BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, March 17, 2010

Kisah-kisah Tarbiah


Saya sangat terkesan dengan kisah-kisah yang dimuatkan dalam buku Chicken Soup for the Soul. Kisah-kisah itu mempunyai nilai kemanusiaan yang universal. Ia mampu menyuburkan fitrah, mencerahkan minda dan menjernihkan jiwa.

Buku 'bestseller' itu sudah dibukukan secara bersiri dengan puluhan judul. Disebabkan kuatnya kuasa cerita, buku itu memberi impak yang besar kepada khalayak pembaca. Ia menghimpun kisah-kisah yang merupakan terjemahan 'skrip kehidupan' daripada Tuhan, yang sarat hikmah dan ibrah untuk manusia.

Sukar untuk ditemui buku-buku yang menghimpun kisah-kisah kehidupan yang diberi nafas Islam. Kalau ada pun, ia tidak setebal himpunan kisah-kisah dalam siri Chicken Soup. Maka saya berasa terpanggil untuk menghasilkan buku ala Chicken Soup, yang disuntik sedikit nilai tarbiah.

Sebagai usaha awal, saya menginisiatifkan himpunan kisah-kisah yang ditulis oleh rakan editor, Hajah Jalilah Abdullah, Editor majalah Anis. Saya bekerjasama dengan beliau melahirkan buku Alahai Pengantin Baru (Galeri Ilmu Sdn Bhd, 2008) yang menghimpun 111 kisah kehidupan yang mempunyai nilai tarbiah. Saya sendiri terkesan dengan banyak kisah yang dimuatkan dalam buku itu.

Saya juga sangat terkesan dengan kisah-kisah yang dimuatkan dalam buku U-Turn Ke Jalan Lurus (Galeri Ilmu, 2009). Melalui buku itu, penulisnya Ustaz Zul Ramli M. Razali menyulam kisah kehidupan yang sangat mengesankan dan sangat tinggi nilai tarbiahnya, di samping menghubungkaitkan ibrah daripada kisah-kisah itu dengan maksud hadis-hadis himpunan Imam al-Ghazali.

Baik dalam Alahai Pengantin Baru mahupun U-Turn Ke Jalan Lurus, setiap kisah yang dimuatkan mengandungi hikmah yang Allah datangkan sebagai bahan pembelajaran di universiti kehidupan.

Dalam masa yang sama, saya melihat satu kekuatan pada siri buku Chicken Soup yang menjadikan ia istimewa dan impaknya besar kepada pembaca, iaitu himpunan kisah-kisah di dalamnya disumbangkan oleh ramai pencerita. Hal ini menjadikan kisah-kisah itu tidak 'monotonous' -- senada atau seragam, sebaliknya lebih pelbagai.

Maka ini akhirnya mendorong saya menghasilkan buku Secubit Halwa Penawar Jiwa: 100 Kisah Kehidupan, yang memuatkan 100 kisah bernilai tarbiah yang disumbangkan oleh ramai pencerita. Selain kisah-kisah yang saya sendiri tulis, saya memuatkan kisah daripada Hajah Jalilah dan Ustaz Zul Ramli, Haji Abu Hassan Morad, Hajah Aliyah Sijari, sahabat saya Pahrol Mohd Juoi, blogger Hilal Asyraf, rakan editor Zuraimi Ismail, Norhashimah Abd. Rahman, rakan penulis Ummu Hani Abu Hassan, Mohd Rusdi Abdullah, dan ramai lagi. Malah isteri saya Fauziah Ghazali, anak gadis saya Raihanah dan Rabiatul Adawiyah, turut menyumbang kisah masing-masing.

Saya memilih kisah-kisah 'halwa jiwa' yang mudah-mudahan dapat menjadi penawar kepada keluh-kesah, kekeliruan dan tekanan hidup seharian. Kisah-kisah itu bercerita tentang kesyukuran, kesabaran, ketabahan, pengorbanan, kasih sayang dan sifat-sifat lain yang Allah redhai.

Sesungguhnya cerita mempunyai impak tersendiri dalam proses pentarbiahan manusia. Saya mengharapkan buku ini mampu menyumbang sesuatu.


No comments: