BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Saturday, October 25, 2008

Mencuba Menjadi 'Funny Writer'

Sebagai penulis, kadang-kadang kita dicabar menulis dalam bidang yang kita tidak biasa tulis. Satu ketika dulu saya ditawarkan peluang menulis skrip untuk sitkom (situation comedy atau komedi situasi). Ia merupakan siri sitkom yang baru hendak ditayangkan di tv.

Bolehkah saya menulis untuk sitkom?

Saya beritahu rakan penulis yang menawarkan peluang itu melalui syarikatnya, “Saya tidak ada pengalaman menulis sitkom. Saya bukannya ada bakat melawak.”

Rakan itu telah meyakinkan saya, “Awak tidak perlu menjadi ‘funny person’ untuk menjadi ‘funny writer’. Saya akan berikan bahan-bahan panduan dan contoh skrip, nanti awak boleh study.”

Saya berkata pada diri saya, apa salahnya saya mencuba. Lagipun, melalui sitkom ini, penulis skrip diberi ruang untuk menyelitkan nilai-nilai didikan berunsur Islam.

Beberapa hari kemudian saya berkunjung ke pejabat rakan saya itu di Bandar Baru Sg. Buloh. Rakan saya memberikan fail lipat yang mengandungi bahan-bahan rujukan berupa panduan dan tip untuk penulisan skrip sitkom.

Di dalam fail itu juga ada beberapa contoh skrip sitkom karya rakan saya itu dan contoh sinopsisnya. Di pejabatnya juga saya dipertontonkan dengan pilot project siri sitkom yang akan ditayangkan di RTM itu. Menarik. Ada nilai Islam yang berjaya diselitkan di situ dalam ‘dos’ yang wajar, di samping unsur humor yang bersahaja.

Balik ke rumah, saya baca bahan-bahan panduan dan contoh skrip yang diberikan. Saya membuat sedikit ‘homework’ sebelum benar-benar bersedia untuk menjadi ‘funny writer’.

Selain itu, saya juga mengkaji perwatakan setiap watak yang muncul di dalam sitkom berkenaan. Tidaklah susah kerana profil setiap watak sudah pun tersedia.

Sitkom itu mengisahkan kehidupan seorang bapa tunggal (lakonan Mustafa Kamal) yang membesarkan tiga orang anak, salah seorang daripadanya lakonan Cut Mutia. Mereka mempunyai seorang pembantu rumah. Rumah mereka juga sering didatangi seorang pemuda warga asing yang bekerja di sebuah kedai runcit berhampiran.

Dalam panel skrip sitkom itu ada beberapa orang penulis lain, termasuk Sha Hanim Ramli (panggilan mesranya Om) yang telah menghasilkan banyak skrip drama bersiri dan telemovie untuk pelbagai saluran tv.

Sebelum skrip ditulis, setiap penulis dalam panel skrip itu diminta mengajukan sinopsis. Hanya setelah sinopsis diluluskan barulah penulis diminta menyiapkan skripnya.

Skrip sitkom mempunya struktur cerita yang mudah. Dalam setiap episod, cerita dimulakan dengan ‘teaser’ atau pembuka tirai yang memaparkan munculnya satu-satu masalah. Selepas itu cerita diikuti dengan situasi bagaimana watak-watak berdepan dengan masalah yang muncul dan cuba mengatasinya.

Cara watak-watak itu mendepani masalah berkenaan malah menjadikan keadaan bertambah buruk. Ibarat tikus membaiki labu. Di sinilah unsur-unsur humor banyak diselitkan. Semakin banyak pendekatan salah yang dilakukan oleh watak-watak dalam mendepani masalah yang muncul, semakin terbuka ruang untuk diselitkan unsur humor.

Di hujung cerita, akhirnya masalah dapat juga diselesaikan atau diungkai. Cerita berakhir dengan keadaan kembali normal.

Ini formula dalam mencetuskan unsur humor dalam sitkom.

Satu lagi formula sitkom adalah, setiap episod mengandungi dua cerita yang berjalan serentak. Ada Cerita A, ada Cerita B. Dengan kata lain, ada cerita utama dan ada cerita sampingan. Plot dan sub-plot.

Begitulah formula cerita bagi sitkom. Jikalau penulis sudah arif dengan formula mudah ini, hanya kreativiti saja yang diperlukan untuk menggarap skrip sitkom yang baik. Ada unsur humor yang bersahaja, aksi lawaknya tidak berlebih-lebihan (mungkin sekadar membuat penonton tersenyum-senyum, bukannya ketawa terbahak-bahak), tidak ada kata-kata kotor dan dapat pula diselitkan nilai Islam.


1 comment:

Anonymous said...

hehe....ada juga nama saya yg tuan selitkan. Terima kasih. Apapun, novel tetap akan disiapkan. hehe - Omm