BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, March 10, 2010

Proposal Bertulis Tangan

Saya menerima sebuah proposal novel bertulis tangan. Penulisnya, seorang suri rumah dari Kedah, menelefon saya beberapa hari sebelum ini memaklumkan kesulitannya untuk mengirimkan naskhah yang bertaip. Lalu, dia meminta saya menilai proposalnya – sinopsis dan bab contoh sebuah novel awal remaja – yang ditulis dengan tulisan yang kemas pada helaian-helaian kertas kajang.


Saya menganggapnya sebagai kes terpencil. Seperti juga ramai editor lain, saya tidak menggalakkan penulis mengirimkan karya bertulis tangan.


Sebelum ini, sepanjang saya menjadi editor, saya hanya mengenali seorang penulis yang menghantarkan artikel-artikelnya yang bertulis tangan untuk siaran dalam majalah setiap bulan. Tulisan-tulisannya bagus dan berisi.


Tidak ramai penulis yang mampu menulis sebuah artikel, apatah lebih lagi novel, dengan tulisan tangan. Saya ada rasa kagum kepada penulis yang mampu berbuat demikian. Penulis ini tentu mempunyai cara berfikir yang jelas. Dia mampu menulis dengan baik tanpa membuat banyak pembetulan.


Saya tidak pasti apakah penulis yang baru saya terima proposalnya itu telah menulis semula karyanya sebelum dikirimkan kepada saya. Yakni, apakah dia sudah menulis draf dan kemudian menyalin semula karya itu pada helaian-helaian kertas lain. Saya tidak menemui banyak contengan atau pembetulan pada naskhah itu.


Saya teringat beberapa orang penulis novel yang memang gemar menulis karyanya dengan tulisan tangan. Mereka termasuklah Ernest Hemingway. Beberapa orang novelis kontemporari di Barat pun ada yang menulis dengan tangan. Tetapi saya yakin, mereka menaip karya mereka sebelum mengirimkannya kepada penerbit. Lebih-lebih lagi di negara seperti Amerika di mana penulis novel biasanya berurusan dengan agen manuskrip, tidak berurusan terus dengan penerbit. Sudah tentu tidak ada agen manuskrip yang mahu menerima manuskrip bertulis tangan.


Berbalik kepada penulis yang baru saya terima proposalnya tadi, saya sanggup membaca proposalnya walaupun hanya bertulis tangan kerana dia menelefon dulu memaklumkan kesulitannya menaip karyanya. Bersama proposal yang dihantarnya juga, dia mengepilkan surat iringan yang ditulis dengan nada lembut, tidak mendesak.


Saya sama sekali tidak menggalakkan mana-mana penulis lain menghantarkan karya bertulis tangan untuk dinilai. Apa yang ingin saya tekankan di sini adalah perlunya penulis menjalin hubungan langsung dengan editor.


Editor sebagai manusia biasa, berasa selesa untuk berhubung dengan penulis yang mahu berinteraksi secara langsung, bukan sekadar mewakilkan karyanya.


No comments: