BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, December 30, 2008

Cara Penulis Melihat Sesuatu

Puan Jalilah Abdullah, Editor majalah Anis, pulang ke tanah air minggu ini setelah lebih 50 hari bermusafir di Tanah Suci kerana melaksanakan tugas. Kini bergelar ‘Hajah’, beliau menjenguk ke pejabat menjelang waktu Asar tadi.

Fizikalnya sedikit susut kerana melakukan tugas agak lasak sepanjang musim haji. Segera saya teringat kata-kata Hj. Abu Hassan Morad dalam e-melnya dari Tanah Suci sebelum ini: “Kak Jal lasak. Dengan pikul 2-3 kilo beg, dia terpaksa bergerak dari hotel ke hotel. Dah turun badannya.”

“Banyak idea buku yang saya dapat di sana,” ujar Hajah Jalilah ketika singgah di Jabatan Buku yang bersebelahan saja dengan Jabatan Majalah.


“Jangan cakap saja, kena tulis,” usik Puan Suraiya Pauzi, salah seorang editor di Jabatan Buku, dalam nada berseloroh.

“Ya, kena tulis, insya-Allah,” akur Hajah Jalilah.


Penulis adalah manusia yang unik. Antara bezanya penulis dan bukan penulis adalah pada cara dia melihat sesuatu dan keinginannya untuk berkongsi apa yang dilihatnya itu dengan orang lain melalui tulisan.


Apabila melihat dan mendengar tentang sesuatu perkara dan insiden, penulis akan membina persepsinya sendiri. Persepsi inilah yang zahir dalam karya atau tulisannya. Sebab itu, penulis harus banyak membaca, berkongsi pandangan, mengkaji al-Quran dan hadis, mengamal dan menghayati Islam dalam kehidupannya. Semua itu akan membantunya membina persepsi apabila berdepan dengan asam garam kehidupan untuk diterjemahkan ke dalam tulisannya.

Apabila persepsi itu datang dari hati yang jernih dan pemikiran yang jelas, penulis dapat memberi sumbangan besar kepada usaha membangunkan jiwa dan minda umat. Jika sebaliknya, maka natijah sebaliknya pula mungkin berlaku.


Salah satu kekuatan penulisan Hajah Jalilah adalah pada garapan segar kisah-kisah kehidupan dari perspektif Islam, seperti dijelmakan melalui buku ini. Harian Metro mengulas begini: “Buku Alahai Pengantin Baru… ini memang menghidangkan banyak inspirasi kepada pembaca. Lebih menarik lagi, pengkisahan Jalilah bersandarkan perspektif Islam menjadikan buku ini tidak sekadar Chicken Soup versi salinan bahasa Malaysia.”


Dua Kesibukan Yang Mengganggu Kreativiti Penulis

Umumnya, kesibukan bukanlah penyebab, lebih-lebih lagi bukan boleh dijadikan alasan, tumpulnya pena penulis. Tetapi berdasarkan pengalaman saya dan rakan-rakan penulis, ada dua kesibukan yang sering mengganggu kreativiti penulis. Pertama, kesibukan dengan kerja mengurus dan mentadbir. Kedua, kesibukan membetulkan tulisan orang lain!

Kesibukan yang pertama sudah saya perhatikan berlaku pada beberapa orang rakan penulis, termasuk Tuan Hj. Abu Hassan Morad, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pengarang Kumpulan GISB. Sewaktu tugas mengurus dan mentadbir masih ada sedikit ‘lompong’, beliau masih dapat menulis sebuah novel apabila pulang daripada musafir ke luar negara atas urusan tugas. Lalu lahirlah antara lain novel Julia, Cinta Madinah, dan Suu Phea.

Selalunya, ‘isyarat’ beliau sedang menulis novel dapat dilihat pada suasana dan ‘mood’ di biliknya. Sewaktu beliau sedang menggarap novel Cinta Madinah selepas pulang dari Tanah Suci beberapa tahun lalu, bayangan watak-watak novelnya ditampal pada kertas manila di dinding biliknya. Melihat guntingan watak-watak dilekatkan pada kertas manila itu, tahulah kami bahawa beliau mempunyai projek novel terbaru.Namun seingat saya, sudah beberapa tahun ini kami tidak melihat adanya ‘isyarat’ itu di bilik beliau.

Lalu saya membuat andaian, kreativiti beliau untuk menggarap karya fiksyen sudah diganggu oleh beban kesibukan kerja mengurus dan mentadbir yang sarat. Pagi ini beliau sempat menjenguk anak-anak buahnya selepas beberapa jam tiba dari Tanah Suci kerana urusan tugas sambil menunaikan ibadah haji kali kedua. Selepas ini beliau akan bertambah sibuk dengan kerja mengurus dan menyiapkan produksi untuk syarikat bersekutu GISB, Layar Consult Sdn Bhd. Beliau juga terlibat menulis skrip.

Kesibukan kedua iaitu kesibukan membetulkan tulisan orang lain, berlaku pada diri saya sendiri sejak sekian lama. Hal ini mula saya sedari ketika saya diserapkan ke meja penyuntingan selepas dua atau tiga tahun berkhidmat di meja wartawan di Bernama kira-kira 20 tahun lalu.

Apabila kita sibuk membetulkan (menyunting) tulisan orang lain, kita akan berasa kurang produktif untuk menghasilkan tulisan sendiri. Akhir-akhir ini perkara itu makin terasa. Selain membetulkan tulisan orang lain, saya juga memberi ulasan dan maklum balas kepada karya yang tiba di meja saya, terutamanya novel, sama ada yang berupa sinopsis mahupun manuskrip lengkap. Penulis bakat baru khususnya, memerlukan ulasan daripada editor untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam karyanya.

Dengan gangguan dua ‘kesibukan’ ini, perlunya penulis pandai mengurus idea adalah sangat mendesak. Pengurusan idea (idea management) sama penting dengan pengurusan masa. Apabila kita dapat mengurus idea dengan baik, langkah seterusnya adalah mengurus masa dengan sebaik-baiknya. Kreativiti kita mungkin terganggu, tetapi ia bukanlah tersekat langsung.

Tuesday, December 23, 2008

Bruce Lee dan Idealisme Karyawan

Mendiang Bruce Lee hanya terjun secara serius ke dalam dunia filem sekitar tiga atau empat tahun terakhir hayatnya. Beliau mati muda dalam usia awal 30-an. Namun, nama beliau terpahat sebagai lagenda yang memperkenalkan kung fu Cina kepada dunia melalui bidang perfileman. Beliau adalah orang pertama yang membuka mata dunia kepada kehebatan kungfu Cina melalui filem-filem lakonan dan arahannya.

Filem-filem yang sempat beliau arah hanya ada beberapa buah tetapi mengatasi kesemua filem box-office Hong Kong waktu itu, termasuk filem masyhur Way Of The Dragon. Memperkenalkan kungfu Cina kepada dunia adalah ‘jihad’ Bruce Lee. Itulah idealisme yang memantapkan filem-filem beliau. Disebabkan kuatnya beliau berpegang kepada idealisme itu, beliau menolak untuk terus membina nama di Hollywood selepas berlakon dalam siri The Green Hornet.
Beliau memilih untuk menghasilkan filemnya sendiri di Hong Kong walaupun beliau lahir di Amerika. Bruce Lee pulang ke Hong Kong dan bekerjasama dengan seorang penerbit filem di sana untuk ‘melawan’ Hollywood dengan berbekalkan idealismenya sebagai pakar kungfu. Beliau hanya bersetuju kembali ke Hollywood melalui filem Enter The Dragon arahan Robert Clouse dengan syarat-syarat yang ketat, termasuk meminta diberi kebebasan mengubah suai skrip dan mengarah babak pertarungan.

Beliau yakin, hanya seorang pakar kungfu sejati saja yang dapat menceritakan dan memvisualkan kehebatan kungfu Cina sebenar. Beliau yakin, pakar itu adalah beliau sendiri. Melalui filem, beliau membawa misi menaikkan kungfu Cina di mata dunia dan beliau berjaya. Misi itu kemudian disambung oleh Jet Li, Jackie Chan, Samo Hung dan lain-lain pakar kungfu (Jackie Chan dan Samo Hung adalah pelakon stunt dalam Enter The Dragon sebelum membina nama sebagai pelakon dan pengarah filem aksi).

‘Jihad’ Bruce Lee adalah memperjuangkan filem kungfu terbaik untuk tontonan masyarakat dunia hingga masyarakat dunia akur bahawa kungfu Cina memang hebat dan no. 1, sampaikan Hollywood sendiri pun banyak menyelitkan elemen kungfu Cina dalam filem-filemnya. Untuk filemnya Way Of The Dragon misalnya, Bruce Lee menulis sendiri skripnya, mengarah, menerbitkannya (melalui usahasama) dan melakonkan watak utama di dalamnya.

Maka, idealisme sebegitulah yang seharusnya ada, malah lebih kuat diperjuangkan, oleh karyawan Muslim. Oleh itu, wajarlah kita menyokong dan mendoakan inisiatif Kang Abik (Habiburrahman El-Shirazy) yang terjun langsung ke dalam dunia perfileman kerana memperjuangkan idealisme yang berteraskan Islam dalam pembikinan filem adaptasi Ketika Cinta Bertasbih karya beliau. Idealisme seorang Bruce Lee sudah pun disambut oleh pakar-pakar kungfu selepasnya. Mudah-mudahan idealisme Kang Abik akan disambut oleh karyawan-karyawan muda berjiwa Islam lainnya.

Friday, December 19, 2008

Penulis dan Dunia Yang Dekat Dengannya


Pagi ini saya menelefon seorang calon novelis yang baru saya luluskan proposal novelnya. Penulis dari Segamat, Johor ini menulis tentang kisah pelajar sekolah. Novelnya saya kategorikan sebagai novel inspirasi pelajar. Kekuatan cerita novel ini adalah pada jalinan cerita dan watak. Watak pelajar perempuan bernama Nasuha yang berusia 15 tahun digambarkan secara bersahaja namun ‘hidup’.

Saya ingin mengetahui sedikit latar belakang penulis ini dan kaitannya dengan kisah yang dibentangkan dalam novelnya. Saya rasa tentu beliau dekat dengan dunia remaja, lalu saya bertanya untuk mendapatkan kepastian, “Puan bekerjakah?”

“Ya, saya mengajar,” kata Puan Zurinah Ismail. “Sekarang musim cuti, saya ada banyak masa menulis. Tapi ini baru balik dari kampung bawa anak-anak bercuti,” ujarnya.

Beliau seorang guru. Patutlah beliau dapat mencipta watak pelajar yang ‘hidup’ kerana beliau kenal betul dengan watak-watak itu.

Seorang lagi calon novelis yang sedang saya bina adalah seorang guru di sebuah sekolah menengah di Ipoh. Puan Norehan Mohd Nooh adalah guru bahasa Inggeris. Beliau dapat menggarap dengan baik pergolakan dunia pelajar kerana beliau dekat dengan mereka. Beliau sentiasa berdepan dengan keletah, kerenah dan ekspresi pelajar remaja di tempat beliau mengajar. Watak dan suasana kehidupan pelajar remaja di sekolah dapat beliau gambarkan di dalam novelnya dengan begitu jelas.

Mendiang Enid Blyton, penulis novel kanak-kanak dan novel remaja yang karya-karyanya masih terus diminati itu, juga mempunyai latar belakang sebagai pendidik. Beliau juga dekat dengan dunia remaja atau dunia pelajar.

Benar, apabila kita dekat dengan sesuatu, kita akan berasa lebih mudah untuk bercerita mengenainya. Penulis harus menulis tentang sesuatu yang dekat dengan dirinya supaya lebih mudah dia berekspresi.

Apabila kita mahu menulis kisah pergolakan dunia kanak-kanak tetapi kita tidak dikelilingi oleh suasana kehidupan kanak-kanak, bagaimana hasilnya nanti? Kita hanya akan menulis tentang watak-watak yang kita tahu tetapi tidak kenal.

Sebab itu saya menyarankan kepada calon-calon penulis novel remaja Islami supaya mendekati dunia remaja, memahami psikologi mereka dan menyelami pola berfikir mereka. Apabila kita dapat mengikhlaskan niat untuk membangunkan jiwa remaja ini melalui karya kita, nanti Allah akan bantu kita untuk menyelitkan nilai didikan yang sesuai untuk mereka. Nilai yang disampaikan melalui pendekatan yang mereka boleh terima.

Benar sekali apa yang Rasulullah SAW pesankan, bercakaplah dengan orang lain mengikut kadar akalnya.


Tuesday, December 16, 2008

Cerewet Dengan Fakta

Sewaktu saya bertugas di Bernama, ada seorang penyunting kanan melakukan kesilapan menyunting berita yang dianggap besar. Beliau ‘membetulkan’ ejaan jenama satu produk jamu dari negara jiran yang disyaki bermasalah oleh pihak berkuasa. Beliau terkeliru dengan satu jenama lain yang sebutannya hampir sama, cuma dibezakan oleh satu huruf. Beliau mengubah ejaan jenama itu, lalu ia merujuk kepada jenama satu produk lain yang tidak ada kena-mengena dengan kes yang diberitakan itu.

Kesilapan fakta begini boleh menjejaskan reputasi satu-satu pihak. Malah turut menjejaskan reputasi badan media yang mengeluarkan berita itu.

Seorang penulis bahan berbentuk kewartawanan khususnya, mesti mengambil serius dalam soal fakta. Fakta mesti lengkap, benar dan tepat. Ini soal asas dalam kewartawanan.

Selain wartawan dan penulis, penyunting juga mesti mengambil serius soal ini kerana jika pemberita menulis fakta yang silap, penyunting dapat membetulkannya. Jika penyunting pun terlepas pandang kesilapan fakta pada bahan yang disuntingnya, dia turut bersalah kerana ‘merestui’ kesilapan itu. Malah, lebih buruk lagi, penyunting ‘membetulkan’ fakta yang sudah betul.

Wartawan adalah golongan yang disuruh cerewet dengan fakta. Baik waktu menulis, mengumpul bahan atau menemubual responden.

Ada pengamal media Barat memberi takrif ‘berita’ sebagai “history shot on the wings.” Berita adalah sesuatu yang dalam proses untuk menjadi sejarah. Ini bermakna, berita dan sejarah sama-sama mementingkan fakta.

Cerewet dengan fakta boleh membantu kita menulis (dan mengedit) dengan baik dalam apa bidang penulisan pun. Sebab itu selain bekas wartawan, ramai juga bekas peguam (terutama di Barat) yang berjaya membina nama sebagai penulis. Antara rahsianya, mereka terbiasa untuk cerewet dengan fakta dan mahir mencungkil dan menggunakan fakta untuk menyampaikan sesuatu maksud!

Buku-buku kisah benar (true account) dan biografi adalah antara karya yang meletakkan fakta sebagai asas penting. Buku sejarah sudah semestinya banyak bermain dengan fakta, termasuk buku sejarah kontemporari. Jangan anggap novel juga tidak mementingkan fakta.

Wartawan media Islam harus lebih berhati-hati dengan fakta. Ini peringatan untuk diri saya juga sebenarnya. Saya juga pernah melakukan khilaf dalam soal fakta ini. Jika tidak, masakan saya ditegur kerana silap mengeja Astana Karya sebagai Astaka Karya, serta mengeja ‘coach’ sebagai ‘couch’ dalam entri sebelum ini. Mujurlah saya mempunyai editor tidak rasmi yang membantu saya membetulkan kesilapan saya itu. Siapa lagi kalau bukan anda yang membaca blog ini. (Ini satu sebab yang kuat mengapa setiap penulis mesti percaya kepada editor.)

Friday, December 12, 2008

Sedikit Tentang Mengurus Idea

“Tuan, bagaimana cara mengurus idea?” Ada yang bertanya.
Penulis harus memiliki kemahiran mengurus idea supaya dapat menulis dengan berkesan, khususnya untuk menulis buku atau novel. Tetapi mungkin konsep pengurusan idea (idea management) ini belum begitu difahami berbanding dengan pengurusan masa (time management).

Secara mudah, mengurus idea melibatkan aktiviti mencatat idea, menyimpan idea, mengembangkan dan mematangkan idea, menyusun serta menggunakan idea dalam penulisan. Sebagaimana kemahiran mengurus yang lain, ia memerlukan sedikit teknik atau kaedah.

Mengurus idea yang terbukti berkesan adalah dengan menggunakan pemikiran non-linear. Dalam entri sebelum ini, saya ada berkongsi sedikit maklumat mengenai kaedah yang dinamakan KJ Method. Kaedah ini boleh diaplikasi dalam mengurus idea dengan baik dan berkesan, khususnya untuk menulis buku.

Salah satu ciri dalam kaedah ini adalah mencatat dan menyusun idea secara tidak mengikut urutan atau secara melompat-lompat. Untuk memahami kaedah mencatat idea secara melompat-lompat ini, saya ingin membawa analogi bagaimana al-Quran diturunkan dan disusun.

Memang al-Quran bukan idea manusia tetapi wahyu daripada Allah. Namun dalam sejarah susur galur turunnya al-Quran dan kerja menyusun al-Quran itu, kita mendapat sedikit ilmu yang boleh dikaitkan dengan konsep mengurus idea menggunakan pemikiran non-linear.

Kita tahu al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW secara beransur-ansur dalam masa kira-kira 23 tahun. Selain diturunkan secara beransur-ansur, al-Quran juga diturunkan oleh Allah tanpa mengikut urutan sesebuah surah. Jika mengikut urutan surah, tentulah surah al-Fatihah lebih dulu diturunkan, diikuti surah al-Baqarah dan seterusnya sampai surah an-Nas. Kerana itulah tertib susunan surah di dalam al-Quran yang bermula dari surah al-Fatihah dan berakhir dengan surah an-Nas. Bagaimanapun, Allah menurunkan dulu surah al-‘Alaq iaitu surah ke-96 dalam al-Quran. Manakala wahyu terakhir yang diturunkan adalah surah an-Nasr, surah ke-110, bukan surah an-Nas, surah ke-114 iaitu surah terakhir dalam al-Quran.

Allah juga tidak menurunkan al-Quran mengikut urutan ayat. Jika mengikut urutan ayat, tentulah selepas Allah menurunkan ayat 1-5 surah al-‘Alaq, Allah menurunkan sambungannya iaitu ayat 6-19. Tetapi wahyu kedua yang diturunkan selepas ayat Iqra’ adalah ayat 1-9 surah al-Qalam, surah ke-68 dalam al-Quran. Sambungan surah al-‘Alaq diturunkan kemudian.

Setiap turunnya ayat al-Quran, Nabi SAW menghafalnya dan baginda meminta Sahabat-sahabat menghafalnya. Ada Sahabat yang menghafal sebahagian, ada yang menghafal keseluruhan al-Quran mengikut tertib urutan ayat dan surah yang Nabi ajarkan. Ada Sahabat yang menulisnya menggunakan pelbagai medium seperti pelepah tamar, atas batu dan sebagainya. Bagaimanapun, tulisan ayat-ayat al-Quran waktu itu terpisah-pisah.

Selepas Nabi SAW wafat iaitu pada zaman Sayidina Abu Bakar, barulah al-Quran itu ditulis seluruhnya. Sahabat yang diberi tugas ini adalah Zaid bin Tsabit. Sahabat ini menulis keseluruhan ayat al-Quran di dalam lembaran-lembaran dan kemudian mengikat lembaran-lembaran itu dalam keadaan tersusun menurut urutan ayat-ayat dan surah sebagaimana yang sudah ditetapkan oleh Nabi SAW.

Ertinya, al-Quran diturunkan tanpa mengikut urutan ayat mahupun surah tetapi disusun kemudiannya mengikut tertib susunan yang diberitahu oleh Nabi SAW. Begitulah menurut maklumat yang sampai kepada kita. (Lihat Al-Quran dan Terjemahannya, Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir Al-Quran, Indonesia.)

Salah satu perkara yang kita boleh pelajari daripada proses al-Quran diturunkan yang tidak mengikut tertib urutan ayat mahupun urutan surah itu adalah, begitulah proses tabii atau semulajadi dalam menyusun banyak benda dalam kehidupan kita ini.

Misalnya, apabila kita mengutip bunga-bungaan untuk dijadikan gubahan, kita akan mengutip mana-mana bunga yang dirasakan sesuai dan selepas itu baru kita gubah atau susun mengikut kreativiti kita. Kita tidak akan mengutip bunga mengikut mana dulu yang akan diletakkan di dalam bekas gubahan.

Begitu juga apabila kita mengeluarkan ramuan-ramuan untuk memasak, kita akan keluarkan mana-mana yang sempat dicapai dulu. Kita tidak akan keluarkan mengikut urutan bahan yang hendak dimasukkan dulu di dalam kuali atau periuk.

Apabila kita memotong kain untuk dibuat pakaian, kita akan potong mana-mana bahagian yang dirasakan lebih mudah dipotong dulu, bukannya memotong bahagian yang hendak dijahit dulu. Selepas dipotong-potong mengikut saiz, barulah kita akan susun potongan-potongan itu untuk dijahit.

Demikianlah juga dalam mengurus idea untuk menulis sebuah buku atau novel. Kita akan mencatat apa-apa idea yang terlintas atau yang diperolehi selepas melakukan penyelidikan. Mengikut proses semulajadi, kita hanya perlu mencatat saja dulu dan fikirkan susunannya kemudian. Kita tidak perlu bersusah payah mencatat idea-idea itu mengikut urutan yang betul.

Perkara pertama yang penting dalam mengurus idea adalah mencetuskan satu idea besar. Sebab itu ramai penulis yang dari awal lagi sudah mencari tajuk yang dirasakan sesuai untuk buku atau novelnya. Berdasarkan tajuk itu (walaupun sekadar tajuk sementara atau ‘working title’), penulis sudah nampak apa yang hendak ditulisnya. Dia sudah menetapkan halatuju tulisannya. Dari situ akan tercetus pula idea-idea kecil yang berkaitan dengan apa yang hendak ditulis. Idea besar tadi adalah induk kepada tulisan kita yang kemudian disokong dan dikuatkan dengan idea-idea kecil.

Apabila sudah dikenal pasti hendak menulis tentang apa, perkara kedua adalah mencatat idea secara beransur-ansur dengan tidak mengikut urutan. Penulis akan mula memikirkan idea-idea untuk dimuatkan di dalam tulisannya. Di sini perlunya pemikiran non-linear iaitu cara berfikir yang tidak mengikut susunan yang betul tetapi melompat-lompat. Ibarat hendak membina bangunan tiga tingkat, ia mungkin bermula dengan menyiapkan tingkat dua dahulu. Tidak semestinya disiapkan tingkat satu baru boleh membina tingkat dua.

Di peringkat ini, apa saja idea yang muncul harus dicatat. Idea ini mungkin diperolehi ketika membaca buku orang lain, sewaktu membuat rujukan, selepas berbincang, selepas bertemubual dengan responden, melalui perbualan biasa atau sumber-sumber lain. Ada juga idea yang datang waktu sedang rehat-rehat, sedang memandu, sedang memasak, sedang beriadah dan sebagainya. Pokoknya, semua idea ini harus segera dicatat.

Mencatat segera idea yang datang adalah salah satu perkara penting dalam teknik mengurus idea. Dalam KJ Method, idea-idea ini dicatat dalam kad-kad kecil. Satu kad untuk satu idea. Kad-kad itu dihimpunkan di dalam sebuah bekas. Apabila hendak menulis, kita akan melihat semula kad-kad yang sudah banyak terhimpun itu. Kemudian kita menyusun kad-kad itu mengikut kelompok-kelompok berasingan. Kad-kad yang mengandungi idea-idea yang berkait rapat antara satu sama lain disatukan dalam satu kelompok. Satu-satu kelompok mungkin boleh dijadikan satu bab buku. Atau dua kelompok boleh dicantumkan untuk dijadikan satu bab, bergantung pada bagaimana penulis menyusunnya kemudian.

Sekarang sudah ada komputer. Sebagai ganti kad, kita buka satu fail dalam komputer untuk satu-satu idea yang terlintas. Satu fail untuk satu idea. Fail-fail itu dihimpunkan di dalam satu folder besar (master folder). Satu master folder adalah untuk sebuah buku. Apabila dirasakan sudah cukup idea yang terkumpul untuk dikembangkan menjadi sebuah bab misalnya, kita pun menulisnya. Bab mana yang mahu disiapkan dulu bergantung pada cukup atau tidak bahan idea yang terkumpul.

Begitulah lebih kurang cara mengurus idea menggunakan pemikiran non-linear, khususnya menggunakan KJ Method.

Thursday, December 4, 2008

Kreativiti Mengalir Di Bawah Tekanan

Menjelang pukul 11.30 pagi pada akhir bulan lalu, rakan-rakan di Galeri Ilmu sudah mula berkumpul di tingkat bawah bangunan pejabat Astana Karya untuk meraikan tiga orang rakan yang akan berangkat ke Tanah Suci. Mereka akan melaksanakan tugas sambil menunaikan ibadah haji.

Melihat pintu bilik Pengarah Urusan masih terbuka, saya menjenguk ke dalam. Tuan Hj. Abu Hassan Morad yang akan turut berangkat, masih duduk menaip.

“Cikgu sedang buat artikel ni,” beritahu beliau sambil senyum.

“Artikel apa, cikgu (panggilan mesra di kalangan kakitangan)?” Saya sengaja bertanya walaupun saya sudah dapat mengagak jawapannya.

“Artikel untuk Anis,” balas Hj. Abu Hassan. Hah, beberapa minit lagi hendak berangkat, beliau masih menaip artikel untuk ruangan tetapnya dalam majalah Anis!

Saya kemudian naik ke Jabatan Buku di tingkat 2 Astana Karya. Apabila saya turun semula di tingkat 1 dan menjenguk ke bilik Hj. Abu Hassan, beliau sudah tiada di bilik. Sejurus kemudian saya lihat beliau keluar dari bilik air di surau dan mengambil wuduk. Selepas beliau solat Dhuha dan solat musafir, saya bertanya, “Artikel dah okey, cikgu?”


“Dah, cikgu sudah beri kepada Shimah,” katanya dalam nada lega.

Bagi seorang penulis, kadang-kadang kreativiti lebih mudah mengalir apabila menulis dalam situasi yang agak tertekan. Bahkan boleh dikatakan semua orang yang bekerja dalam bidang yang menggunakan kreativiti mengalami hal yang sama.

