BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Saturday, May 16, 2009

‘Bidan’ Di Belakang Kelahiran Karya

Hampir setiap minggu ada manuskrip buku atau novel baru yang diterima, selepas editor perolehan meluluskan sinopsisnya. Ada juga manuskrip yang sampai ke meja editor tanpa didahului dengan sinopsis, malah tanpa salam perkenalan. Senario ini mula berlaku di Jabatan Buku GISB sejak kebelakangan ini.

Untuk menangani manuskrip yang masuk, editor perolehan memerlukan regu kerja yang terdiri daripada penyunting. Beberapa orang penyunting ini adalah tenaga kerja sambilan. Pagi ini, seperti yang dirancang, saya dan rakan editor bertemu dengan mereka. Pengurus Jabatan Buku Encik Wan Azmin turut hadir dalam majlis taklimat untuk penyunting itu.

Di GISB, penyunting atau editor teks ini adalah regu kerja dalam melahirkan wadah Islam yang berkesan dan berkualiti. Wadah Islam yang berkesan adalah yang dapat berkomunikasi (communicate) kepada pembaca dengan jelas dan sampai maksud. Yang dimaksudkan dengan wadah berkualiti pula adalah yang terbaik isinya, terbaik gaya penyampaiannya sebagai hasil seni dan kemahiran, terbaik penggunaan bahasanya dan terbaik penampilannya (pakej kulit dan rupa bentuknya).

Sebahagian daripada tanggungjawab melahirkan wadah Islam yang berkesan dan berkualiti ini terletak di tangan penyunting. Sebagai regu kerja di GISB, penyunting adalah tenaga belakang tabir. Sifu saya menyifatkan penyunting ini seperti bidan yang menyambut kelahiran bayi. Apabila lahir saja bayi yang comel dengan tangisannya yang disambut senyum ria dan hati berbunga, bidan mengundur membersihkan diri. Kegembiraan menyambut cahaya mata menyebabkan tidak ada siapa yang peduli lagi pada si bidan. Begitulah halnya dengan penyunting, dia hanya mampu tersenyum puas di belakang tabir selepas membidani kelahiran sebuah buku.

Di sisi penulis, penyunting ini membawa pelbagai watak. Dia ialah kanselor yang boleh diharapkan untuk membantu penulis dengan memberikan idea dan saranan. Dia juga seorang pembaca aktif, orang yang agresif memberi komen, kritikan, cadangan, malah ‘gatal tangan’ untuk membaiki dan mengemaskan hasil tulisan penulis. Dia juga bertindak sebagai pemudah cara yang membantu memudahkan penulis menyampaikan isi tulisan.

Di satu sisi lain, penyunting juga ialah doktor bahasa yang memberi khidmat bahasa kepada penulis, dan dia juga pakar bedah yang dipercayai untuk membedah hasil tulisan penulis.


No comments: