BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Thursday, November 20, 2008

Menghadapi Sesi Interviu (3)

Apabila saya membuat temujanji untuk menemubual seseorang tokoh untuk siaran majalah Anis, soalan-soalan yang disediakan biasanya difokuskan untuk mencungkil pandangan tokoh tersebut mengenai satu-satu isu atau topik. Isu atau topik itu pula sudah dibincangkan dalam sesi ramas otak (brainstorming) bersama editor dan ketua pengarang. Biasanya interviu dirancang adalah untuk menguatkan atau menyokong artikel utama yang membicarakan topik pilihan tersebut.

Apa yang hendak dicungkil daripada tokoh itu mestilah menjurus kepada skop yang berbeza daripada apa yang sudah disentuh di dalam artikel utama. Topiknya sama tapi daripada skop atau ‘angle’ berbeza. Atau membicarakan lebih mendalam satu-satu perkara yang sudah disentuh di dalam artikel utama tadi.

Oleh kerana fokusnya pada satu topik perbincangan, saya biasanya sudah membuat sedikit penyelidikan mengenai topik itu. Dengan cara ini, saya bolehlah menjadi regu berbincang dengan tokoh yang hendak ditemubual, bukan sekadar menjadi tukang soal. Saya juga tidak akan terikat dengan soalan-soalan yang sudah dirangkakan, sebaliknya lebih bebas mencipta soalan-soalan spontan. Walaupun namanya spontan, ia tidak lari daripada skop perbincangan. Saya perlu memandu responden kepada topik asal jika perbincangan agak sudah melencong.

Apabila mula menemubual responden, wartawan perlu mahir dalam mencatat perkara-perkara yang relevan dengan topik. Kemahiran mencatat ini akan mempengaruhi penulisan artikel hasil interviu itu nanti.

Pertama sekali yang perlu dicatat adalah nama penuh (dengan ejaan yang betul) dan jawatan orang yang kita interviu. Maklumat itu elok dicatat dahulu. Minta responden pastikan ejaan nama dan jawatan dia betul. Minta ‘call card’ dia (jika ada). Selalunya apabila saya menemubual seseorang untuk ruangan berbentuk profil keluarga, saya akan meminta salah seorang ahli keluarga itu menulis nama ahli-ahli keluarganya satu persatu, lengkap dengan umur.

Seterusnya, apabila kita sudah menghadam betul apa yang kita mahu cungkil daripada responden, kita sebenarnya boleh membayang-bayangkan rangka kasar artikel sewaktu sesi interviu berlangsung. Paling kurang, sambil mendengar dan mencatat input-input daripada responden, kita boleh mengenal pasti perkara yang kita boleh angkat sebagai intro artikel.

Untuk itu, kita boleh cuba membina kemahiran mencatat supaya catatan kita jelas dan tersusun. Kita harus mampu menimbang-nimbang, apa yang perlu dicatat dan apa yang tidak perlu.

Perkara-perkara yang perlu dicatat adalah yang menjurus kepada topik. Perkara yang tidak menjurus kepada topik yang dibincangkan, kita tinggalkan saja. Jika perkara yang tidak relevan dengan topik itu ternyata bermanfaat, ambillah manfaat itu untuk diri sendiri atau dikongsi dengan orang yang dekat dengan kita, bukan dengan pembaca. Untuk pembaca, kita hanya kongsikan apa yang relevan dengan topik saja.

Kadang-kadang sambil mencatat, kita juga sudah boleh mengenal pasti ungkapan menarik yang kita boleh petik sebagai cakap ajuk. Saya biasanya akan buat siap-siap tanda petikan “….” pada ungkapan yang menarik itu. Ini memudahkan saya apabila menulis artikel nanti.

Ketika mencatat input-input daripada responden yang membincangkan topik yang agak panjang lebar, saya mempunyai cara saya sendiri untuk menjadikan catatan saya lebih tersusun. Saya biasanya menggunakan halaman sebelah saja untuk mencatat (halaman sebelah kanan atau kiri buku nota). Saya biarkan kosong sebelah halaman buku nota saya. Tujuannya supaya kalau ada fakta atau input yang ada kesinambungan dengan ‘point’ yang telah disebut sebelumnya, saya boleh masukkan saja input itu ke halaman kosong di sebelah ‘point’ awal tadi.

Cara ini memudahkan saya untuk merujuk pada ‘point’ itu waktu membuat artikel nanti. Bagaimanapun, saya tidak menyarankan semua orang mengikut cara ini kerana lain orang, lain caranya. Yang penting, catatan biar jelas dan tersusun. Yang paling penting lagi, kita tahu apa yang kita tulis.

Ya, kita hendaklah mencatat apa yang kita faham saja. Sekiranya responden menerangkan sesuatu yang kita kurang faham, kita tidak harus segan untuk meminta penjelasan lanjut. Kita harus mendapatkan penjelasan ‘on the spot’, selesai waktu itu juga. Tidak wajar kita berasa bodoh untuk bertanya lanjut dan tidak perlu menunggu sudah balik ke pejabat baru hendak memikir-mikirkan perkara yang kita tidak faham itu. Apabila tidak jelas atau ragu-ragu waktu mencatat, kita akan membawa keraguan itu waktu menulis artikel nanti. Ini mengganggu proses menulis.

Dalam menerima input daripada responden, wartawan tidak harus menerima bulat-bulat tetapi mesti kritis dan peka. Kritis terhadap maklumat yang mungkin tidak tepat, atau fakta yang mungkin silap. Misalnya kalau seorang tokoh agama menyebut satu hadis yang setahu kita ia hanya kata-kata hukamak, kita boleh menanyakan balik untuk meminta kepastian. Begitu juga fakta tentang tarikh dan sebagainya. Yang namanya manusia memang kadang-kadang buat silap. Kita harus meminta kepastian, jangan hanya mencatat begitu saja.

Di hujung interviu, jangan lupa berpesan kepada responden bahawa kita mungkin akan menghubungi beliau semula kalau memerlukan input tambahan. Pastikan kita menyimpan nombor telefonnya. Tanyakan juga waktu bila beliau biasanya ‘available’ untuk dihubungi.

Sebahagian tugas sudah pun selesai dengan selesainya catatan pada sesi interviu, kita hanya tinggal menyempurnakan sebahagiannya lagi apabila pulang ke pejabat atau ke rumah. Tidak kurang penting adalah memelihara silaturrahim yang berterusan dengan responden. Terus berhubung dengannya dari semasa ke semasa walaupun sekadar melalui sms ucapan selamat hari raya misalnya.

No comments: