BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, January 23, 2009

'Air Tangan' dalam Penulisan

‘Air tangan’ selalu dikaitkan dengan masakan ibu. Tetapi menurut sifu saya, ‘air tangan’ bukan hanya ada pada kerja memasak, bahkan dalam setiap jenis pekerjaan.

Apakah ‘air tangan’?

Sifu saya berbicara, “Ia adalah aliran kasih sayang dan kecintaan yang seharusnya mengalir dalam setiap pekerja, pemimpin, guru, imam, jurutera, doktor, jururawat sehingga seorang buruh kasar. Setiap individu Muslim, wajar bekerja kerana Allah untuk berkhidmat sesama manusia. Seorang yang paling kasihkan Allah, dialah yang paling kasihkan manusia dan orang seperti inilah yang paling tinggi kualiti kerjanya.“Falsafah di sebalik ‘air tangan’ inilah saya kira dapat merealisasikan dorongan Rasulullah SAW agar setiap kita memperelokkan kerja menerusi sabdanya: ‘Bahawasanya Allah SWT suka apabila seseorang dari kamu membuat sesuatu kerja, dia memperelokkan kerjanya.’”

Dalam penulisan, ‘air tangan’ juga berkait dengan idealisme penulis. Apa yang penulis ingin sampaikan lewat tulisannya. Dan ia bergantung pada sejauh mana penulis memahami dan menghayati teras kepada idealismenya. Jika dia membawa idealisme yang berteraskan Islam, sejauh mana dia memahami dan menghayati Islam itu.

Dalam tulisan-tulisannya akan dapat dirasakan ‘air tangan’ sang penulis. Kasih dan cintanya kepada Islam mengalir dalam tulisan itu.

Saya sebenarnya bukanlah orang yang layak untuk bercakap tentang kasih dan cinta kepada Islam, kepada Allah dan Rasul. Saya sekadar ingin berkongsi ilmunya, yang mudah-mudahan Allah nilai sebagai ibadah.

Setiap penulis yang membawa idealisme berteraskan Islam wajar memahami dan menghayati Islam dalam kehidupan. Biarlah kita menulis atas dasar iman dan Islam. Atas dasar mahu berkongsi kefahaman dan penghayatan itu.

Sama ada kita menulis artikel, cerpen, skrip drama, skrip filem, buku atau novel, biarlah kita tumpahkan kefahaman dan penghayatan Islam kita di situ. Biarlah ia jadi wadah kita merayu redha Allah dengan menyampaikan kebaikan dari Allah dan Nabi-Nya. Jika kita dapat menyampaikan hanya satu ayat pun, mudah-mudahan nilai satu ayat itu besar di sisi Allah.

Sebagai editor buku dan novel Islami, saya kian banyak disuakan dengan ‘air tangan’ dari penulis-penulis yang mempunyai kefahaman dan penghayatan Islam yang baik. Kefahaman dan penghayatan itu dapat dilihat dan dirasa (kerana setiap orang membaca bukan hanya dengan akal tapi juga dengan perasaan).

Alhamdulillah, saya bersyukur dan terharu kerana Allah mempertemukan saya dengan penulis-penulis ini. Mereka bukanlah nama-nama besar dalam dunia penulisan. Mereka adalah bakat-bakat muda, bakat-bakat baru yang kebanyakannya baru hendak melahirkan karya sulung.

Berkat idealisme yang jelas, dan mudah-mudahan atas dorongan niat yang ikhlas, bakat-bakat baru ini dapat mengalirkan ‘air tangan’ mereka pada tulisan-tulisan yang sedap dibaca. Tulisan yang membawa pembaca kepada Tuhan dengan gaya olahan yang menyejukkan hati dan menyentuh perasaan.

No comments: