BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Thursday, April 29, 2010

Surat Peserta Bengkel

Encik Razali Rahmat ialah seorang penolong pengurus sumber manusia di Alor Setar, Kedah. Beliau salah seorang peserta Bengkel Penulisan Yayasan PAKSI-Galeri Ilmu yang diadakan di sana baru-baru ini.

Sebagai satu cara memotivasikan dirinya untuk terus menulis, beliau menulis e-mel kepada rakan-rakan peserta yang salinannya ditujukan kepada kami di Galeri Ilmu. Saya turunkan e-mel beliau di sini tanpa mengubah ayat atau ejaannya.


Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh,

Selamat sejahtera kepada para sahabat yang saya kenali melalui bengkel penulisan yang kita sama-sama hadiri pada 9 & 10 April 2010 di WNS Homestay tempoh hari. Selama ini kita hanya mengenal wajah-wajah yang menghadiri kuliah-kuliah anjuran PAKSI sama ada di Menara Zakat ataupun di kediaman Menteri Besar, Mentaloon tanpa dapat berbicara dalam ertikata yang sebenarnya.

Walaupun pada setiap pertemuan yang terbatas kita dapat bersua muka dan sekurang-kurangnya menghadiahkan sedekah senyuman, namun kesempatan berbicara amat payah untuk kita lakukan. Masa-masa yang amat terbatas itu selalunya dicemburui dengan pelbagai aktiviti rutin serta komitmen-komitmen lain yang datangnya bertali arus samada yang memang telah dirancang atau timbul secara tiba-tiba.

Saya amat yakin bahawa kesemua peserta yang menghadiri bengkel penulisan tempoh hari mempunyai matlamat asas yang saya jangkakan serupa iaitu untuk turut sama menyumbang bakti dan tenaga dalam menyebarkan ilmu pengetahuan dan pemahaman yang kita perolehi dari semua sessi kuliah pengajian yang telah kita hadiri. Lantaran dari itu, saya dan isteri saya (Puan Rohaya Man) seperti mana juga para sahabat yang lain telah menyahut seruan menghadiri bengkel penulisan yang diatur atas inisiatif Yayasan Paksi dengan kerjasama dengan pihak Galeri Ilmu.

Terima kasih kepada Cikgu Sukarno merangkap Setiausaha Yayasan Paksi yang mencetuskan idea ini, Jawatankuasa penganjur serta tenaga pengajar dari Galeri Ilmu Tuan Haji Zakaria Sungip dan En Nasri Nasir yang begitu komited memperturunkan petua-petua dalam ilmu penulisan kepada para peserta.

Tulisan saya kali ini adalah antara langkah awal yang saya ambil untuk memberi keyakinan dan dorongan kepada diri sendiri serta meneruskan momentum yang telah diperolehi dari bengkel yang dihadiri tempoh hari. Secara jujurnya saya tidak malu untuk mengakui bahawa perasaan tidak yakin, takut dan rendah diri masih menyelubungi diri saya sehingga ke saat ini.

Mungkin agak terlambat untuk saya menulis kepada para sahabat, namun itu adalah lebih baik daripada tidak melakukannya langsung. Fakta yang tidak boleh diketepikan begitu sahaja bahawa sememangnya agak sedikit payah untuk kita mencari "masa" bagi memulakan penulisan. Memetik kata-kata Cikgu Sukarno dalam perjumpan kita di bilik VIP Dewan Sri Mentaloon tempoh hari, Allah memberi tempoh masa yang sama iaitu 24 jam sehari kepada semua manusia. Tidak ada yang dapat lebih atau kurang. "Lapangkan masa bukan sekadar menunggu masa lapang", catatan nota yang diberikan oleh Tuan Haji Zakaria tempoh hari.

Jadi kini terpulang kepada kita untuk mengurus masa tersebut agar boleh diluangkan untuk kerja-kerja penulisan kita. Semoga kita semua tidak tergolong di kalangan mereka yang rugi seperti maksud kalam Allah dalam surah Al-Ashr.

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar"

Tidak perlu untuk menafikan hakikat bahawa memang ada kepayahan untuk mengubah rutin harian kita pada peringkat permulaan ini.. Namun saya dan isteri saya berkeyakinan bahawa niat murni kita ini akan mendapat pertolongan dari Allah subhanahu ta'ala. Kita perlu yakin dan mesti sentiasa berusaha untuk memperelokkan hubungan kita dengan Allah subhanahu ta'ala dan dengan izin-Nya juga akan dipermudahkan segala urusan kita sebagai hamba-Nya yang hina di dunia ini. Bersihkan niat dan betulkan
tujuan kita. Bak kata pepatah alah bisa tegah biasa.

