BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Monday, April 5, 2010

Novel Islami Mampu Menggugah

Nurulsham Saidin menulis manuskrip novel pertamanya Dingin Salju Indiana kira-kira 12 tahun lalu, setahun selepas pulang daripada pengajian di Indiana, Amerika Syarikat. Akhirnya manuskrip itu sampai ke meja saya dan, selepas dinilai, Galeri Ilmu pun menerbitkannya. Kini beliau sedang menggilap manuskrip novel keduanya yang baru saja disiapkan. Puan Nurulsham atau nama sebenarnya Nurolshamshi adalah contoh penulis yang memulakan langkah pertama sebagai novelis di Galeri Ilmu.

Nurull Halawati berjinak-jinak dalam penulisan dengan menulis cerpen. Selepas mengalami satu pengalaman yang mengesankan dalam hidupnya, beliau mendapat ilham untuk berkongsi ibrah daripada pengalaman sebenar itu melalui penulisan novel. Lalu lahirlah Stanza Cinta, novel cinta Islami terbitan Galeri Ilmu yang sarat nilai tarbiah.

Siti Munirah A. Rashid mengajukan manuskrip novel pertamanya Perindu Pelangi, sebuah novel Islami untuk bacaan dewasa yang beliau garap dalam usianya 21 tahun. Mantan Minggu Penulis Remaja (MPR) ini menjadi penulis Galeri Ilmu yang kedua termuda selepas Hilal Asyraf, penulis novel VT yang diterbitkan oleh Galeri Ilmu pada 2009 ketika Hilal berusia 20 tahun.

Novelis-novelis ini mula bertatih dan insya-Allah akan 'membesar' di Galeri Ilmu melalui karya-karya Islami yang "menggugah" (meminjam istilah Dato' a. Samad Said).

Rohaida Abd. Rahim (Bukan Sekadar Kawan), Zurinah Ismail (Kasih Nasuha) dan Zayu Hisham (Impian Juara) juga mula bertatih di Galeri Ilmu melalui novel sulung masing-masing untuk bacaan remaja dan awal remaja.

Sebelum itu, beberapa nama telah lebih dulu memulakan langkah pertama di Galeri Ilmu. Mereka bermula dengan menghasilkan novel remaja Islami. Zulina Hassan (Hello, Anak-anak Ayah!), Norehan M. Nooh (Diari Aneesa, Putu Mayam Satu!), Nor Hayati Sapii (Andai Aku Affrina) dan Sayidah Mu'izzah Kamarul Syukri (Janji Miftahul Raudhah) adalah nama-nama baru dalam dunia penulisan novel, khususnya novel Islami.

Alhamdulillah, nama-nama tadi telah bersama-sama Galeri Ilmu menguak tabir pentas novel Islami tanah air dengan kelahiran karya-karya yang mampu "menggugah".

Kemunculan nama-nama baru ini bersama novel masing-masing dalam tempoh setahun ini meyakinkan saya akan kuatnya sokongan para pengarang kepada hasrat melahirkan novel-novel Islami yang bermutu - sedap dibaca, bagus isinya, mengesankan nilai didikannya dan menarik penampilannya.

Sesungguhnya novel Islami mempunyai impak tersendiri dalam mengajak dan menunjuk jalan kepada masyarakat ke arah kebaikan dan perkara makruf. Dengan sokongan novelis-novelis yang berjiwa Islam ini, saya yakin Galeri Ilmu mampu seiring sejalan dengan penerbit-penerbit lain yang mempunyai hasrat yang sama dalam mendidik pembaca dengan didikan Islam yang berkesan melalui novel.

Kefahaman Islam dan kemampuan menterjemahkan Islam ke dalam karya pada diri setiap seorang pengarang itu tidak sama. Maka sudah tentulah 'dos' nilai Islam yang mampu diterapkan dalam karya masing-masing berbeza-beza. Walaupun 'dos'nya berbeza-beza, impaknya kepada pembaca tetap ada, insya-Allah.

1 comment:

Nurina Izzati said...

tahniah kpd penulis2 tersebut...