BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, February 27, 2009

Ilustrator Novel


Kanak-kanak dan anak remaja sukakan lukisan karikatur, animasi dan kartun. Apabila Galeri Ilmu mula serius menerbitkan novel-novel remaja Islami, trend ini turut diambil kira. Novel-novel remaja GISB dihias dengan lukisan watak, komik dan sketsa.

Jabatan Buku Galeri Ilmu mengalu-alukan ilustrator yang berbakat untuk memeriahkan novel-novel remaja dan novel awal remajanya dengan lukisan watak-watak yang keletah.

Sekarang novel-novel remaja Galeri Ilmu di bawah siri Novel Motivasi Remaja hanya mempunyai seorang pelukis sambilan untuk menyediakan lukisan bahagian dalam dan seorang pelukis tetap untuk lukisan kulit (siapa lagi kalau bukan Hj. Bad, pengarah rekabentuk yang popular dengan komik Godaan Syaitannya dalam Asuh). Abu Bakar Yatim, sahabat dari kumpulan Raihan, selaku juru warnanya.

Pelukis untuk novel remaja ini akan diberikan manuskrip novel untuk dibaca sepintas lalu. Editor akan memberikan senarai watak-watak dan perwatakan untuk diteliti serta dihayati. Editor juga akan memberikan sedikit garis panduan. Umumnya, watak-watak utama perempuan adalah bertudung. Tetapi ada juga watak yang tidak bertudung di awal cerita dan kemudian bertudung di hujung cerita.

Selepas itu, terserah kepada kreativiti pelukis.




No comments: