BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, April 23, 2010

Melahirkan Majalah Baru

Untuk melahirkan satu-satu produk penerbitan baru memang bukan mudah. Saya masih ingat pengalaman melahirkan beberapa buah majalah sama ada sewaktu saya sudah berada di Galeri Ilmu atau pengalaman di beberapa syarikat penerbitan lain sebelumnya.

Saya kongsikan di sini proses yang kami (saya dan tim yang terlibat) biasa lalui untuk melahirkan sesebuah majalah baru:

1. Pertama sekali, kami akan menentukan audien sasaran iaitu golongan pembaca untuk majalah itu. Audien sasaran mestilah jelas dan khusus (spesifik). Lebih spesifik lebih bagus. Misalnya, majalah Asuh kami sasarkan untuk kanak-kanak beragama Islam Tahap Dua sekolah rendah. Sasaran ini jelas dan spesifik.

Kami menerima maklum balas, ramai juga kanak-kanak bukan Islam yang membaca dan meminati Asuh walaupun majalah Asuh tidak disasarkan kepada kanak-kanak bukan Islam. Adakah ini bermakna, kami perlu mengubah suai keseluruhan pengisian majalah Asuh untuk memenuhi kehendak dan keperluan kanak-kanak bukan Islam? Tidak. Dalam bisnes, apabila kita sudah berjaya memenangi hati pelanggan sasaran maka strategi bisnes kita sudah berjaya. Jika ramai pelanggan yang tidak kita sasarkan turut menyukai produk kita, maka ia dikira bonus. Prinsip ini tidak bercanggah dengan pendekatan dakwah dan tarbiah.

Majalah Asuh juga tidak disasarkan kepada pelajar sekolah menengah tetapi jika ramai pelajar sekolah menengah rendah yang minat membacanya (berdasarkan maklum balas yang kami terima) maka itu dikira bonus. Andainya majalah Asuh disasarkan kepada kanak-kanak secara umum, maka majalah itu tidak akan menjadi seperti sekarang. Apabila audien sasarannya tidak spesifik, pengisiannya menjadi kurang fokus. Apabila kurang fokus, impaknya kurang menyengat.

2. Selepas benar-benar jelas kepada siapa kami hendak tujukan majalah itu, kami akan tentukan konsep majalah. Misalnya, adakah ia berupa majalah ilmu pengetahuan, adakah berupa majalah humor, adakah berupa majalah komik, adakah berupa majalah pedoman dan tip, dan sebagainya. Adakah ia berupa majalah ringan, sederhana atau berat gaya penyampaiannya? Adakah isinya seimbang antara artikel, gambar dan lukisan, atau adakah ia lebih banyak bermain dengan foto? Adakah ia berupa gabungan artikel, foto dan komik? Berapa peratus artikel, berapa peratus foto dan berapa peratus komik? Berapa peratus pula penulisan nonfiksyen dan berapa peratus fiksyen (cerpen, komik dsb)?

3. Memilih nama majalah. Selalunya kami akan senaraikan bersama sekian banyak nama. Kemudian kami peram, selepas itu kami buat senarai pendek. Akhirnya baru dipilih nama yang muktamad. Nama mesti sesuai dengan konsep majalah dan audien sasaran. Dalam soal ini, kami ambil tahu juga trend dan psikologi di kalangan pembaca sasaran.

4. Seterusnya kami tentukan spesifikiasi majalah - bilangan muka surat, saiz, jenis kertas (kulit dan isi), pecahan muka surat warna dan hitam putih, agihan muka surat untuk iklan, jenis penjilidan (binding) dan sebagainya.

5. Mencari konsep reka bentuk. Biasanya kami akan melonggokkan majalah-majalah dalam dan luar negara yang mempunyai audien sasaran dan konsep yang lebih kurang sama dengan majalah yang kami hendak lahirkan. Dari situ kami mendapat idea dan menemui reka bentuk yang sesuai untuk majalah kami. Kadang-kadang ada reka bentuk tertentu yang sesuai untuk satu-satu ruangan yang telah ditentukan konsepnya.

6. Merancang konsep ruangan. Longgokan majalah-majalah tadi juga sangat membantu untuk membolehkan kami mencetuskan idea-idea baru dalam merangka konsep ruangan. Ada konsep-konsep ruangan yang diubah suai daripada konsep ruangan dalam majalah tertentu. Dengan membelek longgokan majalah dalam dan luar negara itu juga, kami dapat 'membaca' trend dan kesukaan audien sasaran. Gaya penyampaian boleh ditiru, asalkan pendekatannya selari dengan pendekatan Islam yang kami perjuangkan.

