BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Saturday, March 5, 2011

Mengatasi Kehilangan Momentum: Pengalaman Seorang Novelis


Puan Nurul Arsyiah Halim yang menggunakan nama pena Ummu Itqan, menyerahkan proposal sebuah novel tarbiah selepas menyertai taklimat penulisan novel yang saya sampaikan di pejabat lama GISB di Taman Tun Dr Ismail sekitar pertengahan 2008.

Ekoran daripada maklum balas saya, beliau menambah baik sinopsis novelnya. Selepas itu, kami mengeluarkan surat tawaran yang menyatakan kesediaan GISB untuk menerbitkan karyanya dengan memberi tempoh beliau menyiapkan novelnya. Seperti lazimnya, tempoh yang diberikan adalah tiga bulan yang fleksibel.

Pada satu ketika, proses berkarya beliau terbantut, termasuk kali terakhir apabila beliau bercuti bersalin. Menariknya, guru aliran sains di sebuah sekolah Islam ini akhirnya dapat memberi noktah akhir kepada novel sulungnya selepas kehilangan momentum sekian lama. Di bawah ini saya kongsikan pengalaman beliau:

Cabaran
1. Seperti biasa, kesibukan dan komitmen sebagai isteri, ibu dan guru menjadi cabaran utama untuk saya hasilkan Kasih Terpilih (KT). Tambah pula saya mengajar kelas peperiksaan tingkatan tiga dan lima, justeru banyak tenaga dan usaha dicurahkan kepada pelajar-pelajar saya untuk memastikan kecemerlangan mereka.

2. Pada awal saya menghantar sinopsis, ketika itu saya sedang hamil anak ketiga. Cabaran ibu hamil terlalu banyak; antaranya keletihan selepas waktu kerja, alahan, angin dan macam-macam lagi. Saya merancang masa berpantang dua bulan (selepas bersalin) akan digunakan untuk selesaikan manuskrip KT, tetapi saya diduga pula dengan anak yang terkena jaundis dan kami satu keluarga dijangkiti virus pada mata. Semasa di wad, saya banyak habiskan masa berehat kerana keadaan mata yang bengkak teruk tidak mengizinkan saya menatap komputer dengan lebih lama.

3. Ada satu kes, pen drive saya diserang virus setelah dipinjam oleh seorang kawan. Habis semua fail di dalamnya termasuklah manuskrip KT musnah. Nasib baik setiap bab yang saya buat, saya ada simpan backup dalam e-mel. Cuma, satu bab penuh terpaksa ditaip semula.

4. Ada masa-masa tertentu saya kekeringan idea sampai rasa macam tak boleh teruskan. Tapi saya selalu motivasikan diri saya dengan meletakkan sasaran. Walaupun banyak bab tak siap, saya cuba meletakkan komitmen dengan memberitahu editor, manuskrip akan siap dalam bulan sekian-sekian. Jadi saya akan paksa diri untuk kotakan komitmen yang saya telah berikan pada editor. Cuma cara ini kurang berkesan, sebab itu beberapa kali saya melanggar deadline.

5. Dulu, saya terpaksa berkongsi laptop dengan suami untuk mengarang. Awal tahun ini (2010) saya telah membeli laptop sendiri, jadi tidak timbul soal berebut laptop lagi. Saya boleh berkarya di mana-mana pun sekarang ini dengan laptop mini saya.

Cara Atasi
1. Selalu tanam dalam minda luar sedar supaya dapat menghasilkan buku sebelum umur 30 tahun.

2. Setiap kali kekeringan idea, saya akan cari novel-novel bermutu untuk memulihkan semangat dan mengasah idea. Selama menulis manuskrip KT, saya sudah menghabiskan lebih empat buah novel yang sebelum ini susah untuk saya tamatkan walau satu novel pun untuk tempoh sebulan. Novel-novel yang saya baca seperti Advencer Si Peniup Ney (Faisal Tehrani), Enrique (Tuah Iskandar), Memoir Seorang Guru (Azizi Abdullah), Sangheeta (Azizi Abdullah), Tunggu Teduh Dulu (Faisal Tehrani), Laskar Pelangi (Andre Herata) ... (rekod bacaan novel tahunan sepanjang hidup!)

3. Saya selalu kongsikan perkembangan penulisan saya dengan anak murid dan sahabat. Selalu jadikan motivasi daripada pelajar-pelajar untuk siapkan manuskrip. Pelajar-pelajar selalu bertanya, “Bila novel cikgu nak keluar? Kami tak sabar nak baca.”

4. Dorongan daripada kawan-kawan dan suami supaya teruskan.

5. Juga takut menjadi orang yang mungkir janji. Banyak kali saya melangkaui deadline. Rasa bersalah tu sentiasa ada setiapkali dapat e-mel daripada editor bertanyakan perkembangan penulisan ... jadi saya usahakan juga menghabiskannya.

6. Semangat meluap-luap apabila tengok novel Stanza Cinta berjaya diterbitkan. Saya anggap itu cabaran yang perlu disahut kerana Nurull Halawati (penulis Stanza Cinta) memulakan penulisan agak lambat daripada saya, tetapi beliau siap dulu. Itu antara faktor saya menambah momentum sehingga selesai manuskrip KT.
- Nurul Arsyiah Halim (Ummu Itqan)

No comments: