BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, April 28, 2010

Kesilapan Lazim Dalam Olahan Cerita

Apabila menerima banyak manuskrip novel dari semasa ke semasa, saya mula dapat mengenal pasti beberapa kesilapan lazim dalam olahan cerita atau penyampaian. Ingin saya kongsikan perkara-perkara itu di sini, mudah-mudahan dapat menjadi sedikit panduan.

1. Bab pertama tidak cukup kuat untuk memancing minat pembaca. Ramai penulis belum menyedari kepentingan bab pertama maka ramai yang tidak cuba menjadikan bab pertama itu benar-benar memikat dan 'menyelerakan'. Mereka membiarkan bab pertama itu meleret-leret, lambat sampai kepada cerita dan belum ada bayangan konflik.

Ada penulis yang melonggokkan maklumat tentang watak utama atau latar di bab pertama, menjadikan bab pertama itu 'sesak' dengan maklumat.

2. Tidak cuba membawa kelainan pada cerita, watak, kerangka masa dan latar tempat (lokasi). Contoh kelainan pada latar tempat adalah memusatkan cerita di dalam sebuah bas dalam satu perjalanan jauh. Contoh kelainan pada kerangka masa adalah memusatkan cerita yang berlaku dalam bas itu hanya dalam kerangka masa satu malam.

3. Penceritaan dibiarkan mendatar. Penceritaan mendatar ini disebabkan tiada konflik yang kuat atau konflik yang dicipta tidak diperpanjangkan. Tiba di satu tahap, ia habis begitu saja, menyebabkan graf konflik kembali mendatar atau menurun, tidak lagi mendaki. Tiada halangan-halangan (obstacles) yang boleh mencetuskan situasi-situasi luar biasa. Dengan kata lain, watak tidak diletakkan dalam situasi yang betul-betul mencabar.

4. Tidak memanfaatkan fungsi dialog untuk menghidupkan cerita. Apabila dialog tidak menggerakkan cerita, tidak mengandungi maklumat yang membantu pergerakan cerita dan tidak membantu mencetuskan atau mencorak situasi, dialog itu akan menjadi basa-basi perbualan biasa.

5. Sama ada tidak memberi gambaran latar dengan jelas atau terlalu berlebihan dalam memberikan gambaran latar. Sering dikesan pada karya penulis baru, gambaran latarnya kabur atau tidak ada langsung hingga membuatkan pembaca tidak tahu di mana atau bila sesuatu babak itu berlaku. Sering juga dikesan pada karya penulis baru yang sedar pentingnya gambaran latar tetapi meleret-leret dalam menggambarkannya.

6. Sudut pandangan (point of view, POV) bercelaru.

7. Membiarkan penceritaan meleret. Babak atau dialog dibiarkan meleret dan di luar konteks. Maksudnya, banyak babak dan dialog yang tidak relevan dengan cerita. Hal ini mengganggu pergerakan atau 'flow' cerita kerana ia menghilangkan tumpuan pembaca kepada cerita utama.

8. Tiada sokongan subplot. Ramai penulis baru khususnya tidak menyedari kepentingan subplot untuk menguatkan cerita. Tanpa subplot, cerita menjadi selapis.

9. Tidak berstrategi dalam bercerita atau terlalu lurus dalam bercerita. Misalnya, tidak menyimpan maklumat atau fakta untuk menimbulkan kesan kejutan atau suspens. Tidak bermain dengan 'twist' hingga semua yang akan berlaku sudah boleh dijangka. Tidak menimbulkan kesan "Oh!", sebaliknya menimbulkan kesan "Dah agak".

10. Tidak cuba mencipta elemen 'cliff hanger' di hujung bab atau di hujung satu-satu segmen. Dengan itu, kurang mengundang rasa ingin tahu pembaca.

11. Terlalu banyak 'telling' berbanding 'showing'.

12. Penyudah cerita tidak kuat hingga memberi kesan kurang puas hati kepada pembaca. Misalnya, resolusi kepada konflik terlalu mudah. Mungkin terlalu kebetulan. Juga tidak ada elemen tidak dijangka (unpredictable). Dengan kata lain, ia satu penyudah yang sudah boleh dijangka dan mungkin dianggap antiklimaks.

1 comment:

ummu ijlal said...

Hmm...kalau dibaca post Pak Ya ni sekali lalu, terasa mcm susahnya menghasilkan satu karya yg baik...baca kali kedua, barulah boleh hadam apa yg cuba Pak Ya maksudkan...banyak lagi yg saya kena belajar..yelah, selama ini berkarya dari hati semata-mata.. dari segi teknik amatlah terhad pengetahuan saya..