BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Thursday, July 21, 2011

Novelis Berjiwa Murabbi

Cikgu Khairi Tajudin antara novelis GISB yang baharu. Beliau mengajar di sebuah sekolah agama rakyat di utara tanah air. Beliau mengikuti bengkel asas penulisan novel remaja Islami yang saya kendalikan pada Mac lalu dengan membawa cita-cita yang membara untuk menghasilkan novel Islami.

Sewaktu bengkel, beliau duduk di barisan paling depan. Sebagai peserta, beliau memberi kerjasama yang sangat baik dalam menyiapkan latihan yang diberi dan membentangkannya apabila diminta berbuat demikian secara sukarela.

Selepas berakhir bengkel, beliau tidak membiarkan momentum semangat yang diperolehi surut begitu saja. Beliau terus menulis, bermula dengan menghantar proposal kepada Editor Perolehan (Novel) Sdr Amir Abd Hamid. Proposalnya dinilai dan surat tawaran die-melkan kepada beliau yang menyatakan persetujuan GISB untuk menerbitkan novelnya dan memberi tempoh tiga bulan kepada beliau untuk menyiapkan karyanya, sebuah novel tarbiah awal remaja.

Pengalaman menjadi jurulatih pasukan bola di sekolah tempat beliau mengajar membantu beliau menyelami dunia awal remaja dengan baik. Beliau menulis mengenai dunia yang dekat dengannya, seperti yang saya selalu pesankan dalam bengkel saya.

Alhamdulillah, tiga bulan selepas bengkel, novel sulung beliau diterbitkan oleh GISB. Bermakna, beliau dapat menyiapkan karyanya lebih awal daripada tarikh yang disasarkan. Maka lahirlah Tariq United - cerita mencuit hati mengenai semangat budak-budak sekolah agama rakyat untuk menjadi juara bola sepak.

Bagi seorang penulis baharu, menghasilkan karya sulung yang secantik itu adalah satu permulaan yang cukup baik. Mudah-mudahan Allah memberkati niat dan hasrat beliau seperti yang diluahkannya di dalam blog, "Mudah-mudahan, ia akan menjadi titik tolak kepada saya untuk terus berkarya dan yang lebih penting ... sebagai MURABBI."

4 comments:

Geng Buku Kreatif said...

Masya-Allah...masya-Allah...amin!

WZWY said...

Alhamdulillah. Semoga rakan-rakan lain juga bersemangat.

Zaid Akhtar said...

Tahniah.
:-)

ummu said...

assalamualaikum tuan
mashaALLAH, Alhamdulillah, tahniah kepada para penulis GISB.Teruskan usaha murni kalianmo