Apabila tertekan dengan ‘deadline’, kadang-kadang idea mengalir lebih laju. Dua hari lepas, kotak e-mel saya dimasuki satu e-mel daripada Ustaz Zamri Zainal Abidin yang sudah pun berada di Tanah Suci, juga kerana tuntutan tugas sambil buat haji. Beliau bertolak empat hari sebelumnya. Beliau mengirimkan artikel untuk ruangan tetapnya dalam Anis. Beliau tidak sempat menyiapkannya sewaktu sibuk bersiap-siap untuk bertolak. Saya sangkakan beliau tentu tidak ada masa langsung untuk menulisnya di Tanah Suci. Maklumlah sibuk dengan tugasan baru. Rupa-rupanya kreativiti beliau mengalir di sana. Lebih-lebih lagi di tempat yang berkat.

Saya faham ada segelintir penulis yang tidak suka dihambat oleh ‘deadline’. Tetapi percayalah, ‘deadline’ ini kadang-kadang sangat membantu dalam proses menulis. Oleh kerana penulis sudah disediakan sasaran tarikh untuk menyiapkan tulisannya, maka sibuk bagaimanapun dia akan cuba mengurus masa untuk menulis.

Bekerja dengan hambatan ‘deadline’ juga meletakkan penulis dalam kedudukan memegang janji. Apabila dia bersetuju dengan ‘deadline’ yang diberi oleh editor, bermakna dia sudah berjanji untuk memenuhinya. Dorongan untuk memenuhi janji ini memberi rangsangan yang kuat untuk menulis dan menyiapkan tulisannya dalam tempoh yang dipersetujui.

Ini pengalaman Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, penulis buku laris Aku Terima Nikahnya:

“… sungguh luar biasa, disebabkan oleh tekanan yang sengaja saya ledakkan kepada diri, hampir 15 artikel baru berjaya disempurnakan dalam tempoh seminggu. Idea datang mencurah-curah dan segalanya dipulangkan sebagai pujian kepada Allah… Dengan bantuan ‘matlamat’ yang spesifik, saya berjaya untuk fokus.”

Beliau berkata, pengajaran yang beliau perolehi adalah, pentingnya seorang penulis untuk belajar bersahabat dengan tekanan.


Monday, December 1, 2008

Islamkah Skrip Filem Apabila Difilemkan?

Minggu lalu saya berbual-bual dengan novelis Kusyi Hirdan dan suaminya Encik Zulkifli. Gembira berkenalan dengan pasangan ini. Selepas berbincang tentang novel, kami bersembang pula tentang pembikinan drama.

Ada sesuatu yang bermain di dalam kepala Puan Kusyi. Sebagai novelis, beliau tentulah gembira apabila ada karyanya mahu diadaptasi kepada drama tv. Dalam masa yang sama, sebagai penulis yang ada prinsip, beliau juga prihatin tentang satu perkara.

Puan Kusyi menyoal, “Apabila karya kita mahu didramakan, adakah kita ada hak bersuara untuk memastikan drama itu tidak lari daripada prinsip yang kita pegang?”

Misalnya, adakah penulis dapat memastikan drama itu mematuhi prinsip ‘shariah-compliant’?

Keprihatinan ini sebenarnya dikongsi oleh ramai lagi penulis yang ada jiwa Islam, lebih-lebih lagi penulis yang ada kesedaran yang tinggi untuk mendidik masyarakat melalui karyanya. Beberapa minggu lalu saya bertemu dengan seorang penulis yang skrip-skrip drama bersiri dan telemovienya sudah banyak diterbitkan. Beliau meluahkan rasa kurang puas hati atas ‘layanan’ yang diberi kepada salah sebuah skrip drama bersirinya yang cuba diberi sentuhan nilai Islam. Nilai Islam itu gagal direalisasikan dalam drama itu.

Penulis-penulis yang prihatin ini mahu menggalas tanggungjawab ke atas impak karya mereka kepada masyrakat. Tetapi siapalah mereka untuk mengatur kerja penerbit dan pengarah. Apabila skrip mereka sampai ke tangan pengarah yang diamanahkan oleh penerbit untuk membuat kerja pengarahan, pandai-pandai pengarahlah untuk menterjemahkan skrip itu kepada medium visual. Jika skrip itu jatuh ke tangan pengarah yang berkongsi rasa prihatin yang sama, selamatlah karya itu. Jika unsur ‘shariah-compliant’ yang dimahukan oleh penulis, itulah yang akan cuba digarap oleh sang pengarah.

Saya berkata kepada Puan Kusyi, “Perkara begini patut awal-awal lagi dibincangkan oleh penulis skrip dengan penerbit. Itu pentingnya dicari penerbit yang ada cita-cita Islam.”

Bagaimanapun, kata saya, kadang-kadang penerbit sendiri hilang kawalan ke atas pengarah apabila mengambil pengarah yang kurang faham akan nilai-nilai Islam.

Saya mengenali seorang pengarah drama yang suka meminta pandangan penulis skrip sewaktu dia mengarah, malah pengarah ini suka jika penulis skrip berada di lokasi. Tetapi pengarah begini tidak ramai. Jarang ada pengarah yang suka penulis campur tangan dalam kerja mengarah.
Inilah sebabnya Habiburrahman El Shirazy sanggup mempelajari ilmu pembikinan filem selepas mendapati novel Ayat-ayat Cinta yang digarapnya kehilangan sesuatu apabila difilemkan.

Kini khabarnya Ustaz Habiburrahman (Kang Abik) sedang memantau pembikinan filem kedua daripada novelnya. Beliau memantau proses pembikinannya dari A sampai Z, hatta ketika memilih pelakon. Beliau sendiri yang mengadakan uji bakat (audition) untuk memilih pelakon untuk filem adaptasi novel dwilogi Ketika Cinta Bertasbih itu. Dan syarat pemilihan itu, antara lain, adalah si calon mesti tahu mengaji al-Quran dengan baik. Sewaktu saya menulis ini, beliau khabarnya berada di Kaherah, Mesir atas urusan pembikinan filem itu.

Kang Abik malah siap mempelajari teknik pengarahan filem. Apabila ada penerbit yang mahu memilemkan novel beliau dan sanggup memberi kepercayaan kepada beliau untuk mengarah sendiri filem itu, beliau sudah bersedia. Ertinya, beliau bersedia untuk mencorak karyanya secara menyeluruh apabila karya itu dipindahkan dari medium teks ke medium visual.

Oleh itu, apabila seseorang penulis mahu melihat karya bertulisnya kekal mempunyai nilai dan roh Islam ketika didramakan atau difilemkan, dia tidak wajar menyerahkan urusan itu kepada mana-mana penerbit. Dia harus berusaha memilih penerbit yang juga mempunyai cita-cita Islam dan sebaik-baiknya penulis dapat mencadangkan nama pengarah yang dia yakin mampu memindahkan nilai dan roh Islam dalam karyanya ke dalam bentuk visual yang berkualiti.

Ayat-ayat Yang Mengalir Di Bawah Sedar

Apabila seseorang penulis mahu menulis dalam satu-satu genre penulisan, penulis itu mesti membaca banyak buku dalam genre tersebut. Gaya atau ragam bahasa yang digunakan dalam penulisan itu akan mempengaruhinya sewaktu proses menulis. Hal ini ada penjelasannya dalam teori psikolinguistik atau psikologi bahasa. Psikolinguistik adalah kajian ke atas faktor-faktor psikologi dan neurobiologi yang membolehkan manusia memperolehi, menggunakan dan memahami bahasa.
Mengikut teori psikolinguistik, bahasa yang didengar atau dibaca akan terakam dalam pemikiran bawah sedar seseorang. Apabila seseorang itu banyak membaca novel, laras atau ragam bahasa novel akan terakam dalam pemikiran bawah sedarnya. Dengan itu, apabila dia menulis novel, ayat-ayat novel akan mudah mengalir di hujung penanya.

Begitu juga apabila seseorang itu banyak membaca buku motivasi atau buku inspirasi maka dia akan mudah menulis menggunakan ayat-ayat motivasi/inspirasi.

Maka untuk menjadi novelis yang baik, penulis mesti banyak membaca novel. Untuk menjadi penulis buku pembangunan diri yang baik, penulis mesti banyak membaca buku pembangunan diri. Untuk menjadi penulis biografi yang baik, penulis mesti membaca buku-buku biografi. Begitulah juga dengan genre-genre penulisan yang lain.

Oleh itu, saranan supaya penulis banyak membaca bukanlah semata-mata kerana membaca dapat menambah pengetahuan. Ia juga disebabkan membaca dapat membantu penulis menguasai dan menggunakan gaya bahasa yang sesuai dengan genre penulisan yang diterokainya.

Apakah ada calon-calon novelis yang tidak rajin membaca novel?

Apakah ada calon-calon penulis buku motivasi atau buku inspirasi yang tidak rajin membaca buku-buku dalam kategori itu?

Apakah ada calon-calon penulis buku bisnes yang tidak rajin membaca buku-buku bisnes?

Apakah ada calon-calon penulis buku seni taman yang tidak rajin membaca buku jenis itu?
Jika ada, nyatalah calon penulis itu belum betul-betul bersedia untuk menulis dalam satu-satu genre penulisan. Dia belum melengkapkan dirinya dengan salah satu ramuan untuk dimuatkan di dalam tulisannya. Ramuan itu adalah variasi atau ragam bahasa dalam genre yang hendak ditekuninya.