BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, November 4, 2009

Mencipta Watak Yang Hidup

Saya belum berpengalaman menulis novel tetapi saya mempunyai sedikit pengalaman mencipta watak untuk karya fiksyen iaitu untuk cerpen dan skrip sitcom. Dalam fiksyen, watak yang dicipta mestilah ‘hidup’. Walaupun hanya watak rekaan, ia mesti diberi ‘nyawa’ supaya kewujudannya meyakinkan pembaca (atau penonton). Hal ini antara perkara yang saya tekankan sewaktu mengendalikan Bengkel Penulisan Novel Remaja Islami baru-baru ini.

Mencipta watak rekaan yang ‘hidup’ tidaklah begitu susah sebenarnya. Formulanya mudah saja–ambil watak sebenar dalam dunia realiti dan tukar kepada watak fiksyen dengan sedikit ubah suai pada karektor dan latar belakangnya. Maknanya, tidak perlu sangat mereka-reka watak. Ramai penulis novel yang menggunakan formula mudah ini. Malah, novelis Ummu Hani Abu Hassan menggunakan nama sebenar untuk watak-watak dalam beberapa buah novelnya. Begitu juga Hilal Asyraf untuk novelnya VT.

VT mengambil watak 12 pemain bola tampar MATRI yang sebenar, lalu dipindahkan kepada watak-watak fiksyen. Sifat-sifat fizikal watak itu sama seperti watak sebenar tetapi latar belakang dan masalah watak diubah.

Salah satu unsur yang dapat memberi ‘nyawa’ kepada watak adalah dengan memberi kelainan tersendiri kepada satu-satu watak. Satu watak tidak sama stailnya dengan watak lain. Hilal Asyraf berkata penulis perlu meletakkan kelainan tersendiri dalam setiap watak kerana dalam kehidupan sebenar, tidak mudah untuk menemui dua manusia yang sama stailnya. Dengan menjadikan setiap watak ada kelainan, watak-watak akan nampak dinamik.

Satu cara untuk memasukkan watak yang ‘hidup’ ke dalam karya adalah dengan mendokumentasikan watak-watak yang dicipta supaya mudah dirujuk dan supaya penulis tidak terkeliru atau terlupa dengan sifat atau latar belakang watak-watak ciptaannya. Faisal Tehrani menyarankan agar penulis menyediakan buku nota watak sebagai bahan rujukan. Hilal Asyraf menyediakan ‘kertas watak’ – dicatatkan setiap watak untuk novelnya pada helaian kertas yang berbeza. Abu Hassan Morad menyediakan kertas vanila dan menampalkan pada kertas vanila itu guntingan foto watak-watak realiti yang mewakili watak-watak dalam novelnya. Kertas vanila itu dilekatkan di dinding bilik kerjanya.

Amat penting bagi novelis untuk mencipta watak yang ‘hidup’ kerana watak begini akan menghidupkan cerita. “Wataklah yang menggerakkan cerita dan sebab akibat (casualties). Sebaik-baik watak sudah dicipta, sebaik itulah cerita dicipta,” kata Faisal Tehrani dalam satu bengkelnya yang saya hadiri.

1 comment:

Tentang Buku said...
This comment has been removed by the author.