BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, November 4, 2008

Blog dan Bahasa Standard

Apabila mempunyai masa terluang, saya gemar juga merayau dan singgah di blog-blog. Sewaktu singgah di mana-mana blog, saya biasanya akan memerhatikan dua perkara iaitu isi dan bahasa yang digunakan.

Banyak blog yang diisi dengan tulisan-tulisan yang kemas dan berisi. Bukan saja nilai isinya baik, malah bahasa yang digunakan juga kemas dan terjaga. Blog-blog yang baik ini menggunakan bahasa persuratan yang standard. Sekiranya pemilik blog itu hendak membukukan tulisannya satu hari nanti, ia akan menjadi mudah. Tidak banyak ubah suai yang perlu dibuat kerana tulisan-tulisan itu mempunyai kualiti ‘sedia terbit’.

Oleh itu saya sangat bersetuju dengan kata-kata Ustaz Hasrizal Abdul Jamil di dalam blognya, saifulislam.com, bahawa setiap penulis blog harus menanam cita-cita untuk membukukan tulisan-tulisannya.

Kata beliau, “Setiap yang menulis di blog, harus menanam cita-cita ini. Asas utamanya ialah terus mengasah isi, namun disampaikan dengan bahasa yang baik. Sebuah tulisan yang dijaga bahasanya, akan kekal segar di sepanjang zaman.”

Blog memang wadah yang sesuai untuk membiasakan diri menulis. Tetapi penulis yang mahu mengasah kemahiran menulis melalui blog mestilah sedar satu perkara. Dia mestilah membiasakan menulis dengan bahasa yang baik.

Ada juga blog yang mempunyai nilai isi (content value) yang tinggi dan bahasa yang baik tetapi masih agak lemah dalam aspek ejaan dan tanda bacaan. Penulisnya seperti tidak melakukan ‘self editing’ kepada tulisannya sebelum tulisan itu di’posting’ ke blognya. Memang ini satu kelemahan yang ketara di mata orang yang prihatin akan aspek bahasa, tetapi kelemahan ejaan dan tanda bacaan itu masih boleh dianggap kecil.

Kelemahan yang lebih besar adalah kelemahan tatabahasa, khususnya susunan ayat yang tidak kemas dan tidak betul. Gaya olahan ayat-ayatnya terlalu terikut-ikut dengan bahasa percakapan hingga mendekati bahasa pasar. Kelemahan begini menjejaskan nilai ‘kesegaran’ tulisan-tulisan itu.

Hanya apabila penulis menulis menggunakan bahasa standard atau bahasa sekolah, barulah tulisannya akan sedap dibaca dan mampu kekal segar sepanjang zaman.

No comments: