan yang serius.

Saya juga menemui ramai penulis yang suka memulakan kerja menulis selepas solat Subuh.

Awal pagi, sama ada dinihari menjelang fajar atau selepas subuh, adalah waktu puncak (prime time) untuk kreativiti, untuk tenaga fizikal, untuk tumpuan fikiran dan lain-lain. Oleh itu, memetik kata-kata Sdr Pahrol Mohamad Juoi, "Prime time (waktu puncak) untuk prime work (kerja di tahap puncak)."

Nabi SAW menyebut bahawa berpagi-pagi itu berkat. Awal pagi adalah waktu turunnya rezeki dari langit. Pendek kata, waktu awal pagi mempunyai kebaikan yang banyak.

Tidak kurang penting adalah bagaimana seseorang itu memulakan awal paginya. Dan juga, bagaimana seseorang itu menyediakan dirinya beberapa minit sebelum tidur supaya dia dapat bangkit pada awal pagi dengan jiwa dan fikiran yang segar serta dengan keadaan fizikal yang bertenaga.

Bayu pada fajar menyinsing mempunyai rahsia untuk diberitahu pada kalian. Jangan tidur semula,” ungkap Jalaluddin ar-Rumi.

Nabi SAW melarang umatnya makan sejurus sebelum tidur. Selepas makan, jangan terus tidur. Ini berkait dengan kesihatan tubuh, juga mempengaruhi keadaan minda dan jiwa. Makan sejurus sebelum tidur melemahkan badan dan merencatkan sistem penghadaman. Ada penulis yang tidak mengambil makanan berat waktu malam supaya tidak mudah mengantuk untuk berjaga sampai lewat malam. Amalan yang sama juga memudahkan seseorang itu bangkit awal pagi dalam keadaan lebih segar.

Tidak kira waktu bila pun yang penulis pilih untuk memberi tumpuan pada kerja menulis, ia adalah segmen waktu yang perlu dikorbankan untuk rutin harian yang sudah dijadikan agenda besar dalam hidup.


No comments: