BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, May 25, 2010

Dodi Hidayatullah


Sewaktu novel Stanza Cinta terbitan Galeri Ilmu dilancarkan oleh Dato' A. Samad Said di PWTC sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang lalu, penasyid Indonesia, Dodi Hidayatullah (foto) diundang menyampaikan beberapa buah lagu. Antara lagu yang beliau dendangkan adalah lagu Stanza Cinta.

Dodi mencipta sendiri lagu itu selepas membaca manuskrip novel itu. Liriknya ditulis bersama dengan penulis Stanza Cinta sendiri, Nurull Halawati. Dengan kata lain, lagu ini diawali dengan novel. Daripada judul novel, menjadi judul lagu. Dan lagu itu membawa mood yang sama dengan mood novel. Ada kisah dalam lagu itu yang hanya akan dapat dihayati dan difahami oleh pendengar apabila mereka membaca novelnya.

Filem dan lagu adalah pakej yang lumrah, tetapi jarang ada novel yang dipakejkan dengan lagu. Rupanya Dodi melihat potensi novel Stanza Cinta untuk diterima dengan baik di Indonesia. Beliau menyarankan agar novel ini diterbitkan di sana dan "novelnya dijadikan filem".

Dodi bukan sekadar menyarankan, malah beliau juga cuba membantu membuka laluan. Beliau telah berusaha membawa lagu Stanza Cinta masuk ke playlist radio-radio Islam di Indonesia.

"Banyak yang suka," katanya dalam mesej chattingnya. "Dodi pun akan buat ringtone ... dan promo single lagu Stanza Cinta ke radio-radio Islam Indonesia. Sekaligus Dodi akan bincangkan bahawa lagu ini diawali dengan novel. Dan banyak yang ingin tahu novelnya."

"Masya-Allah. Itu perkembangan yang bagus. Bagus untuk Dodi dan bagus juga untuk novel itu andainya jadi terbit di sana nanti. Kita doakan segalanya Allah mudahkan dan Allah redha," beritahu saya.

Apakah wujudnya watak Taufik, iaitu watak utama seorang pemuda Indonesia dalam kisah cinta tiga segi lewat novel Stanza Cinta, dapat menjadi faktor pelaris novel ini di sana? Wallahu a'lam. Yang pasti, munculnya watak Taufik dalam Stanza Cinta bukanlah diada-adakan. Ia melatari satu kisah benar yang diangkat dan dikembangkan dengan begitu baik oleh Nurull Halawati menjadi kisah fiksyen yang meruntun emosi dalam Stanza Cinta.

Menurut Encik Mohd Yusri Yusof, Pengarah Pemasaran Galeri Ilmu, novel Stanza Cinta menerima permintaan yang tinggi daripada pembaca selepas berakhirnya pesta buku di PWTC yang lalu. Selain di kedai-kedai, banyak yang memesan novel ini melalui pos.

Jumaat lepas, Nurull Halawati memenuhi undangan Fedtri Yahya muncul di MHI TV3. Ini satu petanda yang baik untuk novel ini dan untuk masa depan Nurull Halawati sebagai novelis. Kali terakhir saya melihat penulis novel Islami muncul di MHI adalah ketika Zaid Akhtar diundang memperkatakan novelnya Salju Sakinah dua tahun lalu.


No comments: