BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, April 27, 2010

Bengkel Bersama Pahrol Mohd Juoi: Pengisian Sudah Dirangka

Pagi ini saya menyambung perbincangan dengan Saudara Pahrol Mohd Juoi tentang bengkel penulisan Islam yang beliau akan kendalikan pada 29 dan 30 Mei. Perbincangan kali ini memfokus pada pengisian bengkel.

Minda dan jiwanya menakung ilmu-ilmu penulisan yang dihimpun serta dipraktikkan dalam situasi-situasi yang telah teruji selama lebih 20 tahun. Tetapi, semua itu mahu diturunkan dalam bengkel dua hari. Maka kami berbincang tentang kerangka idea yang dapat mengempang takungan ilmu-ilmu itu supaya relevan dan tepat sasarannya.

Alhamdulillah, dalam perkongsian kira-kira setengah jam di meja makan sebuah restoran itu, kami mendapat pencerahan. Saya menyuakan cadangan-cadangan dan beliau memberikan cadangan balas serta melontarkan input-input baru yang saya kira sangat berharga.

Saya sendiri mendapat pencerahan kepada beberapa persoalan asas dalam penulisan, khususnya dalam konteks penulisan sebagai medium dakwah dan tarbiah. Apa yang beliau kongsikan adalah perkara-perkara teras, namun beliau ungkapkan dalam bahasa yang mudah. Itulah antara kelebihan Saudara Pahrol - beliau sentiasa ada jawapan yang mudah kepada satu-satu persoalan yang sukar.

Tarikh dan lokasi bengkel sudah diputuskan. Pengisiannya sudah dirangka.

Saya dan tim di Galeri Ilmu yakin bahawa apa yang para peserta akan dapat daripada bengkel ini nanti adalah sesuatu yang berbaloi. Sesuatu yang mereka mungkin tidak akan perolehi di mana-mana bengkel penulisan yang lain.

Yang paling penting, para peserta yang benar-benar serius mahu menjadikan mata pena sebagai senjata untuk mengalirkan tinta dakwah, akan mendapat pedoman dan tunjuk ajar yang sangat berharga dan praktikal.

Kami akan mengehadkan penyertaan bengkel ini kepada 30 orang peserta. Sudah ada beberapa nama yang mencalonkan diri sebagai peserta dan saya sendiri mempunyai senarai beberapa nama yang akan saya jemput untuk menyertai bengkel ini, khususnya di kalangan calon-calon penulis Galeri Ilmu dan rakan penulis.

3 comments:

WZWY said...

Satu usaha yang cukup baik oleh pihak tuan.Semoga dipermudahkan oleh-Nya.

Murtadha Rafaai said...

Saya ternanti-nati begkel penulisan oleh saudara Pahrol , tapi , letak murah-murah sikit yuran ea ..hehe :)

cikgu kay said...

bolehkah saya turut sama menjadi pesertannya?