7. Dalam merangka konsep ruangan, perkara-perkara berikut diambil kira:

a. Keseimbangan nilai tarbiah. Misalnya, ada ruangan yang menekankan tauhid kepada Allah, ada ruangan yang menekankan soal kejiwaan (tasawuf), ada ruangan yang menekankan soal syariat, ada ruangan yang menjentik minda dan membetulkan persepsi, ada ruangan yang memaparkan syiar Islam.

b. Keseimbangan antara ruangan berbentuk artikel biasa, pojok, ruangan kewartawanan (berita dan interviu), kartun (jika perlu) dan sebagainya.

c. Keseimbangan antara ruangan berat dan ringan.
Kami akan menentukan nisbah (ratio) yang seimbang antara bahan berat dan ringan. Sewaktu bekerja bersama Saudara Pahrol Mohd Juoi untuk melahirkan beberapa buah majalah Islam (sudah bergelar 'arwah') satu ketika dulu, Saudara Pahrol memperkenalkan satu formula untuk mendapatkan nisbah yang seimbang dan angka tunjuk berat-ringan sesuatu majalah. Caranya mudah. Kami akan memberi mata tertentu kepada satu-satu ruangan berdasarkan berat atau ringan isi ruangan itu iaitu 1 (amat ringan), 2 (ringan), 3 (sederhana) dan 4 (berat). Misalnya, untuk ruangan artikel utama yang disasarkan untuk menjentik minda dan membetulkan persepsi, kami beri 4 mata (berat). Untuk ruangan kartun, ruangan foto, kami beri 1 mata (amat ringan). Untuk ruangan pojok, kami beri 3 mata (sederhana). Begitulah seterusnya. Kemudian kami campur semua mata, lalu kami bahagikan dengan bilangan ruangan. Apabila hasilnya adalah 2.5 mata misalnya, maka majalah itu secara keseluruhannya sederhana ringan. Jika angka tunjuknya 3.5 bererti keseluruhan majalah itu agak berat, maka perlu ditambah ruangan ringan atau sederhana dan dikurangkan ruangan berat.

d. Ada ruangan yang kami kategorikan sebagai ruangan 'eye rest'. Biasanya ia adalah ruangan satu muka surat atau dua muka surat yang dihiasi gambar foto memenuhi keseluruhan muka surat. Pada foto itu diisi kata-kata hikmah, terjemahan ayat al-Quran, terjemahan hadis dan sebagainya.

e. Biasanya halaman awal majalah diisi dengan ruangan ringan dan halaman akhir juga diisi dengan ruangan ringan. Oleh itu, sesuatu majalah itu dibuka dengan bahan ringan dan ditutup dengan bahan ringan juga.

f. Kami memastikan bahawa ada ruangan-ruangan teras dan ada ruangan-ruangan yang bersifat rencah bertujuan menarik minat pembaca sasaran. Misalnya, ruangan masakan, dekorasi dan fesyen dalam majalah Anis adalah ruangan rencah, bukan ruangan teras atau ruangan yang dominan. Ruangan seperti ini hanya untuk menarik minat pembaca sasaran. Walaupun sifatnya hanya rencah, seboleh mungkin ada juga pengisian bermanfaat yang boleh dimasukkan dalam ruangan itu.

e. Kami memastikan bahawa ruangan-ruangan yang dirangka itu menjadikan keseluruhan gaya penyampaian majalah itu sesuai dengan trend, minat dan citarasa audien sasaran. Dalam waktu yang sama, kami memastikan gaya penyampaian itu dimanfaatkan untuk menyampaikan nilai-nilai didikan yang diperlukan oleh audien sasaran. Oleh itu, seboleh mungkin tidak ada ruangan atau halaman yang isinya kosong daripada nilai didikan.

8. Selepas merangka konsep ruangan, kami menentukan bilangan muka surat bagi satu-satu ruangan. Kami sediakan juga muka surat untuk iklan dan untuk artikel mendatang yang tidak terikat dengan ruangan.

9. Perkara yang akhir tetapi sangat penting adalah menentukan konsep reka bentuk kulit majalah. Untuk mendapatkan reka bentuk yang sesuai, kami sekali lagi membelek longgokan majalah dalam dan luar negara.

Itulah antara perkara-perkara yang kami bincangkan dalam sesi perah minda (brainstorming) apabila hendak melahirkan majalah baru. Sudah tentu ada perkara-perkara lain yang dibincangkan kemudian seperti penentuan harga yang kompetitif, strategi pemasaran dan promosi, dan sebagainya.

v

1 comment:

mkriza said...

Artikel yang bermanfaat, Tuan.