BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, December 30, 2008

Dua Kesibukan Yang Mengganggu Kreativiti Penulis

Umumnya, kesibukan bukanlah penyebab, lebih-lebih lagi bukan boleh dijadikan alasan, tumpulnya pena penulis. Tetapi berdasarkan pengalaman saya dan rakan-rakan penulis, ada dua kesibukan yang sering mengganggu kreativiti penulis. Pertama, kesibukan dengan kerja mengurus dan mentadbir. Kedua, kesibukan membetulkan tulisan orang lain!

Kesibukan yang pertama sudah saya perhatikan berlaku pada beberapa orang rakan penulis, termasuk Tuan Hj. Abu Hassan Morad, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pengarang Kumpulan GISB. Sewaktu tugas mengurus dan mentadbir masih ada sedikit ‘lompong’, beliau masih dapat menulis sebuah novel apabila pulang daripada musafir ke luar negara atas urusan tugas. Lalu lahirlah antara lain novel Julia, Cinta Madinah, dan Suu Phea.

Selalunya, ‘isyarat’ beliau sedang menulis novel dapat dilihat pada suasana dan ‘mood’ di biliknya. Sewaktu beliau sedang menggarap novel Cinta Madinah selepas pulang dari Tanah Suci beberapa tahun lalu, bayangan watak-watak novelnya ditampal pada kertas manila di dinding biliknya. Melihat guntingan watak-watak dilekatkan pada kertas manila itu, tahulah kami bahawa beliau mempunyai projek novel terbaru.Namun seingat saya, sudah beberapa tahun ini kami tidak melihat adanya ‘isyarat’ itu di bilik beliau.

Lalu saya membuat andaian, kreativiti beliau untuk menggarap karya fiksyen sudah diganggu oleh beban kesibukan kerja mengurus dan mentadbir yang sarat. Pagi ini beliau sempat menjenguk anak-anak buahnya selepas beberapa jam tiba dari Tanah Suci kerana urusan tugas sambil menunaikan ibadah haji kali kedua. Selepas ini beliau akan bertambah sibuk dengan kerja mengurus dan menyiapkan produksi untuk syarikat bersekutu GISB, Layar Consult Sdn Bhd. Beliau juga terlibat menulis skrip.

Kesibukan kedua iaitu kesibukan membetulkan tulisan orang lain, berlaku pada diri saya sendiri sejak sekian lama. Hal ini mula saya sedari ketika saya diserapkan ke meja penyuntingan selepas dua atau tiga tahun berkhidmat di meja wartawan di Bernama kira-kira 20 tahun lalu.

Apabila kita sibuk membetulkan (menyunting) tulisan orang lain, kita akan berasa kurang produktif untuk menghasilkan tulisan sendiri. Akhir-akhir ini perkara itu makin terasa. Selain membetulkan tulisan orang lain, saya juga memberi ulasan dan maklum balas kepada karya yang tiba di meja saya, terutamanya novel, sama ada yang berupa sinopsis mahupun manuskrip lengkap. Penulis bakat baru khususnya, memerlukan ulasan daripada editor untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam karyanya.

Dengan gangguan dua ‘kesibukan’ ini, perlunya penulis pandai mengurus idea adalah sangat mendesak. Pengurusan idea (idea management) sama penting dengan pengurusan masa. Apabila kita dapat mengurus idea dengan baik, langkah seterusnya adalah mengurus masa dengan sebaik-baiknya. Kreativiti kita mungkin terganggu, tetapi ia bukanlah tersekat langsung.

No comments: