BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Monday, May 17, 2010

Memahami Hak Cipta

Sewaktu Galeri Ilmu Sdn Bhd hendak menubuhkan Jabatan Buku pada pertengahan 2008, antara perkara pertama yang dilakukan adalah mengundang pakar undang-undang berkaitan hak cipta untuk menyampaikan ceramah.

Pakar yang diundang ialah Puan Nisah Haron, bekas peguam yang merupakan penulis buku Karya Kita Hak Kita. Beliau menyampaikan ceramah tentang isu-isu hak cipta dalam dunia penerbitan buku. Dalam majlis ceramah itu, kakitangan bahagian editorial, pemasaran dan pentadbiran hadir mendengar serta bersoal jawab.

Banyak perkara berkaitan hak cipta dapat diketahui dan difahami melalui majlis ceramah dan soal jawab itu, untuk diaplikasi dalam operasi Jabatan Buku Galeri Ilmu Sdn Bhd yang ditubuhkan pada Jun 2008.

Memahami persoalan hak cipta sangat dituntut ke atas penerbit mahupun penulis. Penulis dan penerbit akan saling memahami hak masing-masing. Hal ini menjamin hubungan baik yang berterusan antara penulis dan penerbit.

Apabila persoalan hak cipta ini tidak difahami, salah laku mungkin berlaku, seterusnya kejadian saman-menyaman mungkin tidak dapat dielakkan apabila berlakunya perlanggaran hak cipta.


1 comment:

Murtadha Rafaai said...

Teringin nak pergi ..tapi yuran untuk pelajar tak boleh diskaun lagi ke ? hehe..just kidding .