BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, December 30, 2008

Cara Penulis Melihat Sesuatu

Puan Jalilah Abdullah, Editor majalah Anis, pulang ke tanah air minggu ini setelah lebih 50 hari bermusafir di Tanah Suci kerana melaksanakan tugas. Kini bergelar ‘Hajah’, beliau menjenguk ke pejabat menjelang waktu Asar tadi.

Fizikalnya sedikit susut kerana melakukan tugas agak lasak sepanjang musim haji. Segera saya teringat kata-kata Hj. Abu Hassan Morad dalam e-melnya dari Tanah Suci sebelum ini: “Kak Jal lasak. Dengan pikul 2-3 kilo beg, dia terpaksa bergerak dari hotel ke hotel. Dah turun badannya.”

“Banyak idea buku yang saya dapat di sana,” ujar Hajah Jalilah ketika singgah di Jabatan Buku yang bersebelahan saja dengan Jabatan Majalah.


“Jangan cakap saja, kena tulis,” usik Puan Suraiya Pauzi, salah seorang editor di Jabatan Buku, dalam nada berseloroh.

“Ya, kena tulis, insya-Allah,” akur Hajah Jalilah.


Penulis adalah manusia yang unik. Antara bezanya penulis dan bukan penulis adalah pada cara dia melihat sesuatu dan keinginannya untuk berkongsi apa yang dilihatnya itu dengan orang lain melalui tulisan.


Apabila melihat dan mendengar tentang sesuatu perkara dan insiden, penulis akan membina persepsinya sendiri. Persepsi inilah yang zahir dalam karya atau tulisannya. Sebab itu, penulis harus banyak membaca, berkongsi pandangan, mengkaji al-Quran dan hadis, mengamal dan menghayati Islam dalam kehidupannya. Semua itu akan membantunya membina persepsi apabila berdepan dengan asam garam kehidupan untuk diterjemahkan ke dalam tulisannya.

Apabila persepsi itu datang dari hati yang jernih dan pemikiran yang jelas, penulis dapat memberi sumbangan besar kepada usaha membangunkan jiwa dan minda umat. Jika sebaliknya, maka natijah sebaliknya pula mungkin berlaku.


Salah satu kekuatan penulisan Hajah Jalilah adalah pada garapan segar kisah-kisah kehidupan dari perspektif Islam, seperti dijelmakan melalui buku ini. Harian Metro mengulas begini: “Buku Alahai Pengantin Baru… ini memang menghidangkan banyak inspirasi kepada pembaca. Lebih menarik lagi, pengkisahan Jalilah bersandarkan perspektif Islam menjadikan buku ini tidak sekadar Chicken Soup versi salinan bahasa Malaysia.”


No comments: