BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, March 11, 2011

Kolaborasi Dalam Penulisan Novel

Kolaborasi merujuk pada usahasama untuk menghasilkan satu-satu perkara. Dalam penulisan novel di Malaysia, kolaborasi melibatkan dua orang penulis jarang berlaku tetapi ia merupakan perkongsian pintar yang sudah pun diterokai oleh beberapa orang penulis. Kalau tidak silap saya, novelis Ahadiat Akashah pernah berkolaborasi dengan seorang novelis wanita untuk menghasilakan salah sebuah novelnya.

Di GISB sendiri, kolaborasi dalam menghasilkan novel mula dilakukan oleh Nurulsham Saidin menerusi novel trilogi awal remaja dalam Siri Pengembaraan Sains Tiga Beradik. Beliau berkolaborasi dengan suaminya Mohamad Samsuri. Dalam kes ini, Nurulsham berkongsi idea pengembangan jalan cerita dengan suaminya yang mahir dalam selok-belok 'jungle survival' dan mempunyai pengetahuan luas tentang herba hutan.

Melalui kolaborasi ini, mereka mengetengahkan fiksyen sains yang memfokus pada penemuan-penemuan sains di persekitaran semulajadi, khususnya di tengah belantara.

Nurulsham tidak berhenti di situ. Beliau meneruskan kolaborasi untuk novel dewasa beliau yang terbaru, Andai Bavaria Takdirku. Kali ini beliau berkolaborasi dengan rakan beliau, Nieda Lienke, Muslimah rakyat Malaysia yang berkahwin dengan seorang warga Jerman dan berhijrah ke kampung asal suaminya. Pengalaman Nieda hidup di tengah masyarakat bukan Islam di Obermichelbach, Bavaria, Jerman dimanfaatkan sebagai latar untuk sebuah kisah meruntun emosi.

Terbaru, Nurulsham berkolaborasi dengan Zabidi Mohamed, penulis skrip drama bersiri Hani untuk projek novel adaptasi drama itu. Drama bersiri Hani yang mendapat rating tinggi sepanjang 13 episod tayangannya di TV3, dengan catatan 2.55 juta dalam episod terakhirnya, diilhamkan daripada sebuah kisah benar.

Dalam menghasilkan karya secara kolaborasi begini, pembahagian peratus royalti antara dua orang penulis dibuat atas perbincangan dan persetujuan kedua-dua penulis.

No comments: