BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, March 15, 2011

Masa Depan Buku Melayu

Sepuluh tahun lalu, buku-buku berbahasa Melayu ibarat melukut di tepi gantang untuk masuk ke kedai-kedai buku elit seperti MPH, Popular dan Kinokuniya. Hari ini, rangkaian kedai-kedai buku ini sudah membuka pinta kepada buku-buku berbahasa Melayu. Terima kasih kepada Puan Ainon Mohd, Pengerusi PTS, dan tim marketing beliau yang telah meneroka laluan untuk mengangkat martabat buku-buku berbahasa Melayu ini lebih 10 tahun lalu.

Pagi ini, dalam perbincangan di meja kopi dengan wakil rangkaian kedai buku MPH di pusat membeli-belah Alamanda, Putrajaya, kami daripada GISB dimaklumkan bahawa dalam suku terakhir 2010, buku-buku berbahasa Melayu menyumbang lebih 10% daripada pendapatan MPH - satu peningkatan yang besar jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, 31% adalah daripada jualan buku-buku agama Islam.

Ketika berkongsikan maklumat ini, Encik Zaffri Hassan, orang yang bertanggungjawab mengembangkan seksyen Mutiara Minda iaitu seksyen buku-buku berbahasa Melayu di MPH, mengakui bahawa rangkaian kedai buku itu sudah membuka pintu luas-luas kepada buku-buku berbahasa Melayu.

"Dulu orang segan untuk pegang buku-buku Melayu. Sekarang tidak lagi," kata Encik Zaffri.

Menurut beliau, banyak buku berbahasa Melayu pada hari ini yang berkualiti dan memenuhi standard yang dikehendaki oleh pasaran, khususnya untuk dibariskan di rangkaian kedai buku besar seperti MPH.

GISB komited untuk menerbitkan buku-buku yang berkualiti bukan sahaja pada reka bentuk kulitnya yang menarik tetapi juga pada nilai isi (content value) buku-buku itu, termasuk novel-novel tarbiah/Islami yang semakin mendapat tempat di pasaran.

Pasaran yang sedang naik dengan kadar yang sangat memberangsangkan sekarang adalah untuk novel-novel remaja dan awal remaja/kanak-kanak. Di sini GISB melihat ruang yang terbuka luas untuk memperbanyak novel-novel tarbiah yang disasarkan kepada kanak-kanak dan remaja.

Bengkel Asas Penulisan Novel Tarbiah Remaja yang akan saya kendalikan pada 26 Mac ini adalah antara wadah untuk mengundang lebih ramai calon novelis berjiwa da'i yang mahu menghasilkan karya mendidik.

1 comment:

mkriza said...

Saya bersetuju dengan pendapat tuan. Buku-buku Melayu sekarang mula mendapat tempat. Oleh itu harus diperbanyakkan buku-buku Melayu yang berkualiti.