BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, July 12, 2011

Mahu Tulis Apa?

Saya teringat untuk menulis satu perkara, tetapi saya lupa perkaranya. Ya, ketika saya sudah duduk untuk menulis perkara yang saya mahu tulis, tiba-tiba saya terlupa apa perkaranya.

Baiklah, terlanjur saya sudah duduk menulis, ada satu perkara yang saya boleh kongsikan yang ada kaitan dengan apa yang berlaku pada saya. Buku nota ialah dompet penulis, dan pena ialah duitnya. Seperti orang yang hendak mendapatkan satu-satu barang di kedai, dia akan mengeluarkan dompet dan mengeluarkan duit dari dompet. Jika hanya ada dompet dan duit tetapi tidak dikeluarkan, dompet dan duit tidak akan berguna untuk mendapatkan barang itu. Itulah yang terjadi pada saya.

Saya memiliki buku nota dan pen, tetapi apabila terlintas idea dalam fikiran, saya tidak terus mencatatnya. Saya fikir, ah tidak mengapalah, nanti saya tulislah terus di komputer. Sekarang ketika saya hendak menulis, saya sudah lupa apa yang saya hendak tulis itu.

Mungkin pernah saya kongsikan, apabila idea yang datang tidak ditampung, berkemungkinan besar ia akan hilang untuk tidak kembali. Sekarang saya merasai betul kebenarannya.

Ya Allah, Maha Suci Engkau yang tidak tidur dan tidak lupa.

2 comments:

ahmadyani said...

Idea seperti burung jinak yang terbang sekeliling kita. Sejinak mana pun kalau tidak ditangkap, burung itu akan terbang pergi.

Zakaria said...

Alhamdulillah, bagus analogi itu.