BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, May 14, 2010

Hemat Menulis

Rupanya menulis pun perlu berhemat. Hemat dengan waktu menulis. Untuk mudah faham, saya akan buat eksperimen. Saya akan menulis entri ini dalam masa sepuluh minit. Tidak lebih.

Seperti kita ke pasar raya untuk membeli barang. Kita sudah senaraikan barang yang hendak dibeli. Kita sudah hadkan wang yang hendak dikeluarkan. Kita juga sudah menetapkan waktu yang hendak diperuntukkan untuk membeli barang di pasar raya itu. Menulis juga begitu.


Apabila hendak menulis, pertama kita mesti tahu apa yang kita hendak sampaikan. Apa isi tulisan kita itu. Kemudian, kita mesti sasarkan tarikh siapnya tulisan itu. Katalah, tarikh siap yang disasarkan adalah Jumaat depan. Seterusnya, kita mesti tetapkan hari apa kita hendak duduk menulis dan berapa jam kita hendak memperuntukkan waktu menulisnya. Sudah tentu, kita mesti membuat persediaan untuk menulis. Misalnya, membuat sedikit penyelidikan untuk menyokong hujah dalam tulisan itu. Dengan itu, apabila kita duduk menulis nanti, kita dalam keadaan bersedia dengan hujah dan fakta.

Apabila kita benar-benar hendak duduk menulis, kita mesti membuat sasaran. Berapa minit atau berapa jam yang kita hendak peruntukkan untuk menulis itu. Ini yang saya maksudkan berhemat dalam menulis.

Apabila kita tidak cuba berhemat dalam menulis, kita mungkin memperuntukkan masa yang terlalu lama untuk menyiapkan sesebuah tulisan, kerana kita tidak menetapkan sasaran. Dengan kata lain, kita tidak membuat perancangan. Apa yang mungkin berlaku, sebelum habis menulis, kita akan beralih pada kerja lain. Hal itu menyebabkan kita kehilangan momentum menulis. Pada akhirnya, tulisan itu akan tergantung. Apabila kita duduk semula untuk meneruskannya, kita sudah sukar untuk menemui sentuhan semula.

Baik, rasanya saya sudah dapat menyampaikan apa yang saya hendak sampaikan dan sudah cukup 10 minit saya menulis entri ini. Allah memberi masa yang selesa kepada kita untuk berbuat satu-satu pekerjaan maka kita harus berhemat menggunakannya. Rancang masa menulis.

No comments: