BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Wednesday, November 19, 2008

Menghadapi Sesi Interviu (2)

Sewaktu bersama majalah Anis, saya banyak menemubual tokoh agama, pakar motivasi atau pensyarah universiti. Doa saya hingga kini, mudah-mudahan saya mendapat tempias daripada ilmu dan hikmah yang mereka kongsi dalam setiap sesi interviu itu. Ilmu dan hikmah itu sudah saya kongsi dengan para pembaca majalah Anis dalam setiap bulan keluarannya sejak sekian lama. Rugilah saya jika saya sendiri tidak dapat menjadikannya sebagai panduan hidup.

Selalunya apabila hendak keluar dari pejabat untuk sesi interviu, saya akan mencatat perkara-perkara yang saya akan tanyakan di atas sekeping kad bersaiz poket. Kad itu mudah dimasukkan ke poket baju. Tetapi sebelum itu, saya biasanya sudah hadam dulu soalan-soalan itu dalam kepala.
Sudah menjadi amalan biasa seorang wartawan, dia akan menyediakan soalan-soalan kasar. Amalan kami di majalah Anis, sidang editor akan mengadakan sesi ramas otak (brainstorming) untuk mendapatkan halatuju ruangan utama iaitu ruangan yang memaparkan isu tumpuan untuk satu-satu keluaran. Dari situ baru dirangka soalan-soalan untuk ditanyakan kepada responden yang dipilih. Sudah tentu perlu dicari sedikit maklumat mengenai calon responden supaya soalan yang akan diajukan itu sesuai dengan latar belakangnya, minatnya dan bidang yang dia arif.

Pertama sekali, kita harus mulakan soalan yang sekira-kira seronok untuk dijawab oleh responden itu, sesuai dengan apa yang dia minat atau tahu. Soalan-soalan itu boleh dirangka mengikut urutan walaupun waktu menyoalnya nanti tidak perlu terikat dengan urutan itu. Elakkan soalan bertindih – misalnya dua soalan hampir serupa yang membuat responden terpaksa mengulang perkara yang sama.
Daripada pengalaman saya, sering juga kita menyoal perkara yang kita sendiri sudah boleh mengagak bentuk jawapannya. Kita menyoal hanya untuk mendapatkan kupasan perkara itu daripada orang yang ada autoriti untuk bercakap mengenainya. Atau kita memerlukan input-input tambahan untuk menguatkan input yang kita ada.
Dalam keadaan ini, wartawan harus tahu tentang perkara yang ditanyakan. Kita harus mewakili rasa ingin tahu pembaca. Tanyakan pada diri, “Apa agak-agak yang pembaca hendak tahu atau perlu tahu yang saya boleh cungkil daripada tokoh ini?”
Siapa yang biasa menonton rancangan forum di tv yang dikendalikan oleh tokoh-tokoh agama seperti Ustaz Ahmad Shukri Yusof dan Ustaz Fauzi Mustaffa akan faham maksud saya. Mereka selaku moderator rancangan itu, arif ilmu agama. Selalunya mereka mengajukan soalan-soalan yang mewakili rasa ingin tahu penonton. Mereka menanyakannya bagi pihak penonton walaupun mereka sendiri mungkin arif akan jawapannya.
Menghadam soalan yang sudah dirangka di atas kertas ada kelebihannya. Kita tidak akan sibuk menengok kertas sewaktu sesi interviu berlangsung kerana soalan-soalan itu sudah ada dalam kepala. Kita juga tidak akan terikat dengan soalan yang kita rangka, atau terikat dengan urutan soalan. Soalan itu cuma sebagai panduan.

Sewaktu Interviu Berlangsung
Bukan semua orang boleh bercerita habis. Pakar motivasi yang banyak pandangan bernas sekalipun, perlu dibantu untuk mengeluarkan apa yang dia ada. Kerja wartawan adalah mencungkilnya atau merangsang responden itu meluahkannya.
Sesetengah responden hanya perlu diterangkan secara sepintas lalu apa kita mahukan daripada dia dan selepas itu dia akan terus bercakap atau bercerita secara tersusun. Tetapi tidak semua orang begini. Kebanyakan orang perlu dicungkil untuk merangsang dia bercerita atau meluahkan pandangan.
Ketika saya kongsikan perkara ini dengan perunding motivasi, Dr. Robiah K.Hamzah, dia mengiyakannya. Katanya, “Kalau duduk memikir sorang-sorang, susah nak keluar. Kalau dirangsang, baru keluar.” Beliau yang sudah ada pengalaman menulis banyak buku dan bercakap dalam banyak program motivasi, masih merasakan lebih mudah untuk melontarkan input-input apabila dirangsang atau dicungkil.

Meniti Atas Jawapan
Selalunya, pada jawapan responden sudah ada ‘clue’ untuk soalan seterusnya. Kita hanya perlu ‘meniti’ atas jawapannya. Kebolehan meniti atas jawapan ini penting supaya wartawan tidak terlalu terikat dengan soalan atas kertas. Yang lebih penting, kita dapat menghalakan interviu kepada perkara-perkara yang relevan dengan tajuk. Tidak banyak menyimpang kepada perkara lain.
Sebab itu, kita harus ‘masak’ dengan perkara yang kita hendak tanyakan. Ini memudahkan kita untuk respons atas jawapan responden dengan soalan susulan yang lain.
Sering juga berlaku, soalan berikut yang kita rangka atas kertas sudah pun terjawab waktu seseorang responden itu menjawab soalan sebelumnya. Jadi, kita hanya bersedia dengan soalan susulan dengan cara meniti atas jawapan responden. Saya biasa mengalami perkara ini, lebih-lebih apabila menemubual tokoh yang mempunyai gagasan fikiran yang mantap.

(Dalam entri selepas ini, saya akan berkongsi tentang kemahiran mencatat sewaktu sesi interviu, insya-Allah. Ya, wartawan perlu juga ada kebolehan mencatat dengan cara yang akan memudahkannya menulis artikel hasil daripada interviu itu.)

No comments: