BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Tuesday, November 18, 2008

Menghadapi Sesi Interviu (1)

Satu pagi saya berada di ibu pejabat Lembaga Tabung Haji untuk satu sesi interviu majalah Anis. Sementara menunggu orang yang saya hendak interviu itu datang, saya mundar-mandir di ruang legar pejabat di tingkat 11 itu. Tidak lama kemudian, sepasang suami isteri separuh umur keluar dari lif dan bertanya kepada saya mengenai seseorang yang mereka hendak temui. Si suami memakai kopiah manakala isterinya bertudung labuh.

“Minta maaf, saya pun tidak biasa di sini,” kata saya kepada pasangan tersebut. Saya lalu mengunjuk ke arah pejabat di mana mereka boleh berurusan.

Pihak Tabung Haji yang mengaturkan interviu sudah menyediakan sebuah bilik mesyuarat untuk sesi itu. Tidak lama kemudian pegawai Tabung Haji memberitahu saya, orang berkenaan akan tiba sebentar lagi. Namanya Ustazah Maznah Daud. Beliau menggantikan seseorang lain yang tidak dapat hadir kerana ada urusan penting di tempat lain.
Seorang wanita muncul di muka pintu bilik mesyuarat. Dia adalah wanita bertudung labuh yang keluar dari lif sebentar tadi bersama suaminya. Pegawai Tabung Haji memaklumkan, dialah Ustazah Maznah Daud. Saya jadi malu sendiri kerana tidak mengenalinya. Syukurlah, walaupun juru interviu dan orang yang hendak diinterviu tidak saling kenal-mengenali, interviu itu berlangsung dengan lancar.

Kes seperti ini jarang saya hadapi. Selalunya saya akan membuat sedikit ‘homework’ untuk mengetahui latar belakang orang yang hendak saya interviu. Dalam disiplin kewartawanan, memang begitu sepatutnya. Wartawan mesti kenal siapa tokoh yang hendak diinterviu, kecuali apabila menemubual ‘layman’ atau orang awam. Perlu ambil tahu sikit sebanyak latar belakang orang berkenaan dan bidang yang dia tahu, minat atau mahir.

Untuk mencungkil kisah keluarga misalnya, wartawan harus mendapatkan latar belakang keluarga respondan. Sekarang mudah untuk mencari semua fakta atau maklumat dengan menggunakan internet.

Kita perlu mengetahui latar belakang orang yang hendak diinterviu supaya kita tidak perlu menanyakan soalan-soalan remeh yang kita boleh dapatkan jawapannya melalui sumber lain termasuk internet. Seperkara lagi, kita akan lebih seronok berjumpa dengan orang itu dan dia juga seronok berbual dengan kita apabila dia tahu yang kita sudah kenal dia secara dekat.

Pada satu ketika saya menemubual seorang tokoh korporat untuk mencungkil kisah beliau menerokai dunia bisnes. Sebelum itu saya sudah mendapatkan maklumat mengenai beliau melalui internet. Tokoh ini agak terkejut apabila saya menyebut nama anak-anaknya dan tahu beberapa perkara mengenai dirinya – asal dari mana, dulu belajar di mana, anaknya berapa orang, dan sebagainya.

Dengan mengetahui sedikit latar belakang tokoh berkenaan, ruang bersilaturrahim lebih terbuka. Dia lebih mudah bercerita atau meluahkan pandangan.

Bagaimanapun, dalam kes awal tadi di mana wartawan tidak tahu langsung atau tidak berapa tahu latar belakang respondan, perlulah ada sedikit takruf melalui sembang ringan supaya ada suasana mesra. Break the ice. Dia kenal kita dan kita kenal dia. Waktu sembang ringan itu juga kita dapat mengenal pasti minat atau kecenderungannya.

Daripada sekadar pertemuan biasa, wartawan boleh menjadikan sesi interviu sebagai perkongsian pengalaman dan pandangan untuk manfaat diri dan pembaca.

No comments: