BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, January 13, 2009

Melakar Macam Kartunis

Sewaktu masih menuntut di Universiti Malaya, saya berkenalan dengan kartunis Kerengge. Waktu itu saya sering mengikut seorang kawan bertandang ke studio majalah Gila-gila. Saya bertanya kepada Kerengge (nama sebenarnya Mohamad Hanafiah Ibrahim - saya terputus hubungan dengannya sejak tamat pengajian di UM) serba sedikit tentang teknik dia melukis kartun. Saya tengok dia membuat lakaran kartunnya menggunakan pensel, kemudian menghitamkannya dengan pen. Lakaran dengan pensel itu dipanggil pencilling.

Apabila terlibat dengan kerja editorial majalah kartun berunsur Islam satu ketika dulu, saya sering ke meja kartunis Don, Long, AZ dan Abe. Tidak terkecuali Hj. Bad, kartunis, perekabentuk dan juga kolumnis yang mengetuai Jabatan Rekabentuk Galeri Ilmu sekarang (adik-adik pembaca majalah Asuh mengenalinya sebagai Pak Cik Bad).

Teknik para kartunis itu melukis kartun adalah sama iaitu dengan melakar menggunakan pensel, selepas itu menghitamkannya dengan pen atau berus.

Melakar. Inilah juga teknik yang digunakan oleh penulis-penulis profesional apabila memulakan kerja menulis. Mereka biasanya melakar isi atau idea terlebih dahulu, kemudian barulah mula menulis. Saya mula belajar melakar isi ini daripada sifu penulisan saya, Saudara Pahrol Mohd Juoi, menggunakan teknik peta minda.

Untuk tulisan mudah-mudah, seperti menulis entri untuk blog ini, biasanya saya hanya melakar isi di dalam buku nota bersaiz poket yang saya akan bawa ke mana-mana. Untuk tulisan yang lebih berat, saya akan melakarkan peta minda.

Melakar isi untuk tulisan adalah seperti kita menulis senarai barang untuk dibeli. Senarai barang memudahkan kita memilih barang yang kita mahu dan mengelakkan kita lupa tentang satu-satu barang.

Melakar isi untuk tulisan memudahkan kita memuatkan isi-isi itu dan mengelakkan kita lupa satu-satu isi. Apabila kita melakar, kita sekaligus memfokus. Apabila kita memfokus, biasanya idea akan datang.

No comments: