BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, May 14, 2010

Kebenaran Itu Keindahan

Ya, kebenaran itu satu keindahan. Apa kait-mengaitnya dengan penulisan?

Bacalah al-Quran. Bacalah terjemahannya. Ayat-ayat al-Quran terasa indah walaupun tidak menggunakan bahasa berbunga-bunga dan istilah-istilah yang pelik-pelik. Bacalah bicara Rasulullah SAW. Bacalah terjemahan hadis-hadis baginda. Bahasanya amat mudah. Diksi yang dipilih adalah diksi yang mudah-mudah. Dalam kesederhanaan gaya penyampaian al-Quran dan hadis itu, di situ terasa keindahannya kerana apa yang disampaikan oleh Allah melalui al-Quran dan apa yang disampaikan oleh Nabi SAW melalui hadis itu adalah kebenaran belaka.

Oleh itu dalam menulis, utamakan kebenaran, bukan keindahan. Keindahan akan datang sendiri apabila tulisan kita penuh dengan kebenaran, insya-Allah.

Utamakan nilai isi (content value). Besarkan nilai isi. Keindahan bahasa akan lahir bersamanya, asalkan isi yang disampaikan itu memang indah.

Apabila kita memberi tumpuan pada nilai isi atau pada apa yang kita hendak sampaikan, kita akan mampu menulis menggunakan ayat-ayat yang komunikatif. Ayat-ayat yang mudah difahami dan mudah untuk sampai kepada maksud. Inilah sebahagian rahsia kekuatan cerpen-cerpen dan novel-novel karya penulis besar, seperti Hamka dan Ernest Hemingway. Mereka menggunakan ayat-ayat yang komunikatif dalam menulis.

No comments: