BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Monday, November 17, 2008

Komitmen Penulis Untuk ‘Menjual’ Diri Sendiri

Tengah hari ini Saudara Zabidi Mohamed menjamu rakan-rakan di Galeri Ilmu Sdn Bhd makan sate dan bihun goreng. Beliau bersama isterinya dan anak-anak datang menghantar juadah istimewa itu ke pejabat Galeri Ilmu di Kota Damansara sebagai tanda kesyukuran selepas memenangi Anugerah Media Islam Negara (AMIN) untuk skrip terbaik bagi telemovie Mencari Nur Khadijah. Zabidi adalah penulis skripnya manakala Anugerah Media Network (syarikat bersekutu Galeri Ilmu) adalah penerbitnya.

Selepas makan, saya dan rakan-rakan sempat bersembang-sembang tentang penulisan dengan Sdr Zabidi.

Bekas majistret ini menceritakan pengalamannya mempromosikan dua buah bukunya, Tersungkur Di Pintu Syurga dan Maunah: Kebenaran Yang Sebenar. Beliau sendiri yang berusaha ke sana ke mari untuk memperkenalkan dan mengedar buku-buku itu. Malah beliau turut mempromosikan dirinya sebagai penulis yang harus bertanggungjawab sepenuhnya atas penulisannya.

“Penulis tidak boleh mengharapkan penerbit semata-mata untuk mempromosikan bukunya. Penulis sendiri perlu ‘menjual’ dirinya. Tidak perlu malu,” ungkapnya.

“Penulis yang berlatar belakang Islami perlu berani menempuh perkara ini. Berani mempromosi diri sendiri,” katanya.

Siapa yang mengenali SH Alattas pasti tahu apa yang dimaksudkan oleh Zabidi. SH Alattas atau Pak Habib adalah penulis buku-buku politik yang cukup dikenali. Setiap kali sebelum buku terbarunya diterbitkan, Pak Habib akan menjaja kulit buku itu terutamanya ke kedai-kedai buku Indie atau kedai-kedai buku mamak. Daripada maklum balas pekedai-pekedai itu, beliau akan tahu berapa jumlah buku yang patut beliau cetak.

Penulis seperti Pak Habib bukan saja mempunyai otak penulis tapi juga otak peniaga. Sekarang buku-buku beliau sudah ada dijual di rangkaian kedai buku elit seperti MPH.

Pak Habib juga biasa dilihat menjual sendiri buku-bukunya di perhimpunan agung UMNO. Di gerai jualannya, beliau berdepan sendiri dengan pembeli buku-bukunya.

Buku adalah hasil kreativiti dan hasil perahan minda penulis sendiri. Buku itu harus diperkenalkan kepada seramai mungkin orang supaya lebih ramai mendapat manfaat daripadanya. Oleh itu tidak ada sebab mengapa penulis buku harus malu mempromosi bukunya sendiri. Sama seperti seorang pembuat kek, dia tidak harus malu mempromosi kek-kek buatannya.

Syarikat-syarikat penerbitan yang berwibawa selalunya memberi diskaun kepada penulis-penulis buku untuk membeli dan menjual sendiri buku-buku mereka. Ini merupakan insentif yang harus digunakan oleh penulis untuk mempromosi buku-bukunya, sekaligus membantu menaikkan jualan buku itu.
Apabila penulis menghasilkan buku yang ada unsur dakwah dan didikan, langkah promosi itu juga sebahagian daripada usaha dakwah dan usaha mendidik. Bukankah menonjolkan diri atau men'selebriti'kan diri itu perlu untuk melancarkan dakwah dan didikan?
Pendakwah (dalam konteks ini penulis) harus dikenali ramai supaya dakwahnya mudah diterima oleh seramai mungkin mad'u (sasaran dakwah). Apabila penulis yang membawa gagasan dakwah dan didikan tidak berbuat demikian, jangan salahkan orang ramai apabila mereka lebih kenal kepada penulis yang memperjuangkan karya picisan, lucah dan merosakkan.

2 comments:

Hilal Asyraf said...

kalau betul macam tu...
maka tak salah la saya mempromosi blog saya...

saya selalu promosi blog saya supaya ramai orang datang dan membaca karya2 saya dan tazkirah2 saya... biasanya saya akan mempromosi melalui Yahoo Messenger, E-mail dan shoutbox orang... cuma beberapa bulan lepas ada orang marah,
saya jadi malu sendiri... yala, blog tak seberapa, promote2 macam bagus pula...
jadi saya berhenti...

tapi post ini menyuntik semangat saya...

buat apa nak malu kalau buat benda baik kan?

Anonymous said...

Ya, saya setuju. Pokoknya, apa pun yang kita buat tentulah bergantung pada niat. Pandai-pandai kitalah untuk menjaga dan memurnikan hubungan hati dengan Allah.