BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Sunday, November 15, 2009

'Showing' vs 'Telling' Dalam Karya Islami

“Show! Don't tell!” kata Robert McKee, penulis skrip dan mentor kepada para penulis skrip Hollywood, juga pengasas dan pengendali Story Seminar. Pendekatan ‘menggambarkan’, bukan ‘memberitahu’ ini selalu ditekankan dalam kursus-kursus penulisan fiksyen, khususnya penulisan skrip drama dan filem. Juga dalam penulisan novel.

Pendekatan ‘showing’ ini termasuk seni dalam bercerita. Kemahiran ini harus dikuasai untuk menyampaikan Islam melalui cerita. Dengan pendekatan ‘showing’, cerita lebih hidup dan berkesan. Pendekatan ‘showing’ jugalah yang menjadikan novel tebal-tebal, manakala drama dan filem menjadi panjang durasinya. Penulis bukan memberitahu, tetapi memberi gambaran. Penulis tidak memberitahu tentang sifat pemaaf satu-satu watak, tetapi menggambarkannya melalui dialog dan aksi. Penulis tidak memberitahu tentang perubahan satu-satu watak, tetapi menggambarkannya hingga pembaca atau penonton nampak perubahan itu.

Contoh ‘telling’:
Murni tidak pandai dan tidak berminat memasak.

Contoh ‘showing’:
“Murni tak suka datang ke dapur ini. Busuk katanya,” cerita nenek tanpa diminta.
“Kalau begitu, bagaimana dia hendak memasak?” aku ingin tahu.
“Budak seorang itu tak pernah memasak. Hai, tak tahulah nenek macam mana kalau dia tinggal di tempat lain nanti. Selama ini pun, kakaknya yang tolong nenek,” cerita orang tua itu yang membahasakan dirinya ‘nenek’ denganku.


Contoh ‘telling’ lagi:
Aku harus tegas menyatakan pendirianku supaya dia faham soal dosa pahala dalam pergaulan. Dia pula cuba memujukku untuk menunjukkan bahawa dia faham soal perlunya kami berjumpa dengan ditemani oleh mahram.

Contoh ‘showing’:
Aku menyambung bicara, “Saya tahu awak baik, saya tahu niat awak ikhlas bantu saya, tetapi saya takut keadaan ini akan buat kita hanyut dalam maksiat dan dosa tanpa disedari.”
“Tetapi, cuba awak fikir, hari itu bukan saya sengaja ajak awak makan dan hantar awak pulang. Hari itu kaki awak sakit. Sekarang ini, pertama kalinya saya ajak awak dan kita ditemani oleh adik saya. Bukan kita berdua. Lagipun adik saya ingin sangat jumpa awak. Tidak salah bukan awak menyambung ukhuwah dengan adik saya? Dia tidak ada kakak. Dia teruja sangat apabila saya kata mahu kenalkan dengan awak,” Irfan menjelaskan. Pandai pula dia menyusun ayat.

Lagi contoh ‘telling’:
Irfan berdiri di hadapanku dengan wajah dan penampilan yang cukup berbeza. Dia benar-benar kelihatan lain daripada biasa.

Contoh ‘showing”:
Aku mengamati-amati Irfan yang berdiri di hadapanku. Aku hampir saja tidak mengenalinya. Dia memakai kopiah putih seperti yang dipakai kumpulan nasyid Raihan, berserta baju Melayu teluk belanga berwarna coklat. Aku tidak pernah melihat Irfan berpakaian seperti itu. Selalunya dia memakai kemeja T berlengan pendek dan berseluar jeans. Jika dia tidak memanggilku, pastilah aku tidak dapat mengecam bahawa lelaki itu ialah Irfan Ikmal.

Dalam menulis karya Islami, pendekatan yang sama juga wajar digunakan terutama untuk mengelakkan unsur ‘preaching’ atau berkhutbah. Dalam drama atau filem, ruang untuk ‘showing’ lebih luas. Namun, dalam luasnya ruang, masih ada batas, seperti luasnya lautan yang dibatasi oleh pantai dan daratan, lalu menghasilkan keseimbangan dan keindahan. Cabaran bagi karyawan Islami adalah menggunakan daya kreatif untuk mencipta cerita dan menggambarkannya dalam ruang yang luas tetapi masih ada batas itu.

Ini yang membezakan penulisan novel dan skrip drama atau filem. Ada ‘showing’ dalam novel yang tidak boleh sewenangnya digambarkan dalam drama dan filem. Kemesraan suami isteri di bilik tidur mudah digambarkan dalam novel, tetapi tidak boleh sewenangnya digambarkan secara visual dalam drama dan filem. Cabaran bagi karyawan Islam adalah menggambarkan kemesraan itu melalui babak lain yang signifikan tetapi ‘shariah compliant’.

Hal ini antara perkara yang harus diambil kira apabila mengadaptasi novel ke drama atau filem. Tidak semua ‘showing’ dalam novel sesuai untuk digambarkan dalam medum visual. Mungkin ada ‘showing’ yang sesuai dipindahkan saja kepada ‘telling’ apabila divisualkan.

Di tangan karyawan Islam, medium visual harus ditangani dengan lebih kreatif supaya benar-benar berkesan untuk mengajak khalayak kepada Islam, kepada Allah dan Rasul, dan membuat perubahan yang selari dengan Islam. Isi dan bentuk (content and substance) harus diseimbangkan, supaya apa yang hendak disampaikan tidak bercanggah dengan cara menyampaikannya.

Sikap berhati-hati dan selektif perlu ada, supaya natijahnya baik dan diredhai.


1 comment:

Kurma said...

Terima kasih.. begitu rupanya "showing" :)