BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, July 19, 2011

Dari Novel Ke Kaca TV

Apabila novel dijadikan drama, ia mungkin memberi impak yang baik dari segi strategi jualan, tetapi tidak demikian halnya apabila drama dijadikan novel.

Berdasarkan pengalaman Galeri Ilmu, apabila sesebuah novel diangkat menjadi drama bersiri, jualan novel itu mampu meledak di pasaran. Ini berlaku pada novel Stanza Cinta karya Nurull Halawati. Novel ini diterbitkan oleh GISB pada Mac 2010. Dalam masa setahun ia telah dicetak sebanyak tiga kali. Baru-baru ini apabila musim tayangan drama bersiri Stanza Cinta di TV3 bermula, permintaan untuk novel ini di pasaran naik mendadak. Malah, ketika drama bersiri ini baru saja diiklankan, ramai yang sudah mula mencari novelnya di pasaran. Permintaan datang menderu-deru.

Dalam masa beberapa minggu kebelakangan ini, ia diulang cetak sebanyak dua kali dengan jumlah cetakan 5,000 naskhah bagi setiap kali cetak. Ini menjadikan jumlah keseluruhan cetakan novel ini hampir 20,000 setakat ini dan dijangka meningkat dalam waktu terdekat.

Hal yang sama tidak berlaku apabila drama bersiri dijadikan novel. Drama bersiri Hani yang mendapat rating tinggi sewaktu ditayangkan di TV3 (lebih 2 juta penonton seminggu), tidak begitu hangat sambutannya apabila dijadikan novel. Permintaan kepada novel Hani terbitan GISB agak baik tetapi masih dalam lingkungan biasa-biasa. Jangkaan yang boleh dibuat adalah, sekiranya drama bersiri ini ditayangkan semula di kaca televisyen, jualan novel Hani akan mendadak naik.

Hal yang sama juga tidak berlaku kepada novel yang dijadikan drama satu episod atau telemovie. Misalnya, apabila novel Surat Ibu Dari Penjara karya Ummu Hani dijadikan telemovie, tayangan telemovie itu tidak memberi impak kepada jualan novelnya.

Apabila orang membaca novel, mereka membina visual atau 'teater' di dalam minda. Apa yang diimaginasikan oleh penulis untuk novelnya, diterjemahkan oleh pembaca ke dalam mindanya berdasarkan imaginasi masing-masing. Sudah tentu visual yang terpapar di layar minda setiap pembaca berbeza-beza antara satu sama lain. Bagaimanapun, apabila visual itu diterjemahkan ke kaca televisyen atau ke layar perak, pembaca ghairah untuk menontonnya. Mereka mahu tengok sendiri 'visual sebenar' yang mereka baca sebelumnya.

Keadaannya berbeza apabila penonton menonton drama. Mereka sudah melihat visual ceritanya dengan jelas, maka mereka tidak teruja lagi untuk membina visual di minda masing-masing berdasarkan imaginasi sendiri dengan membaca cerita itu dalam bentuk novel.

Oleh itu, antra formula yang baik untuk melonjakkan jualan novel adalah dengan menerbitkannya dalam bentuk drama bersiri.

1 comment:

mkriza said...

Kadang-kadang khalayak cuba mencari perbezaan antara kisah dalam novel dan kisah dalam drama. Biasanya, kisah dalam drama tidak akan 100% sama dengan novel.