BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, March 31, 2010

Jadual Penerbitan vs Jadual Penulisan

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) adalah juga tempat para pengarang mempersembahkan karya terbaru mereka kepada khalayak pembaca. Penerbit seperti Galeri Ilmu amat menggalakkan para pengarangnya menghasilkan judul buku baru setiap tahun, supaya pada setiap kali berlangsungnya PBAKL, mereka mempunyai judul terbaru.

Selepas tiga kali penyertaan dalam PBAKL, Galeri Ilmu sudah dikenali di kalangan rangkaian kedai-kedai buku besar seperti MPH, Popular dan Badan Cemerlang. Bagaimanapun, rangkaian kedai-kedai buku ini menantikan judul-judul buku baru daripada Galeri Ilmu pada setiap bulan, bukan hanya pada musim pesta buku. Oleh itu, Galeri Ilmu akan lebih serius menghasilkan judul-judul baru secara bulanan, bukan bermusim.

Langkah ini memerlukan sokongan daripada pengarang-pengarang. Alhamdulillah, beberapa orang pengarang Galeri Ilmu sudah mula lebih bersungguh-sungguh menyiapkan karya mereka yang seterusnya sebaik-baik berakhirnya pesta buku. Mereka ini bersikap proaktif dalam berkarya. Mereka tidak menunggu penerbit bertanyakan manuskrip, sebaliknya mengajukan proposal buku mereka lebih dahulu untuk dinilai. Dan apabila saja proposal diluluskan, mereka cuba mematuhi tarikh yang disasarkan untuk menyempurnakan kerja menulis.

Penerbit telah menyusun jadual penerbitan buku-bukunya dari bulan ke bulan. Pengarang perlu mempunyai jadual penulisan sendiri. Selain untuk memenuhi 'deadline' yang diberikan penerbit, jadual penulisan ini membolehkan pengarang membuat sasaran sendiri dalam menulis atau berkarya.

Ini rahsia sesetengah pengarang mampu menulis lebih daripada dua atau tiga buku setahun. Bagi pengarang yang benar-benar mahu menjadikan penulisan sebagai kerjaya atau agenda besar dalam hidup, jadual penulisan ini adalah satu kemestian.

No comments: