BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Thursday, April 22, 2010

Pahrol Mohd Juoi

Pahrol Mohd Juoi adalah satu nama yang cukup dikenali di kalangan penggemar-penggemar buku, para penulis dan penerbit di Malaysia. Sebagai penulis, Saudara Pahrol adalah antara penulis berbakat besar yang versatil. Tanpa pendidikan formal dalam penulisan atau komunikasi massa, beliau mampu menulis dengan baik dalam pelbagai genre.

Penulis yang versatil seperti Pahrol tidak ramai, lebih-lebih lagi penulis versatil yang mempunyai bakat besar dan fikrah Islam yang jelas. Beliau mampu menulis dengan baik dalam kedua-dua kategori fiksyen dan nonfiksyen. Dan setiap tulisannya mempunyai nafas Islam. Mungkin tidak ramai yang mengenali beliau sebagai cerpenis, tetapi beliau sudah menghasilkan puluhan cerpen. Beliau juga seorang penulis skrip, penulis lirik lagu dan penulis naskhah iklan (copy writer).

Sewaktu kami sama-sama terlibat dalam penerbitan majalah humor Islam satu ketika dulu, Saudara Pahrol juga menulis skrip komik. Beliau bekerjasama dengan kartunis Don (Saadon Ishak) untuk menghasilkan siri komik Islami yang diminati ramai ketika itu, selain merancang pengisian majalah itu dan beberapa majalah lain yang kesemuanya membawa pendekatan Islam. Kini beliau adalah kolumnis majalah dan penulis kepada beberapa judul buku yang telah menggugah khalayak. Beliau juga menerajui dan mengetuai pengisian sebuah majalah Islam yang mempunyai reputasi yang sangat baik; antara majalah Islam yang mempunyai ranking paling tinggi di Malaysia.

Kalau tidak silap saya, Saudara Pahrol sudah membina disiplin sebagai penulis selama lebih 20 tahun. Penulisan sudah sebati dengannya. Sepanjang bekerja dengan beliau, saya banyak mempelajari seni-seni penulisan yang tidak mudah ditemui dalam mana-mana buku atau bengkel. Antara lain, saya belajar tentang:
- menyempurnakan kerja menulis tanpa memikirkan kesempurnaan.
- memulakan kerja menulis tanpa memikirkan intro.
- menulis menggunakan analogi dan metafora.
- menguatkan tulisan dengan kisah.
- menguatkan tulisan dengan contoh-contoh.
- menyampaikan gagasan yang berat dengan pendekatan yang ringan.

Saya dulu banyak terlibat dengan kerja suntingan, iaitu sejak berada di meja penyuntingan di Bernama hinggalah terjun ke dunia penerbitan media Islam. Pada satu ketika sewaktu menulis, saya asyik hendak membetulkan ayat kerana sudah terbiasa dengan tabiat menyunting. Sambil menulis sambil mengedit. Saya buat dua kerja dalam satu masa, hinggalah saya mendapat teguran daripada Saudara Pahrol. "Waktu menulis, tulis saja sampai habis. Sudah habis tulis baru edit," katanya memberi petua bagaimana hendak menulis dengan lancar.

Pengalaman Saudara Pahrol terlalu berharga untuk disimpan sendiri. Apabila kami duduk bersembang baru-baru ini, ternyata beliau mempunyai rasa hati yang sama dengan saya - ilmu-ilmu penulisan itu perlu diturunkan.

Ekoran itu, saya telah merancang satu program dengan Saudara Pahrol untuk melahirkan penulis-penulis yang mampu menghasilkan tulisan yang mempunyai nilai isi (content value) yang baik mengikut pendekatan Islam. Lalu persetujuan dicapai. Saudara Pahrol akan mengendalikan Bengkel Penulisan Islam (Nonfiksyen) di Galeri Ilmu.

Bengkel itu akan diadakan pada 29 dan 30 Mei (Sabtu dan Ahad). Saya akan war-warkan maklumat lengkapnya nanti.

Saudara Pahrol juga seorang trainer. Pengalaman sebagai trainer akan beliau manfaatkan untuk menunjuk ajar bakat-bakat penulis yang boleh menyumbang sesuatu untuk Islam dan ummah.


2 comments:

WZWY said...

Kursus yang dinanti-nantikan. Semoga terlaksana.

MamaDILLA said...

Saya juga tidak mahu ketinggalan.Jgn lupa sms saya.
fadhilah.