BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Friday, April 10, 2009

Perlunya Sifat Berlapang Dada Bagi Seorang Editor

Pagi itu saya berkongsi sedikit tip penyuntingan dengan beberapa orang editor dan penulis GISB. Selepas menyentuh tentang kenapa perlunya seorang editor teks atau penyunting, saya menekankan tentang sifat-sifat yang perlu ada pada seorang penyunting. Salah satu daripadanya adalah sifat berlapang dada.

Sifat berlapang dada ini sangat perlu kerana penyunting akan berdepan dengan pelbagai ‘kelemahan’ penulis dan hasil tulisannya. Jika dia tidak ada sifat berlapang dada, dia mungkin akan cepat kecewa apabila membaca hasil tulisan yang dilihat mempunyai ‘banyak’ kelemahan. Nanti dia jadi lupa pada kekuatan sesebuah tulisan itu.

Ya, apabila melihat sedikit bahagian yang ada kelemahan, kita akan terlupa pada banyak lagi bahagian yang mempunyai kekuatan.

Apabila tidak ada sifat berlapang dada juga, penyunting tidak boleh menerima kelemahan penulis dan hasil tulisannya. Malah, penyunting akan cenderung untuk ‘menjaja’ kelemahan penulis ini. Dengan kata lain, mendedahkan aib penulis.

Editor atau penyunting memang banyak menyimpan rahsia kelemahan penulis. Misalnya, kelemahan tatabahasa, kelemahan menulis intro, kelemahan menutup tulisan dan sebagainya. Penulis A, begini kelemahannya. Penulis B, begini pula kelemahannya. Tetapi penyunting harus menjaga aib penulis, seperti seorang doktor menjaga aib pesakitnya.

Sifat berlapang dada juga perlu supaya penyunting dapat menjaga sensitiviti penulis apabila hendak membuat perubahan atau memotong bahagian tertentu karya penulis, selagi tidak melibatkan kesalahan besar. Walaupun penyunting mempunyai hak kebebasan untuk memperlakukan apa saja pada tulisan, demi menjaga maslahat pembaca dan memelihara imej syarikat penerbitan yang diwakilinya, dia harus juga berusaha menjaga sensitiviti penulis.

Pengalaman saya menyunting tulisan ramai penulis, saya belum menemui penulis yang tidak puas hati dengan hasil suntingan yang dibuat pada tulisannya. Sekurang-kurangnya, belum ada yang menyuarakan rasa tidak puas hati itu.

Kadang-kadang sesebuah tulisan perlu menjalani ‘major operation’ supaya lebih cantik dan lebih kuat. Misalnya, perlu digugurkan bahagian tertentu yang tidak relevan. Seorang novelis memberitahu saya, satu bab novelnya digugurkan oleh editor kerana didapati tidak relevan dengan keseluruhan cerita. Dia setuju bab itu digugurkan.

Biar apa pun, penyunting perlu bertindak seperti seorang doktor yang merawat dan membuat pembedahan untuk menyelamatkan pesakit. Apabila perlu melakukan ‘major operation’, kadang-kadang dia perlu mendapatkan ‘tandatangan’ penulis iaitu memaklumkannya kepada penulis supaya penulis redha dengan ‘major operation’ yang akan dibuat. Supaya apabila pembedahan selesai dijalankan, penulis akan berterima kasih kepada penyunting, bukan sebaliknya.

Ada sebuah novel yang saya potong hingga berhalaman-halaman. Bahagian yang saya potong itu adalah bahagian yang, setelah saya timbang-timbang, boleh digugurkan tanpa mencacatkan jalan cerita atau mengubah cerita asal. Bahagian itu juga tidak berfungsi membantu pembaca untuk mengenal watak dengan lebih dekat. Saya menimbang-nimbang, jika bahagian-bahagian itu saya gugurkan, novel itu akan menjadi lebih padat dan mantap.

Bagaimanapun, sebelum memotongnya, saya memaklumkan hal itu terlebih dahulu kepada penulis dan dia bersetuju. Saya juga memastikan ‘major operation’ itu tidak menjejaskan kekuatan novel itu. Tidak menyebabkan karya itu ‘tempang’ atau ‘cacat’. Alhamdulillah, apabila manuskrip yang telah di’bedah’ itu saya emelkan kepada penulisnya, dia sangat berterima kasih.
Penting bagi penyunting untuk menghormati hak integriti penulis, iaitu hak penulis untuk mengekalkan karyanya dalam bentuk dan gaya asalnya walaupun setelah dibedah di sana sini.

Penyunting harus cuba berkongsi hasrat yang sama dengan penulis. Dia meletakkan dirinya sebagai ‘sparring partner’ untuk membantu penulis menyampaikan apa yang hendak disampaikannya. Mungkin kerana berpegang pada prinsip ini, saya dapat mengekalkan hubungan baik dengan para penulis yang tulisan-tulisan mereka pernah saya sunting.

No comments: