BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Saturday, January 17, 2009

Meriahkan Tiga Bab Awal

Apabila menulis artikel atau cerpen, penulis perlu melebihkan 'gincu' pada tiga paragraf awalnya selain menghias judul, sub judul dan petikan isi. Tiga paragraf awal itu mesti dapat memancing pembaca.

Apabila menulis buku atau novel, daya penarik itu terletak pada tiga bab awal. Mengikut satu kajian, jika tiga bab awal itu dapat menarik minat, pembaca mudah diajak dan 'dipujuk' untuk membaca bab-bab seterusnya. Dengan membaca tiga bab awal itu, pembaca akan membuat tanggapan awal (first impression) tentang buku yang berada di tangannya. Jika tanggapan awal itu menyenangkannya, dia akan terus memegang buku itu. Jika tidak, berkemungkinan besar dia akan meletakkan semula buku itu.

Oleh itu, penulis harus menggunakan seluruh kreativitinya untuk menjadikan tiga bab awal buku atau novelnya sedap dibaca. Apabila menulis novel, tiga bab awal harus cepat sampai kepada cerita. Kurangkan deskripsi latar tempat dan suasana, lebihkan dialog, aksi dan deskripsi watak. Deskripsi latar memperlahankan pergerakan cerita, manakala dialog dan aksi memberi kesan sebaliknya.

Tiga bab awal bagi buku atau novel umpama rona wajah seseorang. Orang lain mudah tertarik jika pada wajah itu ada senyum, ada pandangan kasih dan tutur kata yang baik yang keluar dari bibir. Oleh itu, wajah cantik saja tidak cukup kuat untuk membuat orang tertarik. Begitu juga bagi buku atau novel, judul dan kulit yang cantik saja tidak cukup kuat untuk menarik minat pembaca. Tiga bab awal harus memberi impak yang sama kuat dengan judul dan rupa kulit.

1 comment:

Hilal Asyraf said...

Assalamu'alaikum encik zakaria...

alhamdulillah, tips yang baik untuk penulis baru seperti saya...

insyaALLAH saya akan perbaiki lagi tiga bab awal VT...

terima kasih atas perkongsian...

kini VT telah masuk bab yang keempat...