BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, October 21, 2008

Siapa Pembaca Peribadi Anda

Isteri saya Fauziah seorang surirumah sepenuh masa. Dia ada juga mengambil upah menjahit pakaian di rumah di celah-celah kesibukannya mengurus rumah tangga dan anak-anak. Hampir semua kawan-kawannya tahu perkara ini. Apa yang mereka tidak ketahui adalah tentang tugas tidak rasminya sebagai ‘pembaca peribadi’ saya.

Pembaca peribadi?

Sewaktu saya masih giat mengisi ruangan Fokus Utama untuk majalah ANIS, seringkali saya akan memberikan artikel yang saya telah siapkan kepada isteri saya untuk dibaca. Saya mahu dia menjadi pembaca pertama artikel tersebut.

Selepas dia selesai membacanya, dia selalunya akan memberikan maklum balas dan komen yang sangat membina. Maklum balas yang saya nanti-nantikan adalah kesan selepas dia membaca sesebuah artikel itu. Apa yang dia rasakan sebagai pembaca biasa, bukan sebagai editor.

Seingat saya, pernah beberapa kali saya merombak semula keseluruhan tulisan saya selepas mendengar maklum balas daripada isteri saya atau orang lain yang saya berikan tulisan saya untuk dibaca. Paling kurang, saya akan merombak intro, membuang bahagian tertentu atau membuat ubah suai serta tambahan di sana sini.

Saya rasa ada kelebihannya jika seseorang penulis mempunyai ‘pembaca peribadi’ yang dia boleh tanyakan pandangan tentang hasil-hasil tulisannya. ‘Pembaca peribadi’ ini adalah orang pertama yang akan membaca tulisan kita sebelum tulisan itu diserahkan kepada editor. Dengan cara ini, penulis dapat mengelakkan daripada sindrom cepat berpuas hati dengan hasil tulisannya tanpa memikirkan respons daripada pembaca. Penulis dapat mengenal pasti kesan atau impak tulisannya ke atas para pembaca kelak. Penulis akan sempat membuat ubah suai malah membuat rombakan jika perlu, sebelum tulisan itu diserahkan kepada editor.

Saya tidak begitu pasti dengan penulis lain, tetapi setahu saya Zabidi Mohamed adalah antara penulis yang akan memberikan manuskrip bukunya kepada orang lain untuk dibaca dan diberi komen sebelum manuskrip itu diserahkan kepada editor. Saya sendiri adalah antara beberapa orang rakan yang diberikan manuskrip salah sebuah bukunya untuk dibaca sebelum disunting.

Bagaimana dengan anda? Selalukah anda memberikan tulisan anda kepada orang tertentu selain daripada editor untuk dibaca? Apa pun, pastikan ‘pembaca peribadi’ anda itu dapat memberikan maklum balas yang kritis dan berterus-terang. Manakala anda sendiri bersedia mendengar dan menerimanya dengan hati terbuka serta bersedia pula untuk mengubah suai tulisan anda berdasarkan maklum balas yang mereka beri.

No comments: