BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, February 4, 2009

Cas Rohani

Kita tidak menulis hanya dengan ilmu dan pemikiran. Kita menulis dengan jiwa dan perasaan. Oleh itu wajarlah setiap penulis berusaha menghaluskan jiwa dan perasaannya. Dengan kata lain, menjernihkan rohaninya.

Rohani perlu dicas supaya jernih dan dapat berfungsi semaksimumnya, seperti juga bateri perlu dicas untuk terus menjana tenaga. Kita boleh cas rohani melalui solat (solat wajib, ditambah dengan solat-solat sunat) dan membaca al-Quran atau mendengarkan bacaan al-Quran. Kita juga boleh cas rohani dengan berzikir atau menghadiri majlis zikir, termasuk majlis maulid, burdah dan nazam yang memuji-muji Allah dan Rasulullah. Rohani juga boleh dijernihkan melalui majlis-majlis ilmu yang di situ sentiasa disebut nama Allah dan Rasul. Rasulullah SAW mengibaratkan majlis ilmu sebagai 'taman syurga'. Semestinya di situ ada ketenangan, ada sumber menjernihkan rohani.

Rohani juga boleh dijernihkan dengan mendampingi orang soleh. Kalau dirasakan sukar mencari orang soleh, cukup jika bertemu dengan orang yang mempunyai ciri-ciri kesolehan. Melihat wajahnya dan mendengar kata-katanya mengingatkan kita pada Allah, pada Rasul SAW, pada hari akhirat. Rohani mendapat aura positif apabila berdamping dengan orang soleh ini.

Untuk cas rohani juga, kita boleh ke Tanah Suci.

Kenapa penting sangat kita mengecas rohani di Tanah Suci? Berikut antara sebab-sebabnya:

1. Terbantu oleh suasana ibadah.
Suasana ibadah berlangsung sepanjang masa di Makkah dan Madinah terutama di sekitar Masjidil Haram dan Masjid Nabawi yang tidak putus-putus dengan pengunjung. Sesiapa yang ke sana pasti mendapat kekuatan untuk memperbanyak dan memperhalusi ibadah kerana pengaruh suasananya. Ia merangsang seseorang untuk buat kebaikan dan meninggalkan kejahatan, maksiat dan kemungkaran. Lebih-lebih lagi apabila pergi ke sana bersama rakan dan kenalan yang sama-sama mahu membesarkan Allah, dibimbing pula oleh mutawif yang ikhlas, maka dapat saling membantu dan sokong-menyokong memberi kekuatan.

2. Keberkatan tempat.
Selain pengaruh suasana, tempat-tempat yang akan dikunjungi dalam rangka ibadah dan ziarah di sana terletak di bumi yang sangat berkat. Keberkatan Madinah dan Makkah tergambar melalui doa Nabi s.a.w.: “Ya Allah, jadikanlah berkat Madinah dua kali ganda daripada berkat yang Engkau jadikan untuk Makkah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kaabah yang terletak di Makkah adalah pusat bumi, tempat yang menjadi arah kiblat dalam solat, pusat tawaf dan letaknya bersetentangan dengan Baitul Makmur, pusat ibadah para malaikat di langit. Sejak zaman Nabi Ibrahim a.s. hingga sekarang, ia terus dikunjungi oleh orang-orang yang membesarkan Allah dengan ibadah, bacaan ayat suci al-Quran, zikir, munajat, taubat dan selawat.

‘Aura’ dari kalimah membesarkan Allah ini menyelubungi segenap tempat di sekitar Masjidil Haram dan turut melimpahi telaga zamzam yang airnya ditadah dan diminum oleh jemaah. Begitu juga Masjid Nabawi di Madinah yang menyimpan jasad Nabi SAW dan menempatkan Raudah, tempat sering turunnya wahyu sewaktu hayat baginda. Semua tempat ini mengandungi begitu banyak kebaikan dari Allah untuk dikutip dan dijadikan bekalan penguat rohani.

3. Doa yang makbul.
Di antara kelebihan Makkah dan Madinah adalah terdapatnya tempat-tempat yang makbul doa. Paling afdal adalah di depan Kaabah, terutama di antara pintu Kaabah dan Hajarul Aswad yang dikenali sebagai multazam. Setiap tetamu Allah jika tiada halangan keuzuran, pasti berpeluang memanjatkan doa kepada Allah di multazam memohon ditingkatkan iman, dibersihkan hati dari sifat-sifat keji, dipelihara dari seksa neraka dan dimasukkan ke syurga serta dimudahkan menempuh jalan-jalan ke arah itu.

Manakala di Masjid Nabawi, tempat makbul doa adalah di Raudah. Malah seluruh bumi Makkah dan Madinah adalah tempat-tempat yang mudah diperkenankan doa oleh Allah. Jadi inilah peluang untuk mengajukan permohonan dan permintaan kepada-Nya dengan doa-doa yang Allah dengar dan akan makbulkan.

Seorang rakan yang baru pulang dari menunaikan haji memberi satu petua. Katanya, doa yang dipohon sewaktu sedang tawaf mengelilingi Kaabah, sangat makbul. Dia sendiri sudah merasai impaknya.

Di sana kita boleh bermohon kepada Allah agar dijernihkan rohani, dibersihkan fikrah dan dimurnikan niat, supaya mampu menghasilkan tulisan dan karya yang baik. Karya yang datang dari nurani yang jernih dan mampu memberi impak kepada pembaca.

4. Mendapat kekuatan dari kehadiran jasad Nabi SAW.
Para Sahabat mendapat kekuatan untuk beribadah, berjuang dan berkorban kerana kehadiran Rasulullah SAW di sisi mereka. Kita yang tidak pernah bertemu baginda masih berkesempatan untuk rasa dekat dengan baginda. Ziarahlah ke makamnya. Walaupun tidak dapat berlama-lama, cukuplah dapat singgah atau lalu menyampaikan salam kepada baginda, juga kepada Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Umar bersebelahan makam baginda.

Jasad baginda dan Sahabat-sahabat utama itu masih ‘segar’ di perut bumi, dipelihara oleh Allah dari dimakan ulat atau reput. Di situ kita jiwa dan perasaan kita dilentur. Di situ subur rasa cinta dan syukur dengan nikmat iman dan Islam yang Nabi tinggalkan untuk kita. Nikmat itulah yang mahu kita kongsi melalui karya kita.

5. Mendapat kekuatan dari ‘roh’ sejarah para nabi, Nabi SAW dan para Sahabat.
Kita dapat berziarah, selain ke Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, juga ke Masjid Quba’, Masjid Qiblatain dan masjid-masjid lain yang menyimpan sejarah sendiri, ke Bukit Uhud, Jabal Rahmah, Jabal Nur, tapak Perang Khandak, malah ke tapak rumah kelahiran Nabi SAW di Makkah. Kaabah sendiri menyimpan terlalu banyak peristiwa. Imbauan peristiwa silam yang pernah berlaku di tempat-tempat itu melibatkan orang-orang yang kita kenal dalam sejarah, akan menyelinap ke sanubari. Ia membawa kesan rindu, cinta, semangat dan azam yang berbaur. Banyak kelebihannya kalau kita tahu tentang anekdot-anekdot sejarah berkenaan, untuk difahami rahsia-rahsia kerajaan Allah yang selama ini tersirat dari kenyataan.

Oleh itu, wajarlah kita mencari kesempatan untuk mengecas rohani ke Tanah Suci. Kata sifu saya, lapangkan masa, jangan tunggu masa lapang. Bawa hati dan perasaan ke Tanah Suci, jangan hanya bawa wang untuk dibelanjakan.

No comments: