BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, June 22, 2012

Amanah Dengan Ilmu

Buku Keajaiban Firasat karangan Ustaz Muhadir Hj Joll mendapat perhatian istimewa daripada khalayak pembaca apabila ia mula dilancarkan pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur baru-baru ini. Kekuatan buku ini adalah pada kisah-kisah bernilai tarbiah yang dimuatkan. Kebanyakannya berupa kisah-kisah 'pengubat jiwa' melibatkan insan-insan luar biasa.

Yang menjadikan buku ini lebih istimewa adalah pada amanahnya penulis kepada sumber ambilan. Setiap satu daripada 63 kisah pengubat jiwa yang dihimpunkan di dalam buku ini dinyatakan sumber ambilannya.

"Amanah dengan ilmu" adalah prinsip yang dipegang oleh Ustaz Muhadir dalam menulis, sebagaimana yang dipesankan oleh guru beliau, Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.

"Antara keberkatan ilmu, ia disandarkan kepada tuan punya kitab," ujar Ustaz Muhadir.

Dalam setiap tulisan beliau, seperti melalui buku Persoalan Khilafiyyah dan Penjelasan Ulama': Inilah Jawapannya dan Solat Nabi Menurut Mazhab Syafii, sumber ambilan setiap pendapat atau penjelasan daripada ulama pasti dinyatakan sumbernya. Malah dalam tulisan-tulisan beliau di dalam majalah Q&A, beliau tidak lupa menyelitkan sumber ambilan bagi setiap perbahasan, walaupun tidak semuanya dimuatkan oleh editor.

Berpegang pada pesan tuan gurunya, berikut adalah amalan beliau setiap kali menulis:
1. Dalam keadaan berwuduk.
2. Menutup aurat.
3.  Apabila merujuk kitab, baca al-Fatihah sebanyak 7 kali dengan niat menyedekahkan pahala setiap bacaan itu kepada Nabi SAW, para Sahabat, para wali Allah, para ulama, tuan guru, ibu bapa dan akhir sekali kepada tuan punya kitab (pengarang kitab).
4. Amanah dengan ilmu.

1 comment:

ben said...

Selain daripada 'Amanah Dengan Ilmu', saya juga kerap kali mendengar di sesi2 kuliah tentang 'jangan kedekut dengan ilmu'.