Memetik antara kata-kata motivasi yang disampaikan oleh Tuan Haji Abu Hassan Morad tempoh hari, kita seharusnya bersyukur kerana kecenderungan untuk menulis itu sebenarnya adalah merupakan rahmat dari Allah subhanahu ta'ala yang amat besar. Hari tersebut adalah permulaan yang sangat cantik untuk meneruskan kecenderungan kita untuk menulis; tambahan pula ianya suatu kerja yang pasti akan diangkat darjatnya oleh Allah subhanahu ta'ala selagi mana ianya dalam landasan taqwa yang digariskan.

Kita mestilah bersedia untuk meninggalkan atau mengurangkan kebiasaan yang kurang nilai atau manafaat pada agama dan mengambil peluang mengisi ruang itu untuk menulis. Memang terlalu sedikit sangat orang di Malaysia ini yang menulis bagi menyambung "lidah" Rasulullah berlandaskan taqwa kepada Allah subhanahu ta'ala. Menulis juga adalah suatu media untuk meneruskan kerja-kerja dakwah Islamiah di bumi Allah ini. "Power of writing will change the history" dan ini memang telah terbukti benar.

Saya pasti para sahabat yang dihormati masih mengingati akan petikan maksud hadith yang disampaikan dalam kuliah Ustaz Zainol Asri bin Ramli di Menara Zakat suatu ketika dulu.

"Sesiapa yang akhirat adalah perkara yang menjadi PERHATIAN, nescaya Allah subhanahu ta'ala akan menjadikan kekayaan di dalam hatinya dan Allah subhanahu ta'ala akan menghimpunkan semua pekerjaan padanya dan dunianya akan datang secara terpaksa yakni dalam keadaan merafak sembah kepadanya. Manakala sesiapa yang paling PEDULI pada dunia, Allah subhanahu ta'ala akan menjadikan kefakiran itu di antara dua matanya dan menyelerakkan pekerjaannya dan dunia akan datang padanya sekadar yang telah ditetapkan oleh Allah subhanahu ta'ala"

Semoga limpahan rahmat dan hidayah dari Allah subhanahu ta'ala akan berterusan menaungi kehidupan kita di dunia dalam menuju perjalanan ke alam akhirat yang kekal abadi serta tiada kesudahannya. Sebagai makhluk yang kerdil lagi hina di sisi Allah subhanahu ta'ala, kita juga sangat-sangat mengharapkan agar taufik ataupun dalam bahasa mudahnya restu dari Allah juga dianugerahkan kepada kita sebagai sumber kekuatan untuk melaksanakan ketaatan dan seterusnya dapat menjadi insan yang bertaqwa.

Mengimbas kembali nota-nota yang diambil dalam bengkel tempoh hari, marilah kita sama-sama bertekad untuk meneruskan kecenderungan untuk menulis ini. Mula menulis untuk menjadi penulis dan jadikan ianya agenda besar dalam hidup kita. Teruskan membaca dalam konteks untuk menulis kerana ianya "cannot be teached but can be learned". Belajar menulis itu seperti belajar berenang dan belajar dari pengalaman tukang jahit.

Umur bukanlah faktor penghalang untuk menjadi penulis. Penulis terkenal Enid Blyton hanya mula menulis buku ketika usianya mencecah empat puluhan. Begitu juga dengan penulis-penulis muda yang tidak kurang hebatnya antaranya Ummu Hani Abu Hassan, Hilal Asyraf yang terbukti mampu menghasilkan tulisan yang telah dibukukan pada usia yang masih muda. Teori yang kita perolehi dari bengkel tempoh hari perlu dipraktikkan dengan mula menulis. Mari kita gabungkan bakat dan kemahiran yang kita ada untuk menjadi penulis. Insya-Allah, kesungguhan kita akan berbaloi dan akhirnya kita akan sampai ke tahap "Unconcious Competence" (kemahiran di luar sedar).

Akhir kata, terima kasih kepada semua yang membaca tulisan saya ini sehingga habis. Masa yang diluangkan untuk membaca tulisan ini amatlah saya hargai. Sekiranya ada yang ingin memberikan teguran kepada tulisan ini, saya persilakan dengan besar hati.

Wassalam.
Razali Rahmat

No